perjantai 3. syyskuuta 2010

Onko "uskova skeptikko" oksymoroni?

Kun ajatellaan skeptikoita, mieleen tulee helposti yliluonnollisen kieltäminen, tieteellinen ajattelu, skientismi ja muu vastaava. Leimallinen piirre on se, että skeptikon eräällä tavalla oletetaan olevan ateisti tai ateistinen. Tätä klisettä vastaan astuu "Uskova skeptikko". Hänestä sanat "skeptinen" ja "uskovainen" sopivat yhteen.

Ennen kyseistä tekstiä olin ikään kuin automaattisesti ajatellut että kristitty voi olla skeptikko. Mutta kun kannanotto esitetään ääneen, siitä tulee tietysti samalla kysymys. ; Jos skeptinen vaatii todisteita esimerkiksi Loch Nessin hirviöistä, niin miksi hänen pitäisi ottaa todistamatta jokin Jumalan kaltainen olento? Tästä heräsi heti ja vahvasti kyseenalaistamisen olo.

Tässä vaiheessa on hyvä miettiä mitä yhteensopiminen oikein tarkoittaa. Jos esimerkiksi väittää että voi olla samanaikaisesti kristitty ja skeptikko, esittää itse asiassa että kristinoppi ei ole ristiriidassa skeptisen asenteen kanssa JA skeptinen asenne ei ole ristiriidassa kristinuskon kanssa. Systeemin on kuljettava molempiin suuntiin.

Kristitty skeptikko käykin varsin vakuuttavasti sen puoleen että Raamattu suorastaan kannustaa skeptiseen asenteeseen. Asennetta tarvitaan "ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa." (Ef. 4:14) On siis selvää että Raamattu sopii skeptisyyden kanssa yhteen - ellei peräti kehota ja kannusta skeptisyyteen. Tältä osin skeptisyys on teologisesti korrekti vaihtoehto kristitylle.

Toinen puoli onkin se, vastaako Jumala skeptisyyden haasteeseen. Eli kestääkö Jumalan käsite itsessään sen kriittisen käsittelyn johon se esittää alistuvansa. Tässä kohden tilanne menee tietysti paljon mutkikkaammaksi. Ratkaisevaa on likimain se, onko Jumala outo väite johon on suhtauduttu varauksellisesti, ja onko Jumalaa sitten lähestyy asiaa varovaisesti ja epäillen mutta ennakkoluulottomasti, ja sitten yrittetty selvittää mahdollisimman hyvin, onko asia todella niin vai ei.

Tässä on monta vaihtoehtoa. Esimerkiksi minä kykenen kuvittelemaan skeptikon jolla on oikea asenne ja joka silti kannattaa Loch Nessin hirviön olemassaoloa. Mahdollisuus tähän tulee sitä kautta, että hän on ennakkoluulottomasti tutustunut aiheeseen ja on tulkinnut sitä siten että Loch Nessin hirviö näyttää hyvinkin todelliselta. Yksi tapa tähän on se, että hän on esimerkiksi erehtynyt tulkinnassaan jossain kohdasa eikä ole huomannut tätä - kenties jokin epäluotettava lähde on vaikkapa saanut liian kovan painoarvon. Erehtymistä ei voitane pitää riittävänä syynä poistaa skeptikon statusta. Asenne on kuitenkin ollut oikea. Samalla logiikalla uskova skeptikkokin olisi varsin mahdollinen.

Toinen teema liittyy siihen onko skeptismi samaa kuin skientismi. Jos skeptikko/skientisti katsoo näin, on "uskova skeptikko" tietysti sisäisesti ristiriitainen koska Jumala ei ole tieteellä todistettu. Tälläiselle skientistille:
1: Kaikki selitykset tieteen puutteellisuudesta ovat merkityksettömiä, koska olennainen kysymys on se, miten ihmeessä uskolla olisi tietoauktoriteetti kysymykseen. Se, että tiede ei voi vastata ei automaattisesti johda siihen että asian voisi ratkaista juridisesti, uskonnollisesti tai millään muullakaan tavalla. Näin ollen kyseessä on väärä dikotomia. "Jos ei sinun niin minun tavalla". Täsä voi skeptikko viitata kintaalla ja kysyä "entä jos ei kummallakaan?"
2: Tälläisessä perustelussa on siis kysymys kerman kuorinnassa, jossa oman näkemyksen ja tieteen yhteensopivat asiat hyväksytään, mutta jos tiede on erimielinen viitataan siihen että tiede on kesken. Näin syntyy cherry pickingiä.
3: Se, että eri asioita punnitaan eri vaa-oilla tuntuu skientististä jopa epäreiluudelta. Kuinka esimerkiksi käsilläparantajaa tai karismaattista rukousjohtajaa jonka megakirkko tuottaa rukousdollareita liukuhihnalla hänen taskuunsa voidaan vaatia perustelemaan ja todistamaan tekemänsä ihmeet tieteellsiesti, mutta toiset asiat kuten Jumala jätetään saman todistamisvaatimuksen ulkopuolelle? Reiluus vaatisi sitä että asioille vaadittaisiin samanlaiset todisteet vastaavalla vaikeustasolla. Se, että oma näkemys päästetään helpoilla kriteereillä ja työvaatimuksella ja jos samalla muilta vaaditaan paljon, on ideologisesti värittynyttä - ja joskus jopa ilkeämielistä.

Skeptismiä voidaan ajatella todistustaakan kautta : Asiat ovat epäilyttäviä tai väärässä kunnes toisin todistetaan. Tällöin skeptikko ei usko auktoriteettia, ilmestystä tai muuta jos tämän totuusarvoa ei voida osoittaa. Tällöin skeptismi on ensiasetelmaltaan epäilyä. Tätä kautta voidaan ajatella että skeptinen ateismi sopisi hyvin yhteen koska tiede ei ole antanut Jumalalle selitysarvoa (toisin kuin mustia aukkoja tai karhuja). Ja skeptinen agnostikkokin, koska elää sitä kautta että jos Jumala on piilossa ta yliluonnollinen, ei voida sanoa että sen olemassaoloa tiedetään.

Kuitenkin skeptismi voidaan ajatella käytännön tasolla tapahtuvana itsekritiikkinä. Sillä "uskovaisella skeptikolla" on selvästi hyvinkin kriittinen suhde uskontoonkin. Hänhän muun muassa nostaa esiin Randin osoittaman paljastuneen huijauksen. Popoff teki ihmeparanemisia televisiossa ja tienasi paljon. Ihmeet paljastuivat kikkailuksi ja silmänkäännöksi, tahalliseksi petokseksi. Popoff jopa tunnusti huijauksensa. "Uskova skeptikko" kirjoittaa tästä näin: "Kuitenkin jopa tämän tunnustuksen jälkeen tuhannet uskovat olivat edelleenkin täysin vakuuttuneita siitä, että parantumiset olivat oikeita ja että hän oli oikea Jumalan mies ja saarnaaja. Hänen 80-luvun "parannuskokouksia" elevisioidaan yhä tänä päivänä yhdysvaltalaisilla kristityillä tv-kanavilla muka oikeina parannuskokouksina." Hän jopa muistuttaa että moni uskova uskoo liian helposti erilaisia asioita vain siksi että ne ovat kristillisiä. "on surullista kuinka moni uskova on niin rakastunut huijaukseen ja valheeseen, että he pitävät siitä kiinni jopa sen jälkeen kun se on osoittautunut valheeksi. He syytävät rahaa tällaisille huijareille vaikka he voisivat sen sijaan tehdä jotain paljon hyödyllisempää työtä Jumalan evankeliumin edistämiseen." Tämän tapaisia asioita ei ääneensano joku joka ei ole itsekriittinen. Itse asiassa hän kohtelee omaa vakaumustaan kovemmin ja rehellisemmin kuin moni muu, likimain kaikki. Tälläisestä rohkeudesta pitää kyllä antaa ansioita, ja skeptismin määritelmä on hyvinkin perusteltu, koska Jumalaan uskova suhtautuu Jumalaan skeptisesti sikälimikäli Hänen väitetään vaikuttaneen maan päällä konkreettisesti jotenkin. Yliluonnollisena olentona muuhun ei puututa ja sitä pidetään uskon asiana, ei tiedon.

Tässä kohden ainakin minulle tulee mieleen sekin, että jokaisella on pakosti jotain alkuoletuksia joita ei voida kyseenalaistaa. Ilman aksioomia ei voi tehdä johtopäätöksiä. Ja aksioomien todistaminen sisäisesti johtaa kehäpäättelyyn. Näin ollen skeptikkokin joutuu olettamaan jotain asioita. Tätä kautta skeptismiä voidaan lähestyä myös harmaan sävyinä. Osa on enemmän skeptikoita kuin toiset. Ja jossain menee raja, jossa henkilöä ei enää järkevästi voida pitää "riittävän skeptisenä ollakseen skeptikko". Ja joskus henkilön skeptisyydestä voidaan olla täysin varmoja.

Kaiken tämän horinan jälkeen olen tullut siihen tulokseen että kristitty voi olla skeptikko. "Uskova skeptikko" ei ole oksymoroni muuta kuin joissain hyvin hyvin tiukoissa raameissa, niin tiukoissa että en jaksa hyväksyä niitä "skeptismin" kaltaisen yleiskäsitteen määritelmäksi. Se voi kuitenkin edustaa kenties jotain fragmenttia "skeptikkoilmiön" sisällä. (Siinä määrittein tosin minäkään en ole skeptikko. En usko että kovin usea nielee sitä sentään, toivonluulentiedän.)

"Uskova skeptikko" ei siksi ole nimensä sisällön kautta automaattisesti ristiriitainen sanapari. Selvää on kuitenkin se, että uskovaisuus ei ole skeptinen ansio tai osoitus erityisestä onnistumisesta skeptisyydestä. Uskova skeptikko on skeptikko uskostaan huolimatta eikä sen ansiosta. Skeptinen puoli ei uskosta hyödy tai laadullisesti parane. Kristillinen teologia voi kuitenkin tarkoittaa sitä että uskova skeptikko olisi skeptikko Raamatuntulkinnan, joka saa voimansa hänen uskostaan, seurauksena.

10 kommenttia:

Existenz_ kirjoitti...

Mielestäni "uskovainen" voi varsin hyvin olla myös skeptikko. Sikäli kuin monien uskonnollisten henkilöiden kertomusten (kirjallisten ja/tai suullisten) pohjalta voi päätellä usko ei välttämättä aina ole dogmaattista fanaattisuutta (vasta uskonnon institutionalisoituminen luo tämän tilanteen?), vaan pikemminkin uskoon liittyy myös syvä epävarmuus, ja juuri tähän epävarmuuteen liittyy uskon hyppy - täysin perusteeton vakaumus "jonkin täysin toisen" olemassaoloon.

Tuntuisi siltä, vaikka ateisti olenkin, että uskonnolliseen uskoon liittyy tiukasti täydellinen epävarmuus ja epäilys. Ilman epäilystä ei ole uskoa. Jos jokin faktaksi todistettua, miksi siihen liittyisi epäilystä? Uskonnollisuus ei täten välttämättä ole skeptisyyden vastakohta ja dogmaattisuuden synonyymi. Uskoon voi aika ajoin sisältyä syvääkin älyllistä, emotionaalista ja metafyysistä epävarmuutta.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Tavallaan hyviä pointteja. Olo on kuitenkin vähän kuin olisi kohdannut kommentin (jota en saanut mutta olisin voinut) "Joidenkin ateistien lausunnot eivät osoita kovinkaan korkeaa kriittisyyttä tai rationaalisuutta. Se ei silti tarkoita sitä, että kriittisiä ja rationaalisia ateisteja ei olisi olemassa. On olemassa myös kriittisiä ja rationaalisia kristittyjä."

Tämä blogaushan toimii ideologisella, ei sosiologisella tasolla. Tässä mainitaan ihmisistä ja heidän asenteistaan. Kun taas tämä blogaus käsitteli sitä onko kristinuskon ideologian sisältö skeptismiin sopivaa.

"Uskon hyppy" perustuu siihen että tunnustaa epätietoisuuden. Tämä on kenties sitä "vanhan ateenan skeptismiä", jota tämä blogaus ei käsitellyt. Vaan sitä uutta skeptismin nimellä kulkevaa. Ja sen skeptismin kanssa "uskon hyppy" kun ei ole oikein missään tekemisissä. Skeptikko ei hyväksy epäilyttävää. Uskoon hyppäävä halaa sitä, haikailee sitä ja tukeutuu siihen koko olemukseltaan. Uskon hyppääjä on eksistentialisti, ei skeptikko.

Eksistentialismiin taas liittyy "tunteen halailu ja vakuuttuminen tunteellisesti", skeptikko yrittää epätoivoisesti "perustaa järkeilyyn ja hylätä tunteilun argumenttina ja vakuuttaa perusteluilla".

Vaikka objektiivisen ja subjektiivisen väli onkin aidosti sumea, ideologiatasolla asenteet ovat täysin päinvastaiset.

Epäilys jota uskova tuntee ei ole sekään rationaalista epäilyä joka johtaisi siihen että asiaa ei otettaisi vakavasti. Joskus uskoon hypännyt kenties jopa kääntyy, mutta siihen asti hän on tilassa josta häntä ei kannata argumentoida ulos koska hän ei ole argumentoinut itseään sisäänkään.

Skeptikko yrittää elää kuin argumentoisi itsensä sisään. Eksistentialisti sen sijaan vain hyppää sisälle argumentoimatta.

PS: Jos et ymmärrä, syytä kirjoitustaidottomuuttani.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Uskoon hypänneelle asia on dogma. Siksi se on hyppäys. Se, että hyppäys tehdään epäilyksestä huolimatta on antiskeptistä (lääketiedevitsi, melkein).

"dogmaattisuus" -sanakin tuntuu ja maistuu hieman sanaleikiltä. En edes väitä skeptikon vastakohdaksi tai vaihtoehdoksi dogmaattisuutta. Irrationaalisuus - tai relativismi - on aivan yhtä hyvin sopivat sanat.

"Uskoon hyppäävän Epäilys" ja "skeptikon epäilys" ovat sen sijaan kenties jopa sama asia. Mutta niihin reagointi on päinvastainen.

Existenz_ kirjoitti...

Sikäli kun ymmärsin oikein, niin olen samaa mieltä siitä, että käyttämäni "skeptisyyden" käsite ei välttämättä ole sama kuin esimerkiksi Skepsis ry.:n käyttämä vastaava.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

"Skepsis RY" tosiaan edustaa hyvin yhtä modernin skeptikon määrittelyä. Kun nykyään joku mainitsee olevansa skeptikko tai skeptinen, on hyvä huomata että yleensä ihmiset ei käytä sanaa muodossa "tiedon kiistäjä" vaan enemmän muodossa "luonnontieteiden ystävää".

Tämä on selvää myös viittaamassani lähteessä. Hän käsittelee uskontoa esimerkeissään kriittisyydellä joka ei ole tiedon kiistämistä, vaan jossa nimen omaan tiedetäään että joku huijaa. Hän on kuin skeptikko Skepsis RY:stä kun hän käsittelee Randin saavutuksia.

Ehkä koulutus vääristää? Minusta on kätevää miettiä sanan filosofian sanakirjan sisältöjen lisäksi niitä tarkoitusasioitakin. Että mitä määritelmää ihminen tuossakin käyttää. Tätä kautta kannannottosi muuttui tämän blogauksen kautta hieman irrelevantiksi.

Existenz_ kirjoitti...

Voi olla että kommenttini oli hieman aiheen vierestä, mutta jos mietitään sitä kuinka "skeptisyyden" nimissä suhtaudutaan uskontoihin, niin mielestäni huomioni on osuva.

Tieteellisen maailmankuvan (minkä tieteen maailmankuva? luonnontieteen? minkä luonnontieteen? fysiikan? biologian?) omaksunut skeptisyys mielestäni virheellisesti postuloi uskonnolliseen ajatteluun dogmaattisuuden. Siis kyllähän on sellaista uskonnollista ajattelua, jossa dogmaattisuus on pinnalla, mutta en näkisi sitä mitenkään uskonnollisuutta määrittäväksi tekijäksi. Uskonnollisuus voidaan tulkita myös epävarmuutta korostavaksi ajatteluksi. Mutta tämä riippuu aivan siitä, mistä spesifistä uskonnollisen ajattelun traditiosta puhumme.

Enkä siis nyt tarkoita luoda mitään vastakkainasettelua blogimerkintäsi tai sinun kanssasi - kunhan heitän vain pohdintaa kirjoituksesi teemoista.

Existenz_ kirjoitti...

Ja mielestäni pohtivassa keskustelussa ja dialogissa kaikenlaisille, myös "irrelevanteille", assosiaatioille tulisi olla sijaa: se saattaa valaista puheena olevaa teemaa varsin yllättävistä näkökulmista ja johtaa siten syvempään ymmärrykseen teemasta.

Mutta tämä tällaisena retoriikkaan ja dialogitaitoon liittyvänä pointtina vaan... :)

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Skeptikot tuppaavat olla skeptikoita uskonnolle ihan siitä syystä että heidän epäviralliseksi tunnuslauseekseenkin on laitettu "extraordinary claims need extraordinary evidence".

Skeptikko rakastaa tietoa. Kun utelet "mikä luonnontiede" tai "mikä tiede", niin jos vetäisinkin äärirankasti. (Nyky)skeptikko rakastaa tietoa ja välttää auktoriteettia, ilmestystä ja irrationaalista. Tätä kautta Skepsis RY:hyn tai muuhun skeptikon toimintaan ei saa mitään bonuspisteitä sanomalla että "uskonnolliseen uskoon liittyy tiukasti täydellinen epävarmuus." Ei tarvitse miettiä tieteenfilosofian hönkäilyja tai saivarrella niitä, kun selvä juttu on että usko - siinä hakemassasi totaalisessa epäilysmuodossa nimen omaan vielä - on antitietoa.

Näytät juuttuneen (juuri tämä sana tulee mieleen) liikaa "dogmaattinen - epädogmaattinen" tasoon. Kun katsot aiemmat kommenttisi, huomaat että jos skeptikko on "90 asteen kulmassa" dogmaattiseen, on se sitä myös irrationaaliseen. Näin minulla on tässä on "hauska pieni tesserakti".

Skepsis RY toki keskittyy dogmaattiseen uskontoon. Eli niihin jotka väittävät että uskonto on tietoa. Ja tätä kautta mukaan tulevat esimerkiksi kreationistit. Ja ei, he eivät moi -i näitä veikkoja tarpeeksi. Tahoilla ja toimijoilla on Suomessakin aivan liikaa valtaa että heidät voisi ohittaa "irrelevanttina".

Uskallan sanoa että on kahta uskontoa: Näkymätöntä joka ei tarvitse kontrollia ja jota ei tarvitse kritisoida. Josta ei tarvitse välittää - tai edes olla kiinnostunut.

Sitten on sitä kreationismimallia, joka on sitten aivan toinen juttu.

Mutta kommentoimaasi aiheeseen.

Uskonnollisuus voidaan tulkita myös epävarmuutta korostavaksi ajatteluksi. Mutta se on täysin päinvastaista jopa antiikin skeptikoiden kanssa. Antiikin skeptikko ei tee uskon hyppyä, se olisi kauhea virhe jossain (Pyrrhoksen ruumis kääntyisi haudassaan jos vain vielä eläisi.)

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Minusta oli hupaisaa kun korostit että sijaa tulisi olla eri näkemyksille.

Minustakin näin on. Mutta jos lausunto on täysin eri määritelmissä kuin alkuperäinen teksti, olisi virhe olla huomauttamatta tästä. Eri määritelmän käyttö maistuu tätä kautta helposti ns. olkiukolta ja se on oikein korjata. Näin toinen voi jättää tämän sivujuonteen vähemmälle.

Minulla on sen verran paljon eri aiehita että eiköhän siihen sopiva paikkakin aina löydy. Kannatan myös assosiaatioita, mutta en keskusteluna ; Uskallan sanoa suoraan: Offtopiciin ajautuminen maistuu minun korvassa siltä että kirjoitus on nähty niin epäkiinnostavana että on haluttu jutella jostain muusta. Ja siltä että oma näkemys ei riitä jutteleman aiheesta mutta on ikään kuin pakko päästä avaamaan päätä.
(Harrasta rauhassa omassa blogissasi mitä julkaisupolitiikkaa tahansa. Tämä on "minun olohuone")

Ihan tälläisenä keskustelutaitoon ja retoriikkaan liittyvänä huomautuksena.

Minulla ei ole dialogitaitoa. Eikä kiinnosta hankkia. Minusta syvää ymmärrystä ei saada juuttumalla lillukanvarsiin. Toki esimerkiksi tämä kommentointi johti kieltämättä uuteen blogaukseenkin, että sinällään "ostan argumenttisi".

Mutta jokainen joka tuntee minut, niin rakennan sen erimielisyyden. Sillä minä rakentelen vastaanasettelua silloinkin kun olen samaa mieltä. Sillä mitä iloa on mistään jos ei vähän saa vittuilla? (Tai siis hetkinen. "Minähän vain problematisoin" kuten eräs internetin ihmemaailman trollaajahäirikkö tekojaan oikeutti.)

En siis oikeasti ottanut tuota niin raskaasti. Toki moni humanisti järkyttyy kun tälläinen Korson Barbaari mellastelee. Sori siitä.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Sain kummallisen assosiaation koko sanaan "dogmaattinen". Näytät käsittelevän sitä siten kuin uskon hyppy ja sen tapaiset uskon luottamusta epätiedon edessä korostavat näkemykset eivät olisi dogmaattinen.

Toki esimerkiksi dogmaattisuus kreationismin kannalta on hyvin erilaista. Mukana on esimerkiksi käännytystä ja sitä että kaikkien on jaettava samat normit.

Minua on kauan vaivannut uskovaisten "nöyryyspuhe". On hyvin vaikeaa ellei mahdotonta tietää miten aitoa kerrotut omat henkilökohtaisesta epäilyksen hetkistä kertomiset ovat. Että ovatko vain tapa saada maine nöyränä ja varovaisena kun ei ole itse koskaan kyseenalaistettu omaa asiaa.

Ja jos ei, niin mitä ihmettä se on, että epäilystä huolimatta jatkaa uskossaan? Eikö se ole dogmaattisuutta että pitäydytään esimerkiksi epäilystä tuovista vasta -argumenteista huolimatta näkemyksessä?

Uskovaiseen epäilykseen suhtaudun kovasti "Tohtori Housen" tapaan. Hänellä oli eräässä jaksossa syöpäpotilas joka oli rohkea. Hän huomautti miten aina kaikista syöpäpotilaista kerrotaan samaa. Kenenkään ei kerrota murtuneen. Tästä House päätteli että rohkeus johon jokainen kykenee ei ole kovin erikoista.

Näin ollen voisi johtaa että joko (1) syöpäpotilaista moni itkee mutta tästä ei kerrota koska heikkous sallitaan näin vakavan edessä ja tarinoissa ylikorostuu vähemmistö tai (2) syöpä ei ole niin kauhea asia kuin syöpää sairastamattomat ajattelevat.

Kääntyminen uskosta on melko harvinaista. Mitä muka se on sellainen rankka epäily joka ei kääntymyksiin johda?.