maanantai 17. elokuuta 2009

Aktiivinen bucklerinkäyttö.

Swashbucklingissa, eli bucklerin käyttämisen perinteessä, on tärkeää muistaa kaksi asiaa. Ensinnäkin kilpi on metallia ja se on pieni.

Koska kilpi on metallia:
1: Toinen ei käytännössä lyö kilven läpi. Mutta toisaalta se ei iskun jälkeen jää siihen "itsestään". Eli jos pelkän iskun torjuu kilvellä, se ei pysäytä vaan siirtää syrjään.
2: Kuitenkin tässä tapauksessa se tärkein asia on se, että kilpi takaa suojausalueen. Jos piirrät viholliselle paikan, kilpi suojaa tietyltä suunnalta tuleviin iskuihin. Tärkeintä onkin vain varmistaa, että on itse suoja -alueella.

Ja koska se on pieni:
1: Sitä on kevyt liikutella.
2: Jo pienikin muutos toisen sijainnissa muuttaa suojaavan alueen dramaattisesti. Eli kun toinen liikkuu, se voi muuttua dramaattisesti. Tämä tarkoittaa sitä että ollakseen suoja -alueella, täytyy osata ennakoida.

Tilanne muuttuu jos kilpeä ei enää kuvitella passiiviseksi kappaleeksi, jota vain pidetään. Sillä liikuttelemalla sillä saadaan iso määrä "mahdollisia suoja -alueita". Toisekseen sitä usein käytetään parina miekan kanssa. Yleensä siten että kun isku siirtyy kilven kautta syrjään, se saadaan miekan vaikutuspiiriin, jossa sitä voidaan hallita joko pelkällä miekalla tai kilven ja miekan yhteisvaikutuksesta. Tyypillisesti kilpeä pidetäänkin miekan yhteydessä, yleensä miekkakäden lähellä.

Aktiivisuus ei tietenkään tarkoita sitä että koko ajan olisi hosuttava. Päin vastoin. Sillä jos liikutat kilpeä johonkin suuntaan, käy juuri samoin kuin miekankin kanssa käy: Suljet linjaa jonne kilpeä työnnät ja avaat sitä joka on toisessa suunnassa. Tätä kautta toinen tietää mitä sinun on vaikeampi (tai helpompi) torjua. Siksi onkin hyvä huomata, että buckleria käytettäessä on tavallista että ennen hyökkäystä ei vaan huidota villinä. Mutta sitten kun toinen iskee, niin kauan kuin kontakti on päällä, kilvellä ei ole "hiljaisia hetkiä". Sitä käytetään silloin aktiivisesti.

Idea kilvessä on sama kuin miekasa: Suljetaan toisen hyökkäyslinjat ja varmistetaan että linja on auki omalle hyökkäykselle. Kilvellä voidaan myös työntää toisen miekkaa tai estää toisen kilpeä liikkumasta. Tällöin toista kontrolloidaan ja tämän aktiivinen bucklerinkäyttö estetään.

Ei kommentteja: