Perinteisesti bodarit, jotka käyvät punttisalilla, on katsottu kompensoivan miehisyyttään. Sama koskee tietysti hienoja autoja ja muuta vastaavaa. Tässä tausta -ajatuksena on yksinkertaisesti se, että tämä kertoisi jotenkin siitä että näiltä toimijoilta puuttuu jollain tavalla miehistä substanssia. Ja tilan tuoma epävarmuus ajaa heidät korostamaan muita miehisyyden piirteitä. Ja tämä tekee heistä säälittäviä.
En ole kritisoimassa tässä itse ajatusta, vaan enemmänkin sitä että tätä pidetään automaattisesti ikään kuin huonona asiana.
Otan taustalle Nietzschen jaottelun. Hänen teksteistään voidaan jakaa kolmenlaista suhtautumista epäonnistumiseen, halun tyydyttymättömyyteen:
1: Ressentiment, kaunainen suhtautuminen joka perustuu siihen että asiasta kieltäydytään ja sitten sitä vihataan vaikka se on osa itseä. Näin esimerkiksi helvettikuvasto on kaunainen luomus joka syntyy siitä että omia haluja kielletään. Näin saadaan vihainen pettymyksissään ja kieltäymyksissään kaunaantunut hahmo, joka purkaa vihansa muihin ulkoistamalla esimerkiksi juuri helvettikuvaston kaltaista aineistoa joiden perussävy on aggressiivinen ja destruktiivinen.
2: Nihilistinen toimintatapa joka näkyy etenkin siinä miten Nietzsche moittii viimeisiä ihmisiä jotka elävät halvasti vain haluilleen. He elävät murheen karkoituksessa, jossa elämäntapa on eräällä mielessä hedonistista, koska siinä tarpeet lannistetaan ponnistelematta. Tätä kautta saadaan helposti rinnastus TV:tä töllöttäviin roskaruokaa mättäviin sohvaperunoihin.
3: Sublimaatio, jossa kenties pohjimmiltaan likainen asia muuttuu ponnisteluksi ja tätä kautta saadaan jotain kaunista. Näin esimerkiksi poliittinen ja itsekäs vallantahto johtaa siihen että joku rakennuttaa sairaalan jotta saisi itselleen ääniä ja tililleen rahaa.
Tämän luokittelun kohdalla on hyvä huomata että Nietzsche moitti kahta ensimmäistä -tapansa mukaan- varsin kovasanaisesti. Kolmatta hän sen sijaan piti ihanteellisena. Tätä kautta voidaan ottaa impotentti mies.
Ressentiment -vaihtoehdossa hän voisi periaatteessa kieltää seksuaalisuutta yleisesti. Tämä johtaisi siihen että hän sensuroisi muiden seksuaalisuutta jotta he eivät muistuttaisi siitä mistä hän itse jää paitsi. Koska muu maailma ei tähän sopeudu, hän kokee tilan hyökkäävänä ja hankalana ja tätä kautta hänestä tulee kaunainen. Äärimmillään tämä viha voisi purkautua siten että hänestä tulee jollakin tavalla "naisia raiskaava", eli esimerkiksi hän pahoinpitelisi naisia tai ehdottelisi heille seksuaalisia asioita.
Nihilistisessä vaihtoehdossa hän kuluttaisi elämänsä muissa asioissa. Syöminen ja muu vastaava toiminta ikään kuin ottaisi roolin ja koko seksuaalisuuden merkitys jäisi taka -alalle. Lopputuloksena hän ei toteuttaisi seksuaalisuuttaan millään tavalla, edes sellaisilla joihin ei kuulu sukupuolielinten suora käyttö.
Sublimointivaihtoehdossa hän voi ruveta bodaamaan, jolloin hän saavuttaa esimerkiksi sitä että hän voi "puntata satakakskyt kiloo penkistä." Tälläinen on jotain jonka vaikeutta ei joku asiaa vähättelevä välttämättä tajua. Samoin hän voi innostua autoista ja tällöin hänen impontenssinsa materialisoituu siten että ihmisten silmänruuaksi ilmestyy katukuvaan taideteokseksi luokiteltavissa oleva auto, jonka tienaamiseksi on tehty työtä ja vaivaa. Hän kokee olevansa Mies impotenssistaan huolimatta.
Toki moni ei arvosta penkkipunnerrustuloksia ja pitää autoa pinnallisena. Kuitenkin niissä on olennaista se, että niissä asiaa ei katsota "hyvän ja pahan tuolta puolen". Bodari ei ole suoraa määritelmällisesti destruktiivinen. Kehonrakentaminen on kenties typerä harrastus, mutta itsessään se on kuitenkin mahdollisesti hyvinkin konstruktiviista.
1: Toki sanoina kostruktiivinen ja destruktiivinen ovat arvolatautuneita. Onkin hyvä katsoa että kyseessä on enemmänkin toiminta -asenne kuin se, toimiiko juuri "tällä tavalla kuin esimerkki sanoo". Kenties joku aktivoi ressentimenttiä ostamalla auton. Erilaiset tarinat pyrkivät vain olemaan "kyökkipsykologiaan sopivia" tarinoita jotka tekevät eri toiminta -asenteet ymmärretyiksi. Nietzschekään ei pitänyt yli -ihmisyyttä kumpanakaan - ei nihilisminä eikä orjamoraalina.
Kaiken kaikkiaan uskallankin sanoa että jos joku purkaa impotenssinsa tai pienen munansa - asiantiloja joille he eivät itse mitään mahda eivätkä voi korjata - punttaamalla ja autoja ostamalla. Niin siitä vaan! He ovat tämän vuoksi jopa kunnioitettavia miehiä.
1: Muu tosin olisikin jonkinalista munamaanisuutta, jossa miehen arvo nähtäisiin vain pilin kautta. Yllättävää kyllä, kun telaketjufeministien puheet ovat siirtyneet puhumaan suorasta sukupuolesta (sex) sukupuolen ilmenemisismuotoihin (gender), on mies yllättävän usein tiivistynyt pelkäksi kalukseen. Impotenttien kompensaatiolle naureskellaan tätä kautta joko siksi että (1) mies tiivistyy sukupuolielimiin tai siksi että (2) he kieltävät tiettyjä sukupuolisuuden ilmaisemistapoja ja tätä kautta valtaakäyttävän esittävät sensuuripyrinnön.
Kirjoittaja nostaa pari hassua kiloa penkistä, eikä omista autoa tai edes ajokorttia. Hän myös rakastaa teräaseita, mahdollisimman pitkiä sellaisia. Tässä ristipaineessa voitte sitten ihan yksiksenne arvailla asioita kestomakkarasta ja sen koosta, jos niin kiehtoo. Kuvan auton taas oli Temppelikirkon edessä. Jokainen voi sitten huviksensa arvailla mitä tuollaisen auton omistaja oikein Taivaan Isältä pyytelee iltarukouksissaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti