maanantai 14. huhtikuuta 2014

Amatsonit

Feministisissä piireissä kohtaa silloin tällöin puheeksi amatsonit. Tätä on pidetty ilmeisesti jotenkin voimaannuttavana. Ja tämä on ymmärrettävää, sillä amatsonien pääideana on tarina voimakkaista soturinaisista, jotka sotivat miehiä vastaan. Ja joskus jopa voittivat. Muutenkin into on ymmärrettävää, enkä itse näe esimerkiksi mitään väärää "Xena" -sarjassa.

Amatsonit joita tässä käsittelen oli kulttuuri, jossa kaikki olivat sotureita ja miehet loistivat tyystin poissaolollaan. Ja jos puheet tämän yhteiskunnan säilymisestä nostetaan esille, esiin tulee selitys miesten kaappaamisesta. En siis puhu esimerkiksi siitä että maailmassa on matriarkaalisia kulttuureita, tai siitä että sotureihin on hyväksytty myös naisia. Nämä eivät ole ongelma.

Viittaan siis siihen tarinaan jossa korostetaan rintojaan jousiammuntakykyjen parantamisen vuoksi leikkeleviin naisiin, jotka elävät soturikulttuurissa, kaappaavat miehiä ja niin edes päin. Amatsoneihin viittaaminen on sinänsä järkevää, että heihin viitataan muinaisissa lähteissä. Ja heitä kuvataan esimerkiksi ruukuissa. (Ohessa kuva jossa on kuvattu amatsoni jolla on housut.) Myös "Ilias" mainitsee heidät ja heitä kuvataan käsitteellä antianeirai, he jotka taistelevat kuin miehet. Tosin amatsonit tässä hävisivät miehille, Akilles päihitti heidät, varsin ratkaisevasti ja dramaattisesti. Amatsoneista kiistatta kertoo myös Herodotos.

Tässä muodossaan amatsonit ovat kuitenkin myytti. Itse asiassa ne ovat olleet eräänlaista pornografiaa. Amatsonit ovat helleenien luomus, tarinaperinnettä, jossa korostuu se miten amatsonit ovat olleet äärimmäisen toinen. Barbaareita jotka käyttävät housuja ja rikkovat joka ikistä normia vastaan. ; Lisäksi kreikkalaisilla oli ilmeisen vähän kokemuksia jousiammunnasta koska naisilla ei tiedetysti ole mitään ongelmia jousiammunnan kanssa nykyaikanakaan. Joka kertoo siitä että kreikkalaiset ovat luoneet rinnanleikkuumyyttiä tietämättömyyttään. Ja siksi että kun tarinassa mainitaan "tissit", sillä on helpommin lukijoita. (Tuo sana yksinään ainakin triplaa tämän postauksen suosion.) Amatsoneihin liitettyjä seksuaalifantasian tyylisiä piirteitä korostaa sekin, että kreikkalaiset kuvasivat amatsoninsa usein rintojen kanssa, eivätkä kuvanneet heitä amputaatteina.

Asiaa tukenee hieman sekin, että amatsonien nimet, kuten Hippolyta, ovat etymologialtaan omituisia. Hippolyta kääntyy muotoon "loose, unbridled mare", kahlitsematon tamma. Emansipoituneessa naiskulttuurissa tuskin tehdään tämänlaisia nimeämisiä. Pornografiassa tämänlaista voi sen sijaan jopa odottaa.

Jos törmään näihin emansipationaarisiin historian uudelleenkirjoittajiin, olen hyvin huvittunut. Sillä feministien parissa usein kuvataan sitä, miten pornografia on kammottavaa. Miten epärealistista ja leimaavaa ja valehtelevaa porno on. Siitä ei saisi kuulemma ottaa oppia. Ja sitten kuitenkin yllättävän moni ottaa vakavasti amatsonit. Jotka ovat äärimmäisen sovinistisen kulttuurin miesten eroottisten kuvaelmien heijastuma. Vanhoillista, äärimmäisen sukupuolisen ja fallosentrisen kulttuurin populaareinta pornoa.

Kreikkalainen kirjallisuus ja kulttuuri kuvaa monenlaisia asioita, kuten kentaureita. Emmekä pidä niitä tosina. (Ja Herodotoskin spekuloi kuulopuheiden varassa laajasti, ihan tiedetysti.) Toki näiden kaikkien takana voi kenties ehkä olla sellainen spekulatiivinen tilanne, jossa naisia on suvaittu sotilaina ja he ovat sitten myös sotineet. Ja tämä on voinut ällistyttää sovinistisia antiikin helleeneitä. Mutta ajatus siitä että olisi ollut jokin heimo joka olisi koostunut yksinomaan naisista ja joilla olisi ollut erillinen kulttuuri ja heimo on sitten korkeintaan liioittelu tästä huomiosta. Amatsonit ovat siis tässäkin tapauksessa sovinistimiehen mielikuvituksen tuotetta. Sellaisten varaan ei kannata rakentaa tasa-arvokäsityksiä.

Ei kommentteja: