keskiviikko 12. toukokuuta 2010

Kuinka kaikkiin miekkailun ongelmiin liittyy ratkaisu.

Yllä oleva kuva ei ole kauniisti piirretty. Mutta siinä on esillä miekkailun kannalta tärkeä asia. Miekka voidaan tavallaan jakaa "miekaksi ja kilveksi", jossa terä on "miekka", jolla halutaan lyödä ja väistin lähellä kilpi jolla halutaan torjua:
1: Kärki on kauimpana ja kun lyödään, terä kulkee kaarta. Kärki kulkee pisimmän kaaren. Iskun aika on kaikille sama. Eli kärki kulkee kovinta vauhtia. Tämä tarkoittaa tehokasta iskua.
2: Toisaalta kun torjutaan, kärki on helppo ja kevyt siirtää syrjään. Sillä kontaktissa miekka on ikään kuin vipu. Pitkällä vivulla on helpompi siirtää voimia, nostaa vaikka isompi kivi, kuin lyhyellä. Tämän vuoksi torjunta halutaan tehdä ehdottomasti lähellä väistiä.

Tästä seuraa erikoisia asioita.

Nimittäin, jos torjut kahvaosalla teräosaa, hallitset kevyesti toisen miekkaa. Samalla kuitenkaan et voi hallita hänen kahvaosaansa. Terän siirtäminen toisen kahvalle ei auta, koska tämä voisi hallita sitä kautta sinun asettasi. Toisin sanoen, kun kärjen nappaa kiinni, on toisen kahvaosa täysin vapaana. Tämä taas on relevanttia siltä kannalta, että tavoitteena on saada kärki viholliseen. Silloin oma terä joudutaan viemään lähelle toista. Ja tämä lähellä on jotain johon tämä vapaa kahvaosa voi yltää.
1: Jos taas kahvaosilla kohtaa niin että molemmilla on samat, molemmilla on terät vapaasti käytössä ja tuloksena tälläisestä onkin jännittäviä asioita. Jos molempien terät kohtaavat, on etäisyys liian pitkä, miekkailijoista ei ole vaaraa toisilleen.

Eli ei ole keinoa pelkällä miekalla estää samanaikaisesti toista käyttämästä sekä "miekkaa" että "kilpeä". Yleisesti ideana on se, että toisen "miekka" saadaan omaan "kilpeen" ; Vapaa kilpihän ei ole yhtä vaarallinen itseööe. Samanaikaisesti yritetään pitää oma "miekka" vapaana ja saada se toisen "kilven" sijasta itse miekkamieheen.

Käytännössä tämä johtaa siihen että jos miekkoja heilutellaan, on toisen tekniikkaan olemassa vastatekniikka. Tilannetta voidaan muuttaa tarttumalla toisen aseeseen. Esimerkiksi työntämällä toisen kättä voidaan hallita ja tätä kautta koko miekka saadaan kontrolliin. Tässä vaiheessa etäisyydet ovat kuitenkin lyhyempiä, eli se kertoo siitä että jossain aikaisemmassa vaiheessa tilannetta on tulkitty väärin. Tässä vaiheessa häviö ja voitto on tietysti olotila, jolloin ei enää ole ongelmaa jota ratkaista : Peli on jo pelattu ja häviö on jo tapahtunut.

Ei kommentteja: