lauantai 8. toukokuuta 2010

Sanaleikkejä ja agnostismia.

Uskonnolliseen vakaumukseen liittyy paljon sanoja. Etenkin jos ei ole perinteisesti uskovainen. Toki heilläkin on esimerkiksi deistejä jotka uskovat alkusyyjumaluuteen ja teistejä jotka uskovat että on olemassa persoonallinen jumala.1 Tyypit ovat helposti yhtä tai molempia. Uskonnoton on tällä hetkellä yksi sana. Se tuntuu olevan yleismääritelmä, joka viittaa siihen että ei yksinkertaisesti ole jumalauskoa. Tässä kohden se muistuttaa ateismia.2 Tässä a tarkoittaa teismin puutetta. Kuitenkin uskonnotonta käytetään eri tavalla. Uskonnoton on laajempi kuin ateismi. Agnostikon kohdalla tilanne on erityisen mahdoton. Moni pitää agnostismia ja ateismia eri asioina ja toisisa agnostikot ovat ateisteja, koska he eivät ole teistejä. Ja monesta uskonnoton on hyvä termi, jota tulisi käyttää heidän kohdallaan. Määritepyörityksessä mukaan tulee muitakin sanoja. On uskottomuutta ja jumalattomuutta.3 Uskomaton taas tuo mieleen enemmän ällistyttävän. 4 Olen toki ällistyttävä ja hämmästyttävä outoudessani, mutta tämä etäännyttää varsinaisesta teemasta, jonka pitäisi olla siinä uskonnollisuus-hengellisyys-paranormaali -akselilla.

Agnostismia ajatellessa mietin että sen takana on samanlainen määritelmä kuin ateismi -sanassakin. a on kieltävä etuliite. Kaikki tietävät että agnostikko kieltää gnōsiksen, tiedon. Kuitenkin tässä on takana myös toinen vaihtoehto. Se ei ole perinteinen tai edes vakiintunut määritelmä. Mutta sitä on hauska miettiä.

Gnostilaisuus nimittäin johdetaan samasta sanasta. Jos agnostikko onkin a gnostikko. Tätä kautta löytyy minusta monia sellaisia asioita, joita pidän ehdottomasti itseeni erityisen hyvin sopivina.
1: Gnostilainen on mysteeriuskonto. Gnosis nimittäin viittaa tässä kohden erityislaatuiseksi katsottuun tietoon. Gnostilainen tieto ei ole samanlaista tietoa kuin tieteellinen tieto, se korostaan mystistä ja esoteerista kokemusta jumaluudesta. Gnostilaisuuden määrittävä tieto on olennaisesti pelastuksen aikaansaava tekijä. Tiedon hankinta liitetään itsereflektioon.
___1.1: Minä agnotikkona taas kiellän ehdottomasti ylläolevan tiedon tyypin relevanttina. Minua voidaan tätä kautta kutsua antimystiseksi. En esimerkiksi kutsu elämyksiäni tiedoksi tai totuudeksi. Ja itsereflektion sijasta korostan ulkopuolisen maailman tutkimista ontologisten tosiasioiden lähteenä. Jos omat näkemykset ja maailma ovat ristiriidassa, on maailma väärässä.
2: Gnostilaisissa järjestelmissä maailma on luotu siten että fysikaalisen todellisuuden luoja oli alempi jumalolento, demiurgi. Tämä demiurgi taas on vika, häiriö, epätäydellinen. Takana on muun muassa ajatus siitä että takana on ikuinen ja muuttumaton, joka on siksi arvokas. Täydellisen ei tarvitse muuttua, joten muuttuva ei ole täydellistä. Gnostilaisille aineellinen maailma on toissijainen ja paha.
___2.1: Minä a gnostikkona taas pidän nykyistä maailmaa "perustavana", sen takana ei ole sen kummempaa. Maailma on toki minullakin muutoksessa, mutta näen arvoa hauraissa ja väliaikaisissa asioissa. Ja etenkin niissä. Pyrin pitämään niitä arvokkaana, koska jos en tee sitä, ei se kauaa ole mahdollista kun ne ovat jo kadonneet.
3: Gnostilaisessa maailmassa pelastus tulee itsen kautta hankitulla tiedolla ja tätä kautta päästään irti toissijaisesta maailmasta. He haluavat tätä.
___3.1: Minä a gnostikkona en usko että tieto pelastaa. Tieto voi joskus auttaa elämään pidempään, mutta tässäkin suosittelen liikuntaa ja lääkärissä käyntiä muita tapoja enemmän. En kiellä toki mystisiä kokemuksia, ja harrastuksissani hankin sen tapaisia tuntemuksia. Mutta en yhdistä tätä totuuteen, vaan pikemminkin "mukavaan tunteeseen", joka ei ole edes valetta koska en liitä niihin kertomuksia tuonpuoleisesta. Pyrin elämään tässä maailmassa ja tässä hetkessä ja tässä paikassa, en jossain muualla joskus muulloin.
4: Gnostilaisille mystinen elämäntapa on tärkeää, siihen sidotaan pelastus ja kaikki. Heille tien valinta ei ole kaikille, joten toisin päättäminen ei ole ongelma. Kuitenkin mystikot ovat samanaikaisesti jotain ihmistä ja elämää suurempia.
___4.1: Minä a gnostilaisena pidän kokemuksien hankintaa eräänlaisena ylellisyyden hakemisena. Se on mukavaa, jos siitä pitää. Mutta en näe siinä mitään perustavanlaatuista. Jos tykkäät tehdä asioita, se on kuin mikä tahansa muu asia. Ja jos et, niin et menetä mitään. Minulle jokainen ihminen on ihmisen kokoinen ja maailmaa pienenpi.

Kenties siksi olen agnostikko, joka vierastaa sellaisia leirejä kuin "uskonnoton". Ateistit kun vastustavat järjestelmällisiä uskontoja logiikan kautta, ja jättävät gnostilaisen elämäntavan vähemmälle ruotimiselle.
1 Teisti (Pholis gunnellus), Itämeren altaassa elävä noin 15-25 senttimetriä pitkä kala, on eri asia.
2 Tässä välilyönti tekee paljon. "a teist" on vastakohta sanalle "ateist".
3 Tässä on sääntö : "Uskoton en ole ja jumalaton en halua olla". Uskottomuus liittyy minun mielessä parisuhteessa tapahtuvaan syrjähyppyyn. Ja olen tietysti esimerkiksi jumalaton kusipää.
4 Uskomaton voisi olla vaikkapa "Amazing Randi" ja hänen ällistyttävä partansa.

Ei kommentteja: