"Ajattele kauniin naisen luonnetta. Nenä on tavallisen muotoinen. Silmien välinen etäisyys on todellakin tavallinen. Etäisyys nenänpäästä leuan kuoppaan täydellisen keskiverto. Jos kaikki piirteet ovat keskinkertaisia, nainen on kaunis. Se on luonnon pila ihmisiä ja taidetta kohtaan. Se tekee keskinkertaisuudesta mykistävää."
("Columbo", "Murder, a self potrait")
Francis Galton edusti vanhaa näkemystä siitä, että rikolliset olivat tietyn näköisiä. Heidän ajateltiin olevan luihuja. Galton teki tämän pohjalta sen, mitä jokainen tiedettä tekevä tekisi. Eli hän rupesi koostamaan naamoja yhteen. Hän kuvasi samalle levylle lukuisia rikollisia. Hän oli yllättynyt koska kuva oli kaunispiirteinen. Galton ei kuitenkaan tehnyt sellaista oletusta, joka koosteesta olisi voitu tehdä. Nimittäin sen, että rikolliset olisivat kauniita. Sen sijaan hän oletti että rikolliset piirteet olivat jotenkin pyyhkiytyneet pois.
"Tieteen Kuvalehti 10/2009" käsitteli perusasioita bioestetiikasta. Se toi esiin "perusasian", eli sen että useista eri kasvoista kasattavat kuvakoosteet koetaan yleensä miellyttävinä. Kauneuden kokemus ei siis ole satunnaista. "Rikolliset ovat keskivertoa kauniimpia" ei tule todistetuksi Galtonin kuvakoosteilla koska kuvien koostaminen on itsessään prosessi, joka synnyttää kauniiksi koettua. Tämä on saatu aikaan koostamalla kasvoja myös tavallisilta ihmisiltä. Ei siis ole järkevää olettaa että rikolliset olisivat kauniita. "Tieteen Kuvalehtikin" nosti kuitenkin esiin sen, että kauniiksi katsottujen ihmisten kuvakoosteet ovat kauniimpia kuin kaikkien. Ja missikisoissa pärjänneiden kuvakooste koettiin kauniimmaksi kuin yksikään missikisaaja joista se on koostettu.
Itse asiassa keskeisin ongelma onkin, onko symmetria vai keskivertoisuus keskeisempiä, ja onko toinen irrelevanttia. Masashi Komori tutkikin tätä aihetta. Taustallahan on sellainen ongelma, että kuvakoosteethan ovat yleensä melko symmetrisiä, koska jos toisella on vasen silmä alempana, toisella se on oikea ja näiden keskiverto on symmetrisempi. Joten kysymys on tältä osin aika vaikea.
Komorin tutkimuksessa kauneus havaittiin sukupuolisidonnaiseksi : Naisilla keskivertoisuus vaikutti kauniilta, ja miehissä myös symmetrisyys vaikutti. Tulos oli sinänsä yllättävä/mielenkiintoinen koska tämän lisäksi tiedetään että naiskauneudessakin on piirteitä joissa arvostetaan poikkeavia tyyppejä: Jos piirre on ylikorostunut tai keskivertoa pienempi, ne eivät ole keskivertoja. Puhutaan ylinormaaleista ärsykkeistä. Miehessä kulmikkaat piirteet ovat hyvä asia, ja naisille voidaan laittaa valtavat silmät ja pieni nenä ja tätä korostaa paljonkin keskivertoa vahvemmiksi ennen kuin niistä tulee epämiellyttäviä.
Kauneuden kokemukseen vaikuttavat kuitenkin myös "sosiaaliset elementit" : Jos jotakuta vihjataan kauniimmaksi tai miellyttäväksi, koemme hänet kauniimmaksi kuin ilman tätä vihjettä. Jos kuvassa nainen hymyilee kohti toista miestä, tämä koetaan miellyttävämmäksi kuin ilman tätä hymykuvaa.
Lisäksi kauneuden yksityiskohdat ovat kulttuurisidonnaisia. Kuitenkin jotkut asiat, kuten kasvojen symmetrisyys, naisilla lastenkaltaiset piirteet, sileä iho ja jotkin muut vastaavat asiat ovat sellaisia että niitä pidetään "hyvännäköisen ominaisuuksina". Syynä voi olla evolutiivinen tausta: Rosoinen iho kertoo ainakin taudeista, joten sileys vihjaa ainakin hieman terveyden suuntaan.
Tällä kaikella on merkitystä. Ei pelkästään taiteen tai kauniiden kuvien piirtelijöiden kannalta. Se ei ole pelkkä tieteellinen kuriositeetti. Sillä "Kauniiksi Koettu" saa erilaista kohtelua.
Tieteen Kuvalehti kertoi että murtovarkaita kohdellaan paremmin jos tekijä on kaunis. Mutta huijari saa kovemman tuomion jos hänet koetaan hyvännäköisenä. Esitettiin että ajateltiin että viha tulee siitä että odotukset rikotaan. Eli muuten kauniit koetaan luotettavammiksi, ja tätä vastuuasemaa oli väärinkäytetty. Samoin selvisi että Kauniin ihmisen hymy tuottaa iloa, huonon näköiseksi koetun taas päin vastoin.
Ihminen siis luonnostaan käsittelee maailmaa kuin "Disneyn piirrettyjen läpi". Kaunis on hyvää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti