keskiviikko 21. lokakuuta 2009

Pahoille kasva(a).

"There are some details of the body which are there for simply aesthetic reasons, and for no practical purpose - for instance, the nipples on a man's chest, and the beard on his face, the latter being clearly for a masculine ornament, not for protection. This is shown by the fact that women's faces are hairless, and since women are the weaker sex, it would surely be more appropriate for them to be given such a protection."
(Augustinus)


Ihmiset luokittelevat toisiaan nopeasti. Ensivaikutelmaan vaikuttaa osaltaan tietysti asento, elekieli ja ilmeet. Mutta myös vaatteet, kampaus ja muut vastaavat seikat. Näitä kautta voidaan arvata jopa aatteita. Ironista kyllä nörtit näyttävät että vaikka vaatteita ei miettisi, syntyy tunnistettava look: Nörtit pukeutuvat halvasti ja helposti saataviin vaatteisiin miettimättä ulkonäköään. Ja siksi ilmaiseksi saadut mainos T -paidat ja farkut paljastavat heidät.

Tällä kertaa ajattelin kuitenkin puhua viiksistä ja parroista.

Hitlerillähän oli selvät ja raamikkaat viikset, jotka kaikki tuntevat niiden muodosta. Myös Josif Stalinilla oli viikset, samanlaiset kuin toisella punavärein pukeutuvalla, välillä vasaraakin heiluttavalla työväenluokkaisella putkimiehellä, Super Mariolla. Nämä viikset ovat tunnusmerkki. Niissä on myös viesti. Nykyisin tuskin kukaan harkitsee Hitler -viiksiä. Eräässä mielessä juutalaisten kansanmurha on siis vaikuttanut viiksimuotiinkin. Tietenkin on myös positiivisia viiksiä. Salvador Dalí:n viikset ovat legendaariset. Kaarevat ja hienot. Tarkemmin naamakarvoitusta katsoen on grungepartaa, joka liittää kantajansa tiettyyn alatyyppiin. Motoristparta taas kertoo joko ajoharrastuksista tai siitä että seuraa ns. professorimuotia. Onhan Esko Valtaojallakin isohko parta. Tosin hänellä ei ole yhtä hienoa partaa kuin Charles Darwinilla tai joulupukilla.

"A woman with a beard looks like a man. A man without a beard looks like a woman."

Aihe voi tuntua turhalta. Kunnes muistaa että tällä hetkellä "ajan henkenä" on pyrkiä siihen että miehet ja naiset ovat kaiksessa samanarvoisia. Ja tätä lähestytään melko usein siten että komplementaarisuutta rajataan : Eli esimerkiksi naisten työt ja miesten työt pyritään saamaan tasa -arvoisemmin, ihmisten töiksi. Samoin lapsille opetetaan samoja aineita sukupuolesta riippumatta. Ja samoilla menetelmillä.

En sano että tämä tasa -arvottaminen olisi huono asia. Siitä kuitenkin seuraa se, että nainen on mies jolla on tissit. Tai mies on nainen jolla on munat. Äärimmilleen tasa -arvoistetussa paikassa mieheys ja naiseus tiivistyisi primaarisiin ja sekundaarisiin sukupuoliominaisuuksiin.

Siksi viikset käsittelevät aika vahvasti sukupuolta.

Japanissa tämä tiedettiinkin. Esimerkiksi "Hagakure" neuvoo samuraita kasvattamaan viikset : Syynä ei ole oman maskuliinisuuden korostaminen, vaan toisten huomioon ottaminen. Japanissahan oli tapana että vihollisen irtileikattu pää otettiin mukaan. Siksi samainen kirja neuvoo pesemään kasvot joka päivä puhtaalla vedellä, jotta hipiä pysyisi miellyttävänä irtileikkaamisen jälkeen. Myös kypärään piti panostaa, koska se meni leiriin mukaan. Kypäriä jopa hajustettiin jotta se olisi voittajalle mieluisa. Viikset taas käskettiin kasvattamaan sen takia että kaatuneen sukupuolesta ei jäisi arvailuja. Naisten päillä ei ylvästelty, vaan ne heitettiin vain pois. Sen sijaan viiksekkään miehen pään tunnisti miehen pääksi aina. Näin voittaja sai sen kunnian mikä hänelle kuului. (Japanilainen viisaus tässä kohden tiivistyy oivallukseen siitä että irtileikatulla päällä ei ole sukupuolielimiä, mutta viikset sen sijaan ovat.)

Tämä näkyy itse asiassa jopa suomalaisissa sanonnoissa. "Ei parta pahalle kasva, turpajouhet joutavalle" viittaa siihen että ikä ja miehuuden tuoma auktoriteetti painavat. Parta oli kokeneen ja luotettavan merkki. Tässä on tiettyä patriarkaalisuutta. Tätä kautta parrasta voidaan tehdä tärkeä.

"If beards were all, then goats would preach."

On kuitenkin hyvä muistaa Nietzsche. Hän varoitteli tekemästä liian hätäisiä johtopäätöksiä. Viikset voivat antaa vaikutelman sotilaallisesta tyypistä ja sitten ihmistä kohdellaan tätä kautta, vaikka hän olisi kuinka lempeä. Ihminen tulee ymmärrettyä väärin. Hänestä tulee viiksiensä lisuke. Vaikka normaalisti viikset ovatkin ihmisen lisuke. Tämä on stereotypioinnin riski. Se toimii usein, mutta väärät tunnistukset ovat vakavia, koska ne koskevat itse ihmistä. Ulkonäöstä vedetyt päätelmät kun eivät koske ulkonäköä, vaan sisintä.
1: Tälläisestä kohtelusta voi itse asiassa seurata myös se, että tämä lempeä alkaa käyttäytyä annetun roolin mukaan. Onhan se normi joka hänelle asetetaan. Ihmisen on helppoa myös leikkiä mukana.
Kirjoittajalla on alakulttuuriparta. Hän rikkoo toistuvasti Raamattua vastaan : 3 Mooseksen kirja 19:27 kun sanoo "Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa."

Ei kommentteja: