(Jussi K. Niemelä, "Mitä uusateismi on?", sivu 70)
USA:ssa uusateismia moititaan siitä että se "ei ole oikeaa teologiaa", ja ruotii pelkästään ruohonjuuritason toimijoita. Tätä pidetään aggressiivisena. Suomessa uusateismia on usein moitittu siitä, että se on peräisin Amerikkalaisesta kulttuurista, jossa fundamentalismi on voimakkaampaa. Yhteensopivuus kotimaamme kulttuuriin nähdään heikkona. Lisäksi uusateismia syytetään ylirationalisoitumisesta jossa uskonto teologisoituu ja latistuu pelkiksi opinkappaleiksi eikä siksi kuvaa uskonelämän moninaisuutta.
1: Tämän eron peittäminen onkin Puolimatkan tehokkaimpia retorisia kikkoja ; Hän puhuu sanoina positiiviseti ladatusta uskonnonvapaudesta, mutta sen takana on jotain joka kotimaamme luterilaisten uskonnonvapauskäsitysten kautta näyttäytyy jonain aivan muuna. Tämä asenne sitten heijastelee mainion opetusalan professorimme käytöstä noin yleisesti ottaen.
Fundamentalismi on kotimaassammekin kalvinistunut erityisen voimakkaasti ja tätä kauta uusateismi joka on uskovaistenkin mukaan ylikeskittynyt fundamentalismiin onkin siksi osuvampaa kuin suurin osa haluaisi tunnustaa. Kuitenkin samalla herää huomio siitä että uusateistinen kulttuuri ei kritisoi valtaosaa kotimaamme uskontoa. Ja lisäksi voi olla oikeaa tarvetta kalibroida nimenomaan uusateistien kritiikkipuolta. Tämä onkin otettu selvästi työn. Jussi K. Niemelän toimittama "Mitä uusateismi tarkoittaa?" nimittäin ottaa selvästi kantaa nimenomaan asioihin jotka ovat kotimaassamme olleet (a) yleiseti keskustelun alla olevia uusateismin kritiikkejä (b) yleisiä maassamme esiintyviä olkiukkokritiikkejä joissa uusateismia on väärinmääritelty.
Ateismi on määriteltävissä.
Tärkein asia on se, että vaikka ateismi onkin monisyinen kokonaisuus, sitä voidaan lähestyä analyyttisesti ja sosiologisesti. Monesti ateismin päälle heitetään epämääräisyyden verho joka kieltää ateisteja määrittelemästä ateismin moraalisäädöksiä. Uusateistit kuitenkin näkevät että uusateismin tärkein voima on antaa lupa olla ateisti ; Sen ytimessä on se, että ateismi nähdään valitettavan usein jonain joka määritellään ulkopulelta ja jonka määritteleminen muutoin kielletään ; Usein tämä tapahtuu uskonnollistamalla tietyt aiheet ; Eli uskonnolle annetaan valta määrittää sellaiset käsitteet kuin ateismi ja moraali. Näin esimerkiksi ateistit määritetään moraalittomiksi asettamalla kristillinen objektiivinen moraali ainoaksi moraaliksi ja määrittämällä että sen ulkopuolella ei ole mitään moraalia mahdollista ollakaan. Hupaisaa onkin että "Mitä uusateismi tarkoittaa?" antaa tämän tarpeen todisteeksi uusateistien vastustajan kotomaastamme. (s 96) "Teologian dosentti Timo Eskola väittää ateismikriittisessä teoksessaan Ateismin sietämätön keveys (2009), että ollakseen johdonmukaisia ateistejen tulisi olla sosiaalidarwinisteja, nihilistejä ja yli-ihmisopin kannattajia. Eskola siis tuputtaa ateisteille väkisin ideologiaa, jonka on itse katsonut ateisteille sopivaksi." Kirja itse asiassa määritteleekin uusateisteille sisäisesti koherentin etiikkavaihtoehdon, joka kuvaa sitä mikä moraalikäsitys uusateisteilla on. Jos ei ole sen kanssa samaa mieltä, voi toki olla ateisti, mutta ei uusateisti. Se keskittyy ajatukseen siitä että uusateisti haluaa olla eräällä tavalla hedonisti. Eli elää onnellista elämää. Tämän puolustamiseksi huolenpidon alle tulee monenlaisia asioita. Esimerkiksi elintoimintoihin liittyy kiistatta onnellisuutta tuottavia elementtejä, ja homeostaasin ylläpito voidaankin nähdä hyvin monisyisesti. Kirja erittelee sivuilla 103-111 karkeita pääpiirteitä uusateismin etiikasta ja kuvastaa että niiden lisäksi uusateisti voi valita aivan vapaasti vaikka aristoteelisen hyve -etiikan. Ateismi antaa tiettyjä konkreettista elämää korostavia näkemyksiä joita voi sitten maustaa vapaasti vaikkapa epikurolaisuudella (jonka kannattajia tiedän uusateistien keskuudessa olevan vaikka kirja mainitsee aristoteelisen eikä epikurolaista.)
Näin ollen ateistit ottavat toisenlaisen moraalin määritelmän ja ovat koherentteja tässä. Heistä moraalisuus on ihmisen eikä teologien dogmien märäittämä ominaisuus. Siksi mikään perustelu joka nojaa teologisiin dogmeihin ei osu ateisteihin, koska tämä ei tarkastele sisäistä maailmankuvan koherenttiutta vaan asettaa sille ulkopuolelta tulevia vaatimuksia. Uskova ei siis voi tunkea ateistille pakolla mielipiteitä. Tai sitten hän harjoittaa uskonnollista väkivaltaa jota uusateistit mielellään kritisoivatkin. Näin ollen Eskola ei tee ollenkaan sitä mitä luulee tekevänsä. Hän ei lakaise uusateisteja moraalittomiksi halveksittaviksi olennoiksi, vaan päin vastoin omalla kirjankirjoitusinnollaan näyttää miten fanaattista ja syyllistävää ja loukkaavaa vallankäyttöä akateemisestkin ihmiset voivat tehdä välittämättä kritisoimansa kohteen filosofisista tai argumentatiivisista perusteista.
"Ei, emme ole vapaa-ajattelijoita".
"Mikäli uusateismia pitäisi luokitella ideologisesti, uusateistejen voidaan todeta edustavan valistuksen perintöä ja kannattavan yleismaailmallisia ihmisoikeuksia. Ihmisoikeuksiin kuuluu myös uskonnonvapaus, joten jo lähtökohtaisesti uusateismi eroaa radikaalisti neuvostoliittolaisesta tieteellisestä ateismista."
("Mitä uusateismi tarkoittaa?", sivu 81)
Määrittelyongelmaa on hyvä tarkastella hieman lisää. tunnemme tämän ongelman aidosti jo teologiankin puolelta. Filosofiassa Jumala on epämääräinen. Silti siitä voidaan puhua. Ja yleensä se tehdään jakamalla asioita alakokonaisuuksiin ; Esimerkiksi teologeista on hyvin kätevää tarkastella kristinuskoa ja jakaa sitä alalohkoihin, kuten vaikkapa edelläni mainitsemiini luterilaisuuteen ja kalvinismiin. Kenties voidaan sanoa että filosofisesti on epäselvää että onko kalvinismi vai luterilaisuus enemmän kristillisyyttä, mutta kuitenkin samalla voidaan sanoa että näiden erottelu voidaan tehdä ja jonkun toimijan näkemysten voidaan sanoa olevan kalvinismin vastaisia (jos hän vaikkapa torjuu predestinaation vastenmielisenä eikä kikkaile sen kanssa flirttailevilla konsepteilla muka suvaitsevaisuuden nimissä.)
Siksipä "Mitä uusateismi tarkoittaa?" tekeekin itse asiassa hyvin paljon irtautumistyötä ateistisesta suuntauksesta nimeltä vapaa-ajattelijat. Tämä on kotimaamme kulttuurissa hyvin tarpeellinen esilletuotava. Sillä jostain syystä joka ikinen uskontokritiikki nähdään nimenomaan "vapaa -ajattelijuutena". (Jopa minua lyödään "vaparikortilla" päähän erittäin säännöllisesti vaikka olen agnostikko.) Tässä kuullaan miten vapaa-ajattelius on fundamentalismia ja että se on vähintään yhtä dogmaattista kuin uskonto. Ja tätä pidetään relevanttina vastavetona uusateisteille (ja agnostikoille).
Kirjaan osallistuneet irrottautuvat vapaa-ajattelijoista hyvinkin voimakkaasti. Sivut 85-89 on peräti omistettu sille miten vapaa-ajattelijoiden edustama kommunistinen ateismi on totaalisen perseestä. "Vapaa-ajattelijoissa on muutamia toisen ja kolmannen polven ateisteja, jotka ovat vielä fanaattisempia kuin vanhempansa. Tälläinen henkilö on uskonnollinen fundamentalisti par excellance - ateismista on hänelle tullut uskonto. Hänen koko elämänsä alkaa pyöriä ateismin ja sen levittämisen ympärillä." ... "Tälläistä fundamentalistiateistia loukkaa astua kirkkoon, tulla haudatuksi kirkon hoitamalle hautausmaalle, tai kuulla jumalanpalvelus radiosta. Fanaattinen ateisti ei voi edes antaa lapsensa kulkea uskonnollisen tilan tai oletetun sellaisen kautta; lapsi voi näet "saastua"." Rakenne liitossa tuomitaan syvästi "Lisäksi Vapaa-ajattelijain liiton järjestörakenne on sellainen, että se muistuttaa esikuvaansa Neuvostoliittoa. On liittokokousta, liittovaltuustoa ja -hallitusta, ja näiden lisäksi on vielä paikallisjärjestöt, jotka saattavat erota toisistaan enemmän kuin yö ja päivä. Tämä lisää valtataistelua, klikkiytymistä, sisäistä nokittelua, vainoharhaisia salaliittoteorioita..." Käytännön rakenne nähdään ongelmaksi myös toisen kirjoittajan tekstissä. Sivulla 143 kuvataan sitä miten on haluttu järjestää uskonottomien lapsille ET -opetusta, vapautuksia ruokarukouksista ja muita käytännön asioita. Tämän tavoitteen vuoksi on sitten liitytty Vapaa-ajattelijoihin. "Alkujärkytyksestä toivuttuani liityin Vapaa -ajattelijain liittoon, koska ajattelin että sen kautta pääsen ajamaan asiaani. Sainkin kaipaamaani apua ; liitto päätyi tekemään ruokailutottumuksista kantelun Aluehallintovirastoon. Tutustuin muihin samojen ongelmien kanssa kamppaileviin ja tulin pian valituksi Seinäjoen Vapaa-ajattelijat ry:n puheenjohtajaksi. Lähes yhtä pian huomasin kuitenkin, ettei Vapaa-ajattelijain liitto ollut se väylä, jonka kautta olisin kokenut pystyväni ajamaan uskonnottomien asioita. Paikallistason aktiivien vähäisyys, epäkäytännöllinen hallinnollinen rakenne, vanhanaikainen toimintamalli ja riitaisa ilmapiiri veivät liikaa energiaa."
Tässä on oleellista huomata, että tapa määritellä Jumala on uusateismissa hyvin erilainen kuin vapaa-ajatteliudessa. Tämä vaikuttaa myös toiseen suuntaukseen. Vapaa-ajatteliutta vaivaa kommunismi joka olettaa a priorisesti että Jumalaa ei ole. Sen tavoitteena on uskonnoton yhteiskunta, eli käännytysasenne jossa ihmisiä suostutellaan pois uskonnosta ja käännytetään ateisteiksi. Se, mikä taas kuvaa enemmän uusateismia on sekularismi, jossa uskonto eriytetään yksityisasiaksi josta saa olla ihan mitä mieltä tahansa. Lisäksi uusateisteille tyypillistä on se, että Jumalasuhde määritellään "relevanssin kautta". Jumala nähdään empiirisesti koska vain tällä on merkitystä koska jos Jumala on tämänlainen, se pakottaa purkamaan sekulaariuden ja rationalaisen ihmisen olisi pakko olla kristitty. Uusateistien uskonnonvapaus ei toki ole aivan järjestä riippumatonta. Heidän Jumalansa on a posteriorinen. Se nojaa naturalismiin jota se ei pidä ontologisena naturalismina vaan metodologisena naturalismina. Sivu 194 mainitsee seuraavaa uusateistejen asenteista tieteeseen "Toisin kuin Puolimatka ja monet hänen kaltaisensa ajattelijat väittävät, tiede ei lähde ontologisesta vaan metodologisesta ateismista." Tällä erolla korostetaan sitä että Jumalaa ei vapaa-ajattelijoiden tapaan ajatella a priorisesti olevaksi tai Puolimatkan tapaan oletetaan a priorisesti että Jumala on olemassa vaan että ajatuksen takana on seuraavankaltainen prosessi "Jos ihme tai Jumala hyväksyttäisiin asian selitykseksi vaiheessa X, pitäisikö ongelman tutkiminen lopettaa siihen? Entä jos toinen tutkija etenisi vaiheen X ohi vaiheeseen Y ja saisikin tästä selityksen X:älle? X siis ei olisikaan Jumala tai Jumalan luoma ihme, jolloin Jumala osoittautuisi vääräksi selitykseksi. Juuri näin tiede on itse asiassa toiminut: aiemmin Jumalan ihmeinä ja luomuksina pidetyistä asioista on saatu tieteellisen metodin avulla kestävää ja luotettavaa tietoa." Näin ollen a priorinen Jumalan rakentelu esioletuksin näyttäytyy dogmaattisena presuppositionismina jossa havaintoaineisto korkeintaan rationalisoiden yhdistetään aluksi olemassaolevaan Jumalaan, eli kysymys ei ole tieteestä vaan dogmanrakentelusta. Ja a posterioriset Jumalatodistukset ovat pettymysten historian rakentaman induktion valossa pelkkää tietämättömyyteen vetoamista jossa mielikuvien houkuttelulla rakennetaan irto-oletuksilla ja manipuloinneilla ulos aukkojen Jumala. ; Tämä nostaa esille sen, että vapaa-ajattelijoiden asenteisiin sovittautunut maamme uskontokritiikki ei oikeasti osaa suhtautua uusateistien tiedesuhteeseen juuri ollenkaan. Ero metodologisen ja ontologisen naturalismin ja "maailmankuvallisten esioletusten" välillä on oleellisesti erilainen kuin mitä se esiintyy käytännössä poikkeuksetta uusateisteihin kohdistuvassa kritiikissä.
Kolmas asia liittyykin islamsuhteeseen. (s. 87) "Vanhojen korpikommunistien vahvasta asemasta suomalaisen vapaa-ajattelun kentässä seuraa muutamia uusateismille ja kaikille ateisteille vahingollisia asioita. Islamkritiikki on kommunismille vaikeaa, koska yhteinen vihollinen Yhdysvallat on tärkeämpi kritiikin kohde kuin eksoottinen ja vieras uskonto. Sen sijaan kotoisessa kristinuskossa ja sen taustalla olevassa juutalaisuudessa nähdään suorastaan saatanallisia piirteitä." Kuitenkin uusateismi näyttäytyy nimenomaan islamkriittisenä. (s. 89) "Uusateismi tunnetaan hyökkäävän uskontokritiikin ohella erityisen kärkkäistä islamnäkemyksistä." Itse olen aina ihmetellyt ns. fatwakateuden käyttämistä argumenttina, koska uskontokritiikissä uusateistit (ja kaltaiseni agnostikotkin) käyttävät hyvinkin usein islamkriittisyyttä. Kuitenkin tälle kritiikille ollaan helposti sokeita. Kenties uusateisti sanomassa islamkriittisiä asioita nähdään vaikkapa kristillistä PerusSuomalaisena eikä tätä osata yhdistää oikeaan liikkeeseen. Ja kenties mielikuvat vapaa-ajattelijoista värittävät ateistisuutta kotomaassa niin runsaasti että uusateistien "monikulttuurisuutta" ei huomata koska on totuttu siihen että kommunistiset ateistit moittivat lähinnä "monokulttuurisesti" kristinuskoa. - Tähän tosin liittyy sekin että uusateisti on itse asiassa lievempää kuin klassinen ateismi. Tämä voi yllättää monet, sillä uusateismia on ulkoapäin määritetty nimenomaan evankeeliseksi fundamentalismiateismiksi jonka asennemaailmaa kuvaa vain termi "militanttius". Kuitenkin esimerkiksi Daniel Dennett (yksi "uusateismin neljästä ratsastajasta") on selvästi hyvinkin diplomaattinen. "Mitä uusateismi on?" kannustaakin ihmisiä (s. 203-204) ottamaan Dennettin kannan ja kannustaa etääntymään Harrisin (toinen "uusateismin neljästä ratsastajasta") islamvihasta jossa islam on vain terrorismia tai terrorismin tukemista ja Dawkinsista (kolmas det samma) josta uskonto on pääosin haitallista. Dennettin seuraava lausuma nostetaan arvoon. "Hän toteaa joidenkin näkevän uskonnon ihmiskunnan parhaana toivona ja toisen puolestaan konfliktien ensisijaisena lähteenä ja jatkaa: "Kuka on oikeassa? Minä en tiedä. Eivätkä tiedä ne neljä miljardit ihmisetkään joilla on intohimoisia uskonnollisia vakaumuksia. Eivätkä myöskään ne ateistit, jotka ovat varmoja että maailma olisi parempi paikka jos kaikki uskonto katoaisi.""
Loppukaneetti
Kirjoittaja huomauttaa, että uusateismi on jo alkuun laittamani sitaatin kautta irrottautunut vahvasti myös kulttuurirelativismia harjoittavasta eksistentialistisesta ateismista, joka on liitoksissa postmoderniin ateismiin. Kannattamalla universalismia sanotaan implisiittisesti että postmodernilla kulttuurirelativismillä lähinnä pyyhitään persettä. Tämä on hyvä muistaa jos uusateistin kanssa keskustelee "vähemmistökortilla", jossa selittää että "kun homojen oikeudet niin on tuettava vähemmistöä nimeltä pedofiilit". Uusateismiin ei liity enemmistön tai vähemmistön kautta tapahtuva luokittelu tai eri maailmankuvien suosiminen vaan se noudattaa universaalia moraalinormistoa joka vain ei satu olemaan mitään teologista objektiivista moraalia, vaan perustuu enemmän käytännönläheiseen elämään. Tätä teemaa ei kuitenkaan yhtä konsistentisti kannatettu. Kenties siksi että postmoderni tai moderni eksistentialistinen ateismi asettaa eksistenssin essenssin edelle, joten järjestötoiminnan kaltaista ei tapahdu. Uusateisti ja kommunistinen ateismi taas laittaa essenssin eksistenssin edelle ja niiden välillä tapahtuu kilpailua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti