Kirjoitin melkoisen äskettäin siitä, miten pornotähtien ulkoasu on sellainen että se helpottaa heidän esineellistämistään. ; Tässä taustassa minulla oli teema jota voinee valaista valokuvaamisenkin kautta ; Kun aikanani kävin Suomenlinnassa valokuvattavana, kuvaaja selitti parilla sanalla kameransa erilaisista filtteröintimahdollisuuksista. Yksi tapa oli pehmentää ja poistaa poikkeuksia. Tällöin kuvista tulee "pornahtavia". Kun ihohuokoset ja finnit poistetaan, saadaan siloiteltu kuva. Minun kohdallani päädyttiin sitten päinvastaiseen strategiaan jossa poikkeuksia lisätään. Finnit ja ihohuokoset ikään kuin korostuvat ja näin saadaan koluuntuneen ritarin estetiikkaa. Olenkin tämän jälkeen aina kiinnittänyt huomiota siihen, miten pornokuvia leimaa vahva pehmennys. Meikkaus ja muut vielä korostavat tätä.
Ajattelin pornoa tällöin korostetusti bioestetiikan kautta ; Ihon virheettömyys on kertonut ainakin sairauksien kestämisestä ja vastaavista. Kolhut ovat pieniä epäonnistumisia ja niissä voidaan nähdä olevan jonkinlaisessa suhteessa kelpoisuuteen. Tässä teoriassa korostuukin, että silikonirinnat ovat enemmänkin extended phenotypeä, joilla kasvatetaan omaa seksikkyyttä. Näin ollen pornotähdet ja pornonuket yrittäisivät toimia ikään kuin "elävinä atrappeina" ja innostaa miehiä ylinormaaleilla ärsykkeillä. Tämä korostaa että muutokset tekisivät kohteistaan hyvin spesifillä tavalla esteettisempiä.
Tämä teema meni yllättävän syvälle, kun huomasin Wired -lehdessä olleen tekstin joka huomauttaa että seksinuket ovat kehittyneet "pumpattavista barbaroista" melkoisesti. Itse asiassa plastiikkakirurgia muuntelee ihmisiä ; "Talk about a race to the bottom. Advances in materials science are giving us lifelike sex dolls, while advances in plastic surgery are giving us doll-like porn stars. At this point, they’re both so far down in the uncanny valley that it can be hard to tell them apart." Mukana on valaisevia kuvia sekä "naamakuvia työvarustuksissa olevista pornotähdistä" että "huippuunsa hiotuista seksinukeista". Niiden erottaminen toisistaan on vaikeaa. theory.isthereason -blogi linkittää aiheeseen liittyen humoristisia ja vakavampia artikkeleita ja nostaa Wiredissäkin mainitun "uncanny valley" -käsitteen esille yhtenä syynä sille miksi pornopelit epäonnistuvat. Niitä on yritetty tuottaa, mutta koska peleissä ajaudutaan uncanny valleyyn, ei porno tuota kunnollista viihdettä peliformaatteihin. Tietokonepeli on malli johon pornoa ei oikein hyvin voida siirtää koska siinä riski uncanny valleyyn ajautumisesta on niin suuri.
Uncanny valley vihjaa kuitenkin että mukana voi olla jotain muutakin kuin bioestetiikka. Uncanny valley on nimittäin robotiikassa huomattu asia. Sen ideana on se, että ihmiset pitävät ihmisenkaltaisista roboteista, noin yleensä. Kuitenkin jos hahmo ei ole riittävän ihminen mutta on kuitenkin liikaa ihminen, se koetaan hyvin ahdistavaksi. Tämä kuilukohta on se "uncanny valley". On siis raja jossa ihmisyyttä on liikaa mutta ei riittävästi ja tätä ei koeta mukavana.
Kysymys onkin siitä, että koetaanko pornotähdet tai pornonuket kuvottavina vai ei. Esineellistämisteorian mukaan niille voitaisiin tehdä melkein mitä vain koska kohde ei tavallaan enää ole ihminen. Ei koeta ahdistusta jos kuvotusta vastaan tapahtuu ties minkälaisia perverssejä akteja. Tämä ei tosin selitä sitä, miksi pornopelit eivät myy. Jos tämä olisi tavoitteena, uncanny valleyyn ajautuneet pornopelit olisivat yhtä haluttavia kuin muutkin.
Näin ollen pornotähtien ja pornonukkejen voidaankin uskoa olevan "uncanny valleyn reunoilla". Niitä ollaan etäännytetty "tavallisista ihmisistä" joten niille voidaan tehdä jo jotain sellaista mitä ei naapurin tytölle haluaisi tapahtuvan. Mutta ne eivät ole niin konemaisia että ne ahdistaisivat. (Huolimatta siitä mitä "girl next door" -sivustot antavat ymmärtää.) Tämä kuilun reunalla kiikkuminen myös selittää osaltaan sitä, miksi ne näyttävät niin samanlaisilta.
Kysymys kuuluukin ; "Kuvottavatko pornotähdet sinua?" Huomiollasi voi olla epämiellyttäviä seurauksia. ; Kadottaako hän ihmisyytensä ja kuvotus johtuu tästä? Vai vetoaako hän biologisiin pintavietteihisi? Kas siinä pulma, on maailma julma.
1 kommentti:
Silent Hill - pelihahmot herättävät meikäläisessä "kylmiä väristyksiä" ja epämukavuuden tuntua vaikka en ole aikoihin pelannut ko. peliä. Sen sijaa peruszombeilu ei enää toimi ja vampyrismi on mediassa enää pornofetissi
Lähetä kommentti