Esittelen niitä tässä hieman "mestari -iskuja", joita ei välttämättä tulisi kutsua niinkään tuolla nimellä. Parempi nimi olisi kenties "salaiset iskut", joka nousee niiden historiallisesta luonteesta. Aiheesta on myös artikkeli, jota olen käyttänyt apunani. Sieltä kiinnostuneet löytävät lisätietoja ja ennen kaikkea paljon selventävää kuvitusta. Visuaalisten juttujen ystäville löytyy myös sooloharjoitteluvideo, josta pitäisi saada hyvä kuva asiasta. Osissa asioissa olen laajentanut ja käyttänyt "itselle helpompia" juttuja joita on tullut näiden kohdalta vastaan.
Yleinen esittely takana olevasta ideasta.
Yleisesti ottaen Meisterhau "master strikes" ovat tekniikoita jotka (1) tehdään yhtenä liikkeenä, ja se (2) käyttää hyväkseen systeemin ja toisen tuntemusta siten että (3) tehdään samalla monia asioita. Lisäksi niihin liitetään tavallisesti se, että ne (4) eivät olleet "yleisessä tiedossa". Ne olivat siis osana sitä ylhäisöllistä perinnettä, jonka opettamista tavallisille ei pidetty ritarin arvolle sopivana. Ne on suunniteltu olemaan ilman haarniskaa suoritettavissa taisteluissa. Siksi niitä ei löydy niistä versioista, jotka käsittelevät haarniskassa taistelua. (Koska ne ovat tehottomia niissä.) niillä on siksi ideana se, että ne kaikki ovat hyvin tiivistettyjä, eli ennen kaikkea (1) nopeita (2) tehokkaita (3) hämääviä (4) ilman laajoja ja turhia liikkeitä, jotka olisivat haitanneet nopeutta.
Kaikkien tekniikoiden ideana on säilyttää aloite vastustajaa kohden. Ne rakentuvat tilanteeseen, että hän on jo alkujaan reagoinut toimintaasi ja suorittanut oman hyökkäyksensä. Niiden idea rakentuu siihen että ymmärretään toisen vaihtoehtojen geometria. Tiivistetysti ja karkeasti voisi sanoa että se sulkee todennäköiset hyökkäyslinjat ja tekee vastahyökkäyksen samalla tekniikalla. Niistä voidaan myös jatkaa eteenpäin, jos systeemi jostain syystä ei toimikaan halutulla tavalla. Tästä itse asiassa seuraa se erikoinen tilanne, että ei pitäisi niinkään katsoa mitä toinen on tekemässä kuin toimia. Toisen ei tarvitse aloittaa iskuaan kun voit jo reagoida siihen. Ajoitus ei ole näissä tekniikoissa niin tarkkaa, kuin voisi luulla. Meisterhaut myös poistavat etäisyysongelmaa, koska niissä miekkasi terä tavallisesti asettuu vastustajan asetta vastaan siten että voit tuntea paineen ja reagoida siihen asianmukaisesti (fühlen). Tuntuma paineeseen auttaa reagoimaan oikein, ja saadaan kontrollia toisen aseeseen ja tilanteeseen.
Koko idea perustuu (tietysti) asentoanalyysiin. Kun henkilöllä on asento X, voit tehdä tekniikan Y, joka suojaa suurimman osan tuosta asetelmasta mahdollisista iskuista. (Jokaisen miekkailijan pitää siis olla asentonatsi. Mutta ei seisoa natsiasennossa.)
Tekniikoiden vaatimukset.
Jokaiselle meisterhaulle on muutama yhteinen vaatimus.
1: Ensinnäkin ne vaativat hyvän jalkatyön. Kaikki ne suoritetaan siten että ne lähtevät oikealta puolelta, yleensä olalta. Jalkatyö koostuu "triangle stepistä", joka tulee esimerkiksi Meyerin teoksista. Se on se, että astutaan oikealle vasemmalla jalalla, jota seuraa vasemman jalan taakse_ja_oikealle -astuminen.
2: Otteen miekasta täytyy olla joustava.
3: Vastustaja on aina toinen, ei koskaan tämän miekka.
Itse tekniikat (suluissa englanninkielinen yleinen termi):
Tämä on lähinnä karkein ideoidenmuodostus. Jokaisesta voisi kirjoittaa paljon pidemmältikin. Tämän vuoksi muistutan, että ne ovat ehkä hieman enemmän kuin pelkkä "yksi isku", ne voidaan nähdä myös isompana tyylinä toimia. Ja niihin tietysti liittyy reagointia ja niihin reagointia, koska oikeasti miekkailussa ei ole "voittamattomia tekniikoita". Toinen asia on se, että nämä ovat suoritteina melko yksinkertaisia eivätkä esteettisesti edes valtavan tyylikkäitä. On vaikeaa tiivistää niiden toiminnallista henkeä, joka tulee siitä miten ne toimivat systeemissä.
1: Zornhau (Strike of Wrath) Zornhau on tekniikka, jota käytetään Tag -asentoa vastaan. Se on alaspäin tehty voimakas isku, joka tehdään olkapäältä siten että kärki osoittaa ylöspäin, jolla haetaan etua siihen että vastustajaa voidaan iskeä yläruumiiseen. Se on ikään kuin hämäysisku (feint), mutta se ei ole feint siinä mielessä mitä se käsitetään normaalissa yhden askeleen isku-isku -mielessä. Se on enemmän feint joka liittyy torjuntaan. Kun toinen lyö, ja teet zornhaun. Tässä käy siten, että jos hän jatkaa iskuaan, tulee bind -tilanne. Tämä ei ole tavoite, koska haluat että hän reagoi. Sillä jos hän ajattelee että olet blockaamassa, silloin hän yrittää vaikuttaa toimintaasi ja huijata sinut tekemään jotain. Tämä intentio saa hänet muuttamaan toimintaansa, reagoimaan ja sitten hän häviää koska zornhau ei ole torjunta vaan aivan kunnon isku, jonka tarkoituksena on "tappaa." Toisaalta oikein suoritetusta zornhausta seuraa se, että vaikka jos toinen keksii muuttaa toimintaansa, silloin hän joutuu kuluttamaan muutokseen hieman aikaa, jota voit käyttää hyväksesi, ja tämän seurauksena voit lyödä hänet alas ennen kuin hän ehtii toimia loppuun asti. Pinnallisesta miekkailijasta tämä tekniikka näyttää siltä että vastustaja ignoroitaisiin ja sitten vain lyödään tämä alas hänellä olevasta aukkopaikasta. Toisaalta monet hyvätkin miekkailijat ajattelevat että zornhau on yksinkertaisesti normaaliniskun vievä suorite (single-time cut), jossa lyödään vastustajaa kun ollaan kontaktissa hänen miekkansa kanssa. Mutta oikeasti se on oikein käytettynä "hienoa useampivaiheista ajattelua". Et siis suinkaan ignoroi sitä mitä hän tekee, vaan ainoastaan toimit siten kuin hän ei olisi tekemässä mitään. Tämä tekniikka vaatii tiettyä rohkeutta: Jos sen muuttaa torjunnaksi, joksi se taipuu helposti, niin silloin tilanne on "yhtä hyvä", josta jatkaessa se joka käsittelee paremmin seuranneen displacementin voittaa.
2: Krumphau(Crooked Strike), joka soveltuu Ochs -asentoa vastaan, koska se suojaa jokaiselta pistolta ja miltä tahansa iskulta joka tulee vastustajan oikealta puolelta. Krumphau on alaspäin tehty isku toiselle puolelle samalla kun itse astut siihen toiseen suuntaan. Iskun ideana on naamioida intentiota jotta syntyisi avoin paikka joka poistaa vastustajan miekan tuoman uhan. Krumphaussa isketään vastustajan käsiä kohden ylhäältäpäin, tai jotta toisen ase voidaan bindata alhaalta. Tämä voidaan tehdä joko Tagista, oikeanpuoleisesta Schranckhutista tai Pflugista. Kun tämä tehdään ylhäältä, oikealta olalta, kädet pistetään eteenpäin siten että oikea käsi menee ristiin vasemman yli, ja näin pakotetaan terään iskemään siten että se liikkuu kohti "kruunua". Tähän tekniikkaan liittyy usein mainittu "tuulilasinpyyhin" -vertaus.
3: Zwerchhau (Crosswise Strike/Horizontal Strike/Cross Strike) Tämä sopii kaikkiin ylhäältä tuleviin iskuihin, joten se sopii vastustamaan Tag -asentoa. Zwerchhau on kaareva isku, joka voidaan tehdä joko alaspäin, pystyyn tai vaakasuunnassa siten että "true edge" on vasemmalla ja "false edge" oikealla. Tavoitteena on hyödyntää "false edgeä" jolla lyödään toisen terän ympäri. Tällä tekniikalla voidaan lyödä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, joten se on tässä suhteessa melko joustava, ja tämä voidaan tehdä kun muistetaan suojata päätä väistimellä. Ideana on yksinkertaisesti vasen käsi taipuu jakamaan iskun samalla, kun taas oikea pitää väistintä oikeassa paikassa.
4: Schielhau (Squinting strike) tätä käytetään Pflugia ja Langen Ort -asentoja vastaan. Schielhau on alaspäin tehty isku, joka tehdään samalla kun vastustajan isku siirretään syrjään miekan väistiä lähellä olevalla osalla siten että miekan kärki osoittaa koko ajan kohti vastustajaa. Se käyttää "false edgeä" jotta se voisi vivuta vastustajan terän voimakkaasti tieltä.Tekniikka joko "juoksee yli" (Uverlauffen) tai sitten iskee terää liukuvalla liikkeellä. Se tähtää päähän tao oikeaan olkapäähän. Tekniikka voi huipentua joko pistoon tai iskuun.
5: Scheitelhau (Crown Strike) on tekniikka jota käytetään Alberia vastaan. Se on vaakasuora isku joka tehdään ylhäältä. Se tähdätään päähän siten että kädet on korotettu ylös jotta ne eivät kohtaisi nousevaa iskua. Sen tavoitteena on käyttää miekan hienoa ylottuvuutta jolla voitetaan geometrisesti huono isku ja asento. Tämä tehdään alaspäin siten että kädet pysyvät ylhäällä. Yksinkertaisesti käännetään käsiä ja pistetään miekan väistimen lähellä oleva osa vastaantulevan iskun tielle siten, että bind on vahva, jonka jälkeen toimitaan siten että miekan kärki putoaa vastustajan päähän.
Aiheesta on jonkin verran videoita:
1: German longsword master cuts demo
2: The Cross Strike/Horizontal cut (Zwerchau)
3: The Crooked Strike (Krumphau)
4: "The Zwerchhau"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti