torstai 20. helmikuuta 2014

Tarina jonka loppuminen ei haittaisi ketään.


Takanani on jo 4400 blogitekstiä. Tämän aikana olen kertonut monenlaisia asioita. Ja on melko varmaa, että niistä on syntynyt jonkinlainen tarina. Olen toki pyrkinyt jonkinlaiseen ihanteeseen jota objektiivisuudeksi kutsutaan, mutta samalla tiedän tuotosten olevan rajallisen ihmislähtöisen biologisen prosessoinnin tuotos. Ja tällöin olisi epäobjektiivista väittää että tarinallista elementtiä ei olisi lainkaan olemassa.

Tältä tiimoin voisin lähestyä asiaa Jari Kekäleen ja Esko Murron "Narnia todellisuuden peilinä" -teoksessa esitetyn kautta. Siinä lähestytään C. S. Lewisin "Narnia" -sarjaa Lewisin uskonkäsitysten kautta. Ytimessä on se, että todellisuuskäsitys koostuu muustakin kuin kasasta faktoja. Kirjan asenteena on se, että moni katsoo fantasiaa epätotena. Teknisesti tämä on tietysti totta. Maailmanmekaniikka toimii tietyllä tavalla joka ei vastaa tieteellistä todellisuuskäsitystä. Ja joka toimii tavalla joka on myös arkikokemukselle vieras. Kuitenkin niissä on myös toinen taso. Lewis selvästi hyväksyi kristillisen fantasian - yrittihän hän jopa valjastaa fantasian kristinuskon apologian välineeksi. Lewisin henkenä olikin se, että olisi ikään kuin katsottava miten maailma suhtautuu asioihin. Eli siihen katsotaanko Jumalat hyvinä vai pahoina ja niin edes päin.

Tämä toki johtaa siihen että fantasian vaaditaan tai odotetaan - tai vähintään toivotaan - olevan redusoitavissa teologiaan. Eli teos olisi arvostettava jos siihen liittyy tietyt arvot. Tämänlainen näkemys on minusta kamala.

Ja niin se on monista kristityistäkin vastenmielinen. Taide voidaan nähdä jopa analogisena sen kanssa miten kristityt suhtautuvat matematiikkaan ja tieteeseen. Moni kristitty ei näe että hyvä tiede olisi kreationismia tai kristinuskoa puolustavaa. Moni kristitty ei näe että matematiikan ainut funktio olisi jonkinlaisten Jumaaltodistusten tekeminen. Sen sijaan he näkevät että Jumala on järkevä ja antanut meille järjenkäytön lahjan. Ja että joppu ajatteluprosessista on sitten, aiheesta ja lopputuloksesta riippumatta, yllättävänkin WWJD -henkistä. (What Would Jesus Do?)

He sen sijaan näkevät että luominen itsessään on jumalankaltaista. Että vaikka ihminen epäonnistuisi ja tekisi asioita ihmisen kuviksi, niin hän olisi kuitenkin samanlainen sen Jumalan kanssa joka teki ihmisen omaksi kuvakseen. Tässä mielessä asenne voisi jopa redusoitua Dan Simmonsin "Hyperion" -teoksen kohtaukseen jossa aivovammautumisen vuoksi vain muutaman sanan osaava runoilija välittää rajallisen kieliapparaatin kautta näkemyksiään kielellisissä lausahduksissa jotka eivät oikein heijasta sitä ihanaa henkeä siellä taustalla. (Ja tekee tämän tavalla joka sattumalta kuulostaa ihan joiltain minun blogauksiltani) ; "To be a true poet is to become God. I tried to explain this to my friends on Heaven's Gate. 'Piss, shit,' I said. 'Asshole motherfucker, goddamn shit goddamn. Cunt. Pee-pee cunt. Goddamn!' They shook their heads and smiled, and walked away. Great poets are rarely understood in their own day."

Mutta jos tilanne latistetaan yleisestä normista yksilötasolle, on selvää että on olemassa viihdettä joka viehättää minua juuri Lewisin tyyppisessä hengessä. Tästä malliesimerkki on alkuun laittamani "Assassins Creed" -peliin liittyvä (musiikki)video. Peli on selvästi jotain josta pidän ja joka sopii yllättävissä määrin siihen asenteistoon jolla tätä blogia kirjoitan. (Tai ainakin itse koen kirjoittavani.) Pelissä on toki historiallisia paikkoja ja henkilöitä, mutta en odota faktuaalisuutta sanan täydessä mielessä. Faktat ovat vain bonusta. Sen sijaan sen imu syntyy asenteesta ja tarinasta. Ja pelisarjan henkenä on esittää jotain jota voi nähdä tämän blogin asenteistossa.

On kenties hyvä miettiä mikä minuun vetoaa tuossa pelisarjassa. Ja on melko varmaa, että pelin henki miellyttää jollain tavalla. Jos minulla olisi toisenlaiset arvot voisin kokea itseni loukatuksi. Moni kristitty onkin loukkaantunut koska pelissä tapetaan temppeliritareita joita on tavallisesti pidetty sankareina. Minua tämä ei haittaa. Kenties tämä jopa .. no ei mennä sentään niin pitkälle.


Valitsin tarkoituksella alkuun videon joka korostaa pelisarjan hieman egoistista ja taisteluhenkistä kuvaa. Sillä se lienee se tarina jonka kautta asiat luetaan. Se on se kuva jonka "Assassins Creedistäkin" saa lyhyellä pelaamisella. Ensimmäisenä mieleen jäävät "erikoistehosteet". Samoin uskon että aika moni on saanut minusta ja tästä blogista varsin ... suoraviivaisen ja aggressiivisen kuvan. Tämä kuva ei ole väärä. Mutta ei se kyllä oikeakaan ole.

Kuten blogissa niin pelisarjassakin asialla on myös toinen puoli. Se, että aivan kuten Ezio Auditorekin, tarina tuskin redusoituu pelkästään pätemiseen ja erikoistehosteisiin. Pelkkä kikkailu ja massalahtaaminen ei johda elämää suurempiin peleihin. Ei vaikka se tehtäisiin hyvällä grafiikalla. Samoin blogi ei elä pitkälle pelkällä raivolla ja kätevillä (sivistys/kiro)sanavalinnoilla. Tämän päälle olisi ryhdyttävä runoilijaksi tai filosofiksi. (Tai vähintään yritettävä tulla sellaiseksi, kuoltava yrittäessä.)

Itse asiassa vaikka pelissä taistellaankin temppeliherroja vastaan - tavalla joka on ärtyisälle uskontokritiikkiin keskittyneelle blogille eiyllättävä - tosiasiassa pelissä myös ymmärretään tai vähintään yritetään ymmärtää jokaista surmattua temppeliherraa. Eikä Eziokaan ole liikkeellä siksi, että hän kokisi olevansa oikeuden suurin välikäsi. Epävarmuus ja tieto siitä että omat taidot saattavat pettää ja että omat intressit ja kunnianhimot voivat harhauttaa vääryyksien tielle ovat oleellinen osa pelin taustatarinaa.

Maailmassa on riskejä, jotka ovat vieraita. Ezio tavoittelee tietoa jota hänellä ei ole. Hän ei tiedä onko vastassa ketään. Vaihtoehtona tuntuvat olevan lähinnä vihamieliset temppeliherrat, tai yksinäisyys. Eikä ole varmaa onko lopussa mitään paikkaa jota voisi kutsua kodikseen. Kuuluminen, yhteisö ja maailmassa oleva vakaa paikka ei kuulu salamurhamiehen elämäntapaan. ;  Uskonnottomanakin asenne on samantapainen. Vastustus tai vaikeneminen ovat vaihtoehdot. Ja ainoaksi sallituksi rooliksi jää usein epämääräinen nihilismi ja arvotyhjiö josta kannanottaminen ja vaikuttaminen mihinkään asioihin ei olisi sallittua.

Ezio pyristeleekin, jopa yllättävissä määrin, sen kanssa että hän reagoi tilanteisiin joiden taustoista hänellä on vain vajavaiset tiedot. Ne karttuvat, sikäli kun karttuvat, toiminnan edetessä. Yksi suurimmista voimista ei olekaan oma erinomaisuus, vaan se, että hänen tarinansa on yksi tuhansista, eikä maailma kärsi jos se loppuu liian pian. Itsetuhoa lähentelevien riskien ottaminen kuuluu assassiinin työhän ja Ezio muistuttaa että sankarille suisidaalikolle ei kenties ole paikkaa jonne päänsä kallistaa, mutta hän on juuri oikea mies toimintaan.

4 kommenttia:

Liisu kirjoitti...

"Tarina jonka loppuminen ei haittaisi ketään." kirjoitat otsakkeeksi.
Luulen, että monella kirjoittajalla on sama tunne omasta kirjoituksestaan. Ainakin minulla.

Miksi sinä sitten kirjoitat, miksi minä kirjoitan, ainakin yritän kirjoittaa.

Sinä julkaiset oman bloggauksesi aika usein, minä teen sen suhteellisen harvoin.

Sinä liikut minuun nähden sanamaailman, taidon ja tiedon korkeuksissa. Minä matalalla liitelen.

En tiedä,kuinka paljon aikaa sinulla on uhrattavana yhtä kirjoitusta kohden. Tulos on kuitenkin kuin kirjoittaisit kirjaa, filosofista teosta. Luen niitä vaihtelevalla menestyksellä. Välillä aivoni ovat kovalla koetuksella. Pitää lukea sana sanalta, jotta jotain ymmärtäisin. Välillä kiidän kuin luistelisin kirjoituksesi läpi.

Mutta miksi me yleensä kirjoitamme. Se onkin kummallinen asia. "Tekisit joskus jotain todellista!" minulle on sanottu. Se himmentää jonkin verran halua, mutta sitten, jonkin ajan kuluttua tulee tunne, että jos en kirjoita, halkean. Omituista, mutta totta.

Minä olettaisin, että sinä kirjoitat mielelläsi. Rakennat sanoistasi jonkinlaista monumenttia. Kilpailet itsesi kanssa, valitset sanasi huolella.
Vai tulevatko ne itsestään alitajunnasta, niin kuin minulla. Vaikea minun on sanoa muuta, kuin että kyllä kirjoituksillasi on painoarvoa. Ja oletan niillä olevan, paitsi muille, myös itsellesi myö muuta arvoa.

Elämme täysin erilaisissa maailmoissa. Sen tajusin viimeistään silloin, kun katsoin nuo videosi. Jo tuo haarniskoitu etusivusi antaa kuvan erilaisuudesta.

Ehkä juuri sen takia käyn täällä, silloin kun ennätän, ja kirjoitan joskus kommentinkin merkiksi käynnistäni.
Erilaisuus on mielestäni arvo sinänsä.

Lukemalla erilaisia tekstejä pysyy näkökulma liikkuvana eikä sykerry omiin sokkeloihinsa.
Viimeksi olen lukenut kirkkohistoriaa. Se on aihe, jota olen aina vieroksunut ja pitänyt tylsänä. Jostain syystä se alkoi nyt yhtä äkkiä kiinnostaa. Olisiko näillä sinun kirjoituksillasi osuutta asiaan, en tiedä. Joka tapauksessa sain sieltä uuden aiheen blogiini. Harkitsen kuitenkin vielä, voiko sen julkaista. Minua on varotettu ärsyttämästä ihmisiä. Mutta jotenkin sain rohkeutta täältä. Omiin pieniin tarkoituksiini. Oikea kunnon rohkeus minulta kuitenkin puuttuu. Minulla ei ole haarniskaa, ja haavoitun helposti.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Minulla ei ole mitään "uhrattavaa aikaa". Tämän tekemiseen meni alle vartti. Tein sen "koska numerot". (Tosiasiassa minulla on jäänyt satasia välistä ja tämäkin oli 4401 teksti, joten kieroilin "takana 4400" jotta tasanumerosääntö säilyy.) Edelliseen tekstiin taas meni kaiken kaikkiaan noin kolme tuntia. (+ se näkymätön työ jota olen saattanut tehdä lapsesta asti jossain nurkassa.)

"Rohkeus" on helppoa kun ei ole paljoa mitään menetettävää. Juuri se oli tämän tekstin henki. Muistan kun nuorena luulin että asioista "keskustellaan". Tosiasiassa yleensä kysymys, yllättäen joskus jopa silloin kun kysymys on akateemisesta filosofiasta, on jonkinlaisesta "hakkaamisesta". Suosittelen varomaan ihmisten loukkaamista, joskin sen seurauksena syntyy vahva sensuuri ja sen jälkeen ei kenties voi kirjoittaa suurella tahdilla.

Minulla on siitä helppoa että olen "outsider" vähän joka paikassa näissä maailmankuva-asioissa. En kuulu edes "militanttien ateistien koalitioon" (vai mikä se oli). Miekkailu taas on lähinnä harrastus, ja analogiat ovat tarinallisesti helppo vetää liian pitkälle. Mutta toisaalta tämä tarina itsessään suojaa jossain määrin.

Sanotaan näin, että kun on maine sellaisena jolle ei tulla sneeraamaan ja demonstroi tätä säännöllisesti silloin tällöin, tarvitsee kenties hakata vähän vähemmän. Tai jos ei, niin sitten on ainakin valmistautunut pahimpaan. Usein on vain kylmä tyhjä tuuli odottamassa.

Ja luonnollisesti itse kukin väsyy, turhautuu ja kyllästyy. Laitoin esimerkiksi esiin tänään itselleni mediapimennon. En kestänyt kuulla puolin ja toisin samoja kliseeargumentteja homoseksuaalisuudesta ja sen oikeutuksesta. Kyllästyin niin että en edes välitä kuka voittaa. Kunhan lopettavat. Koska maailma ei laita turpaa kiinni, minä painoin off-nappulaa. Aina ei jaksa.

Sanavalintoihin en itse asiassa ole panostanut paljoakaan. Ties mistä tulevat. Puhun myös hieman kummallisesti. Suunnilleen samalla tavalla (joskin vähemmin tai epämääräisin lähdeviittein koska ne on hyvä tarkistaa ja tarkentaa "lennosta".)

Minusta juuri minä olen oikea kirjoittamaan. Monilla muilla on enemmän menetettävää. Osa kokee että syy olisi lannistava. Minusta - päinvastoin. Että olkoot sitten tämä. Pysyvää on kenties vain muutos.

Liisu kirjoitti...

No, minun on nyt tähän lisättävä, että kolme iltaa, puolenyön tuntumaan asti, olen "uhrannut" tälle, n. 20cm pitkälle pätkälle, kirjoittanut sen uudestaan ja uudestaan ja aina vain korjaillut sitä, Mutta se ei minua miellytä. Ehkä aihe on liian vaikea. Se näyttää murentuvan käsiini kerta kerralta pahemmin. Ja nyt on jo sellainen tuntu, että jätän sen hautumaan tai deletoin kokonaan. Voimat on sen kanssa lopussa.
Puhutaan kirjoittamisen ihanuudesta, minua katkerasti naurattaa. En saa mitään aikaan. Ehkä lopetan kokonaan.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Helppo kirjoittaminen on ihanaa. Muu ... not so much. Mutta toisaalta juuri tekeleillä oppii.