Helsingissä oli aikanaan hieno elokuvateatteri, "Forum". Se suljettiin ja sitä ei enää nykyään ole.
Sen sali I on jäänyt mieleeni. Siinä oli valkokankaan kummallakin puolella alaston patsas, tasa - arvon nimissä kunniaksi salille on se, että toinen patsaista on nainen ja toinen sitten mies.
Kuitenkin epäreilua on se, että nainen esitti sulonsa avoimesti salille, ja mieskatsojien iloksi. Mutta naiskatsojien harmiksi mies oli käännetty selkä katsojaan päin.
Tämä ratkaisu voitiin nähdä siten, että se sekä esineellistää naista, että esitti miehen alastomuuden jotekin hävettävänä asiana. Kukaan ei tietysti hyötynyt tästä. Ei hyötynyt paikkakaan, sehän meni konkurssiin.
Mitä sitten on Suomen eduskunnassa? Siellä on Wäinö Aaltosen patsassarja. Siinä patsaat edustavat hyveitä. Nämä ovat kuvattu alastomina ihmishahmoina. Ja eduskunnassa on tavallaan käänteinen "Forum". (Mikä on tavallaan sopivaa koska foorumien avoimuus ja rehti keskustelu ei tavallisista ihmisistä kuvaa paikkaa kovinkaan paljoa kun taas elitismi ja sulkeutuneisuus kylläkin.) Esimerkiksi "Raivaaja" ja "Henkinen työ" ovat miehiä ja pallit rohkeasti salin puolelle. Naishahmoksi kuvattu "Tulevaisuus" on sen sijaan kääntänyt selkänsä. Katso vaikka!
On rehellisesti sanoen mielenkiintoista symboliikkaa tässä selkänsä kääntäneessä tulevaisuudessa nykytaantuman aikana. (Tosin ei siinä että tulevaisuus on selkä seinää vasten ole kovin paljoa kauniimpaa symboliikkaa.)
Mutta miksi ei käännetä kaikki yhdessä sitä patsasta? Yksi elämää suurempi konkurssi saa luvan riittää riittää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti