Kristillisyyteen liitetään hyvyys erittäin vahvasti. Uskonnon perusasiat ja teemat ovat hyvyys ja rakkaus. Kun nämä sanoo kristitylle, tämä vastaa jotain siihen suuntaan että "Näitä tavoitellaan ja tässä mennään." Kuitenkin kristinuskon suhde moraaliin on hyvin kummallinen, suorastaan kaksijakoinen.
Otetaan esiin moraalinen kompassi koskien ihmisten toimia. Kristityt tuomitsevat esimerkiksi Hitlerin kauhuteot vahvasti. Näillä kauhistellaan. Natsit tekivät epäkristillisiä ja pahoja asioita. Julma murhaaminen teke moraalittomiksi. Fundamentalistit ovat jopa sitä mieltä että jos kristillisyydestä luovutaan on moraalittomuus ja murhaaminen oletettavia seurauksia.
Vastaavaa kauhistelua ei kuitenkaan tehdä kun puheenaiheeksi tulee se, miksi Jumala sallii teot vaikka voisi estää ne. Pahan ongelman kohdalla asioissa aletaan näkemään hyviäkin piirteitä. Esimerkiksi kuuluisa teologi Swinburne kannattaa ajatusta että Hitlerin järjestämä juutalaisten holokausti ei ollut läpeensä paha koska se mahdollisti urheuden. Uskovaiset voivat näyttää haasteiden edessä hyvyytensä. Koettelu on todiste ja vahvistaa uskoa.
Yleiskaavana on se, että ikävissä asioissa nähdään tuomittavuus kun ihmiset tekevät ne, mutta kun Jumala liittyy ikäviin asioihin, takana onkin jotain hyvää. Näin ollen kristinuskon etiikka muuttuu helposti oudoksi. Teko ei olekaan hyvä tai paha, vaan riippuu siitä kuka tekee mitäkin. : Kristillinen moraali ei näin esittäydy sellaisena että jos jollaiun teolla on moraalinen oikeutus, se on oikeutettu ja jos ei se on väärin.
Esimerkiksi jos urheus on niin tärkeä asia, minäkin voisin alkaa tuottamaan maailmaan enemmän hyvää kuin pahaa jahtaamalla ja kidutusmurhaamalla uskovaisia jotka saisivat kidutuksen alla mahdollisuuden vapautumiseen pilkkaamalla Pyhää Henkeä. Näin he saisivat tilaisuuden näyttää olevansa urheita. En usko tälläiseen etiikkaan. Jos joku yrittää kristillisen teologisen saivartelun kautta näyttää miten Jumala voi olla hyvä ja sallia keskistysleirit, hän itse asiassa puolustaa keskitysleirejä, antaa niille pakosti jonkun eettisen oikeutuksen. Ja jos tässä onnistutaan kristillisen vakaumuksen avulla - sen pahempi kristinuskolle.
Jumalalle on annettu kahtiajaettu vaaka, joka tarjoaa keinoja tehdä tehdystä pahasta oikeutettua. Tämä tarkoittaa likimain sitä että Jumala saa tehdä mitä tahansa. Häntä eivät koske ihmisten lait. Esimerkiksi perusteluksi tälle voidaan antaa se, että jos ihminen murhaa, hän ei voi palauttaa tappamaansa elämään. Jumalalle tämä ei ole temppu eikä mikään. Henkiin herättäminen, ikuiseen elämään, is actually His trademark and specialty. Lopputuloksena on tietysti se, että Jumalan hyvyys muuttuu transsendentimmaksi. Itse asiassa sillä erikoisella tavalla joka on mieletön ja väärä samanaikaisesti, mutta jota kristitty voi silti hyvillä mielin kannattaa. (Ja joka kaikista muista tuntuu viisauden vastakohdalta, saivartelulta jossa pahasta väritetään hyvä.)
Tämä taas antaa minun teologisissa saivarteluissani tilaa nimen omaan Jeesuksen hahmolle. Perinteinen kristillinen etiikanratkaisemistapa on "What Would Jesus Do" -ajatusleikki. Tässä mietitään "mitä Jeesus tekisi" juuri tietyssä tilanteessa. Jeesushan oli maan päällä ihmisenä ja hänen hyvyytensä oli siksi inhimillisempää, "vähemmän mieletöntä ja enemmän totta" ihmisen arkielämän kannalta. Syy on se, että Jeesus ei toiminut "transsendentilla mysteerisellä tasolla", vaan ihmisenä arjessa ja elämässä. Jeesus tarjoaa samastumisen kohteen, kun taas Jumala on ihmiselle äärimmäisen Toinen.
Jos ihminen siksi miettisi kristinuskon Jumalan tekemisiä ja alkaisi matkimaan niitä, ei tästä helposti hyvä heiluisi. Ajatusleikki voisi muuntua jopa muotoon "Who Would God Kill".(Kenet Jumala tappaisi.) Jeesus tarjoaa siksi tärkeän ja olennaisen lisän uskon etiikkarepertuaariin.
Ylempi kuva Erkki Hämäläinen, alempi kuva bloggaajan oma ottama. Käärmekuvat on valittu symboliikan vuoksi. Käärmeet kun liittyvät ikäviin asioihin syntiinlankeemuskertomuksen kautta. Ja toisaalta se liitetään elämään, uudelleensyntymään ja pahan vastustamiseen sen nahanluonnon vuoksi. Tarkkaavainen huomaa sirkeän kyyn yläkuvasta ja alakuvassa näkee käärmeessä nahanluontiin liittyvän riekalekohdan. Tällä jännittein mennään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti