torstai 30. syyskuuta 2010

Vain sukunimi, kiitos.

Yleisen tarkastelutavan mukaan tarinankerronnassa on kolme tärkeää elementtiä. On (1) hahmo, (2) juoni ja (3) maailma. Näistä ensimmäinen ja kolmas ovat elementtejä joiden kohtaaminen pinnallisesti katsoen tuottaa keskimmäisen. Yleisesti ottaen voidaan tehdä karkea nyrkkisääntö, jonka mukaan hahmo edustaa vapaata tahtoa ja maailma kohtaloa. Hahmo hallitsee itseään mutta maailma heittää hänelle haasteita, ja tästä hän vain selviytyy.

Tarina voidaan tietysti rakentaa minkä tahansa varaan. Joskus juoni on ensin, ja sen ympärille rakennetaan hahmot ja ympäristö. Joskus mieleen tulee hyvä hahmo. Ja ainakin minä teen roolipelisessioita sillä tavalla että minulla on jokin skenaario jossa on voimakas psykologinen jännite. Luon siis kaaoottisen maailman, tilanteen. Pelaajat saavat sitten rukata niitä hahmojaan ja pelitilanne tuottaa sen juonen.

Tämä juttu on kuitenkin omistettu "ihmemies" MacGyverille. Tässä televisiosarjassa kun on tehty moni asia hieman poikkeuksellisesti.
1: Normaalisti sarjat voidaan jakaa "pääjuonivetoisiin", jolloin yksittäisten jaksojen lisäksi kantaa suurempi tarina. Tälläinen on esimerkiksi sarja "Babylon 5". Tässä taustalla on tarina jota seurataan jaksosta toiseen. Sarjan yksittäiset jaksot toki kuvaavat muitakin tapahtumia. Mutta näissä tarina etenee. Maailma ei ole stabiili.
2: Toinen tapa tehdä sarjoja on tehdä siitä sellainen, että jokainen jakso lopettaa tilanteen samaan. Klassisesti etsiväsarjat näyttävät olevan tälläisiä. Esimerkiksi "Columbo" tai "Matlock" ovat olennaisesti sellaisia että jaksoja voi jättää välistä tai ne voi jopa katsoa missä järjestyksessä tahansa. Näiden ideana onkin päättää tilanne vakiotilaan. Maailma on stabiili.

MacGyverin maailma : Kaaoottinen stabiilius.

MacGyver -sarjahan on varsin pitkä, seitsemän tuotantokautta. Mutta missään vaiheessa sillä ei ole varsinaista pääjuonta. Jokainen jakso kertoo jostakin tietystä MacGyverin seikkailusta. Jokainen jakso ikään kuin päättyy tiettyyn tilaan. MacGyverin maailma koostuu monista elementeistä, joissa vakioituna ovat asunto, auto ja ihmiset. Voi kenties tuntua kauhealta liittää MacGyverin ystävät maailmaan, mutta ne

Sarjassa kuitenkin jokainen seikkailu on irrallinen. Tämä tekee seuraamisesta kaaoottista. Tätä kokemusta sarjassa on paikattu siten että käyttöön on otettu vakioituja hahmoja. MacGyverin pomo Pete Thornton, hänen kujeileva puolikelmi ja lapsuudentoverinsa Jack Dalton, koominen tytsy Penny Parker, kohjo naapuri Wilt, MacGyverin isoisä Harry.... ja monet muut hahmot ovat useissa eri episodeissa. Ne tuovat pysyvyyden illuusion. Loppujen lopuksi näitä hahmoja ei käytetä kovin konsistentisti.

Kenties tämän vuoksi sarjaan oli liitetty myös useampi muistelujakso, joiden pääideana oli näyttää katkelmia eri jaksoista. Myös MacGyverin unijaksot voidaan nähdä yrityksinä stabiloita seikkailuja. Niissähän on aina muutoinkin käytettyjä hahmoja.
1: Sarja näytti eräässä vaiheessa jopa tuottavan MacGyverille vakaamman parisuhteen Nikki Carpenterin kanssa. Aluksi riitaisasta parista ruvettiin selvästi leipomaan paria. Jopa ennustaja saatiin eräässä tarinassa vihjaamaan tälläisestä. Nikki Carpenter kuitenkin vain katoaa sarjan myötä, kuin ilmaan. Siihen ei sidota edes tarinaa, kuten hänen kuolemaansa tai murhaansa. Hänen nimensä mainitaan tämän jälkeen yhden kerran yhdessä muistelujaksossa, ja tällöinkin ikään kuin ohimennen. Vaikka hän sai peräti pysyvän pestin Phoenix -foundationissa, joten hänellä on MacGyverin kanssa sama työpaikkakin.

Samaa jatkaa myös MacGyverin auto.
1: Sarjan alkupuolella hänellä oli Jeep. Tämä oli sotilaallinen ja seikkailullinen ajoneuvo ja sopi siksi hahmolle.
2: Sitten se vaihdettiin keltaiseen "isoon autoon", jossa oli ruskeat lokasuojat. Tämän kerrottiin olevan jokin hänen isoisänsä autoista, mutta ei kerrottu mitä vanhalle autolle kävi. Tämä on herttainen auto ja sopi hahmolle.
3: Kolmas auto oli sininen melkoisen hieno ja arvokas mutta myös vanha "nomad", jonka hän sai Harryn kuoltua perintönä. Auto näkyi sen jälkeen aina,
4: Kunnes viimeisessä tuotantokaudessa MacGyver alkoi yllättäen jälleen ajamaan jeepillä.

Myös MacGyverin asuinpaikka muuttui monesti.
1: Ensin hän asui valkoisessa kerrostalossa, jonka alakerrassa oli kahvila. MacGyver asui kattohuoneistossa. Tätä taloa kuvasi sana "jääkiekko". Sillä urheilullisuus pisti lujasti silmään. Tämä sopi hahmolle.
2: Toinen asunto oli hieman boheemi ruskea asuntolaiva, joka oli asuntona hyvin monen tuotantokauden ajan. (Tämä muun muassa ajettiin avomerelle eräässä jaksossa.) Sen sisustus oli karumpi, mutta siinä oli selvästi portaat yläkertaan (Yläkertaa ei näytetty paitsi sen osalta että siellä oli vuode). Vieraat asuivat aina yläkerrassa, ja MacGyver nukkui alakerran sohvalla. Tätä kautta yläkerran rooli kuuluikin siihen että vieraat tulivat sieltä kohtaukseen. Muuttoa tähän asuntoon ei kuvattu. Se kuitenkin nähdään yhdessä jaksossa ennen kuin se mainitaan asunnoksi. MacGyver on muuttnaut siihen aikaisemin kuin katsojalle kerrotaan.
3: Kolmanteen asuntoon MacGyver muutti viimeisen tuotantokauden alussa. Tämä on avoin ja sitä kuvaa taiteellisuus, jos hippitaidetta voi laskea taiteellisuudeksi. Asunto sijaitsee boheemissa ympäristössä, jossa on värikkäitä ja boheemeja hahmoja kuten pitkätukkaisia herroja ja voodoopapitar. Muutto perustellaan jaksojen ulkopuolisella tarinalla : MacGyver kertoo uusille naapureilleen saaneensa paljon esineitä pelastettua koska hänellä oli hyvä savuhälytin. Kuitenkin yksi syy voi olla toiseksi viimeisen tuotantokauden lopussa tapahtunut Murdoc -jakso, jossa tämä sarjan toistuva pahis ja salamurhaaja yritti tappaa MacGyverin tämän omassa kodissa. Tälläistä ei tietysti kerrota kun ollaan uuteen paikkaan muuttamassa.

Hahmon muutos.

Esittelin maailman muutoksen ensin sen takia että ne kirvoittavat mielen miettimään MacGyverin imagoa. Paikat eivät ole sattumaa. Itse asiassa alkupuolen jaksojen MacGyver on melkoisen erilainen loppupuolen hahmon kanssa.

Ensimmäisessä tuotantokaudessa MacGyver on miehekäs hieman poikamaisella tavalla. Ja hänellä on aina "jakson nainen". Seikkailuissa oli paljon actionia ja vähemmän puhetta. Toimintaa oli useissa maissa. MacGyveriä tarvitsevat apuun esimerkiksi korkea -arvoiset sotilaat. MacGyverillä ei myöskään ole "takatukkaa". Eräässä jaksossa paljastuu jopa että hän oli ollut vietamin sodassa pomminpurkajana - ja ollut peräti erityisen taitava sellainen.

Itseäni viehättää MacGyverin alkupuolen tarinankerronnan rakenne, jossa MacGyver täyttää puhetyhjiötä kertojaäänellä, joka on tietysti hän itse. Niissä on letkautuksia ja sanaleikkejä. Tätä kautta hän on melko normaali actionsankari. Tosin kertojaääni on jotain sarjalle hyvin osaa.

Sarjan edetessä kertojaääntä tarvitaan kuitenkin vähemmän. Siitä itse asiassa luovutaankin hissukseen, sitä on ikään kuin tarjolla yhä harvemmin ja yhä enemmän jaksojen alussa. Sarjan toiminnan keskelle kommentointi jää ensin pois, ja sille jää normaalien tarinoiden kertojan osa, eli sitä tarvitaan lähinnä jakson aluksi.

Sillä MacGyver jättää vakoojatouhut ja menee töihin Phoenix -foundationiin. Hän alkaa keskittymään kylmän sodan, loikkareiden ja vakoilun sekä viidakkosotimisen sijaan keskittymään ihmisoikeuksiin. Matkusteluakin tulee vähemmän. Eikä MacGyver edes säädä ihmeellisiä temppujaan samanlaisella "konetulisarjalla" kuin aikaisemmin. Hän myös kasvattaa takatukan.
1: Alkutunnuksen ensimmäisten tuotantokausien kohdat itse asiassa lavastettiin uudestaan myöhempien tuotantokausien alkutunnukseen, koska takatukka puuttui "alkuperäisistä".

Myös naisten rooli muuttui. Yhä enemmän alettiin esittämään suoria ja vahvoja naisia. Koska pasifistin huitomiseen tarvittaan jonkinlainen motivaattori, "nainen pulassa -moottori" on tarpeen. Tämä kyseenalainen kunnia siirtyikin Pete Thorntonille, josta muotoutui pulassa oleva ja pelastettava. "Jakson pulassa oleva nainen" jäi vähemmälle. Tilalle saatiin "sarjan keski -ikäinen ylipainoinen mies pulassa."

MacGyverin hahmossa on kuitenkin jotain pysyvää. Ystävällinen ote asioihin. Aseiden käyttämättömyys. Ja se, että tilanteet ratkaistaan tekemällä jostain tavallisesta ratkaisu johonkin erikoislaatuiseen. Kaiken kaikkiaan MacGyver jää jopa latteaksi hahmoksi. Hän on Asenne ja temppu. Asiaa tosin auttavat MacGyverin heikkoudet. Jotka ovat tietysti nekin hyveitä.

Juonen muutos.

Sarjassa jotkin asiat muuttuvat. Yksi on MacGyverin tapa käyttää väkivaltaa. Alkupuolen jaksoissa MacGyver ei osaa lyödä. Siksi hän aina kaatuu kun hän lyö. Ja ravistaa nyrkkiä. Myöhemmissä jaksoissa hän muun muassa päihittää moottorisahalla aseistautuneen jakuzan. Ensivilkaisuilla tämä tuntui oudolta, kunnes huomasi että MacGyver itse asiassa lopetti kaatumisen ja nyrkin ravistamisen. Syytä tähän ei kerrota suoraan. Mutta epäsuoraan se kerrotaan.

Yksi MacGyverin tärkeistä ja useita jaksoja koostuvasta osasta kun liittyy "Challengers" -nimiseen nuorisokotiin joka yrittää pitää nuoria erossa huumeista ja jengeistä. "Tough Boys" -jaksossa nuorisotyömaailmaan liittyy karateka ja entinen merivoimien mies joka yrittää korjata tilannetta sotillaallisuudella ja kurilla ja kovalla treenaamisella, MacGyver taas ajaa pehmeämpää linjaa. Jakson lopussa MacGyver ja hän ovat löytäneet erimielisyyksiinsä sovun, molemmat ovat joustaneet ja he alkavat tekemään yhteistyötä. MacGyver on siis alkanut yksinkertaisesti harrastamaan karatea. Ilmeisesti harrastus hiipuu muuton myötä, koska MacGyverin tappelutaidot huononevat selkeästi viimeisessä tuotantokaudessa.

On itse asiassa hyvin vaikeaa sanoa, kehittyykö juoni mitenkään koko pitkän sarjan aikana. Mutta MacGyverin kalustus muuttuu kuitenkin pikku hiljaa. Tätä muutosta ei kuitenkaan ole tarinallistettu, joten se voidaan nähdä lähinnä mukautumisena kulttuurin arvomaailman muutoksiin.
Otsikko ei avaudu jos sarjaa ei ole seurannut paljon. Sillä sarjassa on ikään kuin vitsinä se, että MacGyverin etunimeä ei kerrota. Jos etunimi on jossain paperissa, on se esillä siten että joku pitää paperia niin että etunimen päällä on kuvassa peukalo. Ja esimerkiksi "Amadeus" -jaksossa on keskustelu "tuoko on nimesi" -mallilla, ja "Harry's will" -jaksossa lakimies utelee etunimeä ja kun ei saa vastausta, vitsailee siitä miten etunimen poisjättäminen säästää aikaa ja mustetta. Etunimeä ei paljasteta katsojalle. Vasta viimeisellä tuotantokaudella selviää että etunimi on "Angus". Vähemmänkin haluaa pitää synkeänä salaisuutena.

Ei kommentteja: