Blogeja katsellessa on helpohkoa huomata klikkiytymistä. Suosituksi blogiksi pääsee kun esimerkiksi kommentoi toisissa blogeissa. Sosiaaliset ja ideologiset kytkökset ruokkivat toisiaan. Lopputulos ei helposti ole kovin tasapuolinen - tai reilu. Ihmisten taipumus vahvistusharhaan nousee. ; Käsityöblogeissa ja vastaavissa tämä ei tietysti ole ongelma ; Samanlainen esteettinen koulukunta ja klikki toki kehittyy, mutta se ei ole oikeastaan mikään ongelma. Mutta jos aiheena on filosofia, politiikka, tai jokin muu vastaava aihe, on selvää että klikkiytyminen tarkoittaa mielipiteiden näivettymistä. Syntyy oikeaoppisuutta ja dogma.
Olen itse yrittänyt pysyä irti tämänlaisesta klikkiytymiseltä, ja vaikka en ole niitä sosiaalisimpia ihmisiä, se on ollut vaikeaa ; Ymmärrän ihmisiä harvoin ja vielä harvemmin välitän. En ymmärrä miksi pitäisi olla kiinnostunut ja vastaavaa. Ja suurin osa ihmisistä voi puolestani mennä hittoon. Mutta siltikin klikkiytymistä on tietysti tapahtunut jonkin verran omalla kohdallanikin. Tämä korostanee sitä että ongelma on hyvin syvä ja vaikea.
Klikkiytymisluonteensa vuoksi blogit voidaan liittää elämänkokemuksen kartuttamisen piiriin mutta se on pakko erottaa kunnollisesta viisaudesta. ; Ajatuksen taustaooa on Hobbesin jaottelu, jossa eläimet ja tavalliset ihmiset oppivat muistilla ja kokemuksella ja keräsivät prudentiaa. Filosofin pitäisi kuitenkin pyrkiä kohti tätä laajempaa viisautta, sapientiaa. ~ Itse tosin haluaisin maustaa Hobbesia Baconin psykologisella otteella. Hän korosti että ihmisen intuitiota voidaan johtaa harhaan ja filosofia vaatii siksi näiden psykologisten ansojen tiedostamista. Hän jaotteli nämä erilaisiin idoleihin. Esimerkiksi luolan idoli oli vaara siihen, että omat intohimot ajaisivat ihmisen uskomaan jotain mitä hän haluaa kuulla ja teatterin idolissa on kyse siitä, että vain siksi että joku auktoriteetti tai tunnetusti viisas ihminen sanoo jotain, siitä tehdään uskottavampaa kuin se on.
Toki psykologia on hienosyistänyt tätä ideaa ja nämä ovat ikään kuin vanhoja mutta arkijärjellä ymmärrettäviä muotoiluja perusongelmasta. Tämä vaivaa helposti blogisteja. Mutta viime aikoina vastaava ongelma on nostettu esiin ns. akateemisessa teologiassa. Itse asiassa siitä on puhuttu hyvin paljon.
Helen de Cruz teki nimittäin tutkimuksen joka käsitteli ns. luonnollista teologiaa. Hän tarkasti sitä, minkälaiset ihmiset pitivät tämän argumentteja vakututavina. Havaintona oli, että uskontotieteilijöiden parissa oma teistisyys nousi vahvasti esiin. Tutkimuksen esiin nousevana teemana oli se, että argumenttien luotettavuus näyttää selittyvän pääasiassa psykologisin syin ; Luonnollisen teologian argumenttejen arvioinnissa motivoitu ajattelu, vahvistusharha eli confirmation bias ja vastaavat olivat hyvin suuressa roolissa.
Asiaa ei tietysti ainakaan auta se, että taustalla on myös taloudellisia intressejä. Templeton Foundation rahoittaa jumalamyönteisyyttä tavalla joka kannustaa ottamaan esimerkiksi luonnollisen teologian jumalaperustelut jonain jota kannattaa tehdä. Jason Stanley esimerkiksi esitti, että Templeton Foundation painottaa että on kannattavaa hakea tiettyjä filosofisia lopputuloksia sen sijaan että korostettaisiin laadukasta filosofista metodia ; "Because of Templeton, we may expect a huge number of papers and books in our field taking a religious perspective at the very least extremely seriously. This is not why I entered philosophy, and it is incompatible with my conception of its role in the university. I will not take any money from Templeton or speak at any Templeton funded conferences. Reasonable people may disagree, but I hope there are others who join me in so doing."
Psykologisemmalla otteella aiheeseen ottivat osaa myös Paul Draper ja Ryan Nichols esimerkiksi nostivat esiin sen, että uskonnonfilosofiaa vaivaa alana selvästi jokin. "Work in philosophy of religion exhibits at least four symptoms of poor health: it is too partisan, too polemical, too narrow in its focus, and too often evaluated using criteria that are theological or religious instead of philosophical. Our diagnosis is that, because of the emotional and psychosocial aspects of religion, many philosophers of religion suffer from cognitive biases and group influence. We support this diagnosis in two ways. First, we examine work in psychology on cognitive biases and their affective triggers. This work supports the view that, while cognitive biases are no doubt a problem in all inquiry and in all areas of philosophy, they are particularly damaging to inquiry in philosophy of religion. Second, we examine work in social and evolutionary psychology on religious sociality and its attendant emotions. This work establishes that the coalitional features of religion are correlated with group bias, and we contend that this bias is also harmful to inquiry in philosophy of religion. We close by offering both a prognosis and recommendations for treatment."
Tämänlaista psykologista tutkimuskulmaa tarvitaan, koska pelkkä suosio ei tarkoita mitään. Ala saattaa kiinnostaa. Ja tulosten vakuuttavuuskin voi olla niin vahva, että luonnollisen teismin argumentteihin tutustuminen kääntäisi paatuneenkin ateistin teistiksi - ainakin jos on riittävän koulutettu mieli. Psykologialla maustettuna selviää että tämänlaiset positiiviset selitykset eivät ole oikein uskottavia. ; Rahoituskin toki tuo intressin, mutta raha itsessään ei ole samaa kuin ongelma. Rahalliset intressit ovat itse asiassa yhdenlaisia psykologisia selityksiä. Ja niiden suhteen on muistettava, että jos joku tekee hyvää tutkimusta taloudellisten ja henkilökohtaisten intressien vuoksi, se on silti hyvää tutkimusta. Intressit selittävät lähinnä sitä miksi huonojakin tuloksia saadaan. Tai miksi vähän heikompilaatuinen tutkimus nähdään priimana.
Tai kuten Klaas Kraay esittää; Sofistikoituneen filosofian sisällä on psykologinen asymmetria, jota on hyvin vaikeaa väistää. "Sofistikoituneilla teologeilla" onkin tunnetusti turhan ruusuinen kuva itsestään. Olisi miellyttävää jos teologia voisi olla sapientiaa. Sillä olisihan se kornia jos ihmisen syvällisimmäksi elämän osa-alueeksi kutsuttu aihe redusoituisi pelkäksi prudentiaksi. Olisi hienoa jos teologia olisi jotain joka kognitiiviselta rakenteeltaan erottaisi meidät eläimistä. Sitä odotellessa.
6 kommenttia:
Herää kysymyksiä:
- Kenelle sinä kirjoitat? Kuka on ajatuksissasi kun teet uutta juttua blogiisi?
- Mistä otat aiheesi uuteen bloggaukseen?
- Kuinka paljon lainaat toisen ihmisen ajatuksia ja kirjoituksia?
- Pystytkö kertomaan jotain blogissasi tukeutumatta kenenkään toisen ajatusmaailmaan?
Tämä bloggauksesi on ehdottomasti mielenkiintoinen. En tee noita kysymyksiä, pelkästä mielijohteesta, vaan ihan puhtaasta uteliaisuudesta. Olen nääs miettinyt tahollani miksi kirjoittaa blogia. Onko siinä mitään järkeä. Haluanko työntää blogin avulla itseäni jotenkin esille, vai mikä on tarkoitukseni. Haluanko paljastaa mitä asioita sisälläni liikkuu, minkä kuvan annan itsestäni, pidänkö itseäni paljastamisen arvoisena vai tunnenko liikkuvani tyhjän päällä, kirjoittavani puuta heinää pelkästään itseilmaisun pakottamana.
Noitten asioiden takia olen pitänyt pitkän tauon omassa blogissani. Ja nyt mietin parhaillaan kannattaako ja miksi kannattaisi tuoda itseään esille. Ketä kiinnostaa minun ajatukseni. Miksi uhrata aikaa blogin sisällön tuottamiseen. Kenelle siitä on iloa. Eikö silläkin ajalla, jota blogikirjoittaminen vaatii, voisi tehdä jotain hyödyllisempää. Ja mikä olisi sitä hyödyllisempää tekemistä. Eikö työt yleensä johdu velvollisuuksista. Kysymyksiä ilman kysymysmerkkiä, siis pelkkiä ajatuksia.
Jos olen rehellinen voin sanoa, että kirjoitan blogia pelkästään kirjoittamisen takia. Ilmeisesti. Sillä en keksi siihen mitään muuta järkevää syytä.
Tuo jälkikirjoituksesi on tosi hauska!
"Fair questions".
"Kenelle sinä kirjoitat? Kuka on ajatuksissasi kun teet uutta juttua blogiisi?"
Ymmärrän, että retoriikan perinteessä teksti pitäisi suunnata jollekulle yleisölle. Minulla ei ole yleisöä. Ja jos olisikin, tuskin osaisin sitä miellyttää. Ajatus siitä että olisi jokin ihmisryhmä mielessä on jopa aika vieras. Tästä seuraa joskus ns. ylilyöntejä ja vaikeuksia. Asenteessa ei ole strategista mieltä, mutta toisaalta tekstit muotoutuvat täysin itseni näköisiksi.
Kirjoitan koska uskon ns. työhön. Moni nykyaikana ylikorostaa ns. älykkyyttä. Itse luotan, että pitää harjoitella ja tehdä. Kirjoittelin useamman vuoden asioita yksikseni. Mutta Kari Tikkanen fiksusti huomautti, että ilman kritiikkiä ihminen mökkihöperöityy. Että kasvaakseen pitää saada reagointia ja kritiikkiä. ; Tämä on harjoitussalini, ja peli on tunnetusti varsin raakaa. En voi tässä sanoa kuin lainata CMX -kysy -vastaa palstaa 06/08/2013 "Miksi tällä palstalla on niin monesti lyöty päitä rasvakeittimiin? Se on tehokas tapa keskeyttää joutava keskustelu. En vihaa keskustelua vaan joutavuutta.
"Mistä otat aiheesi uuteen bloggaukseen?"
Tästä voisi kirjoittaa kirjan. Mutta en kirjoita. Minulla on joitakuita ideointimetodeja. Mutta oikeasti ; Menetkö sinä taiteilijalle kysymään että miten hän tekee runonsa? Moni menee. Minusta se olisi hieman absurdia.
Moni asia suoraan sanoen vain tulee mieleeni. Se on sitä että katsoo kun joku heiluttaa laserpointteria koiran edessä ja tajuaa että koiran mielessä on alkeellinen fysikaalista todellisuutta koskeva skeema joka tunnistaa jollain tasolla aineen ja energian säilymislain. Ja että se piste joka katoaa lampun sammuttua on mennyt jonnekin piiloon. Se on sitä, että katsoo sitä koiraa ja miettii että jos tällä olisi kädet ja rahaa ja kyky kognitiivisesti nousta käsittämään valopisteen representaatioluonne, se menisi ostamaan kiikarikiväärin, ja kun piste olisi rinnassa se kysyisi että "katsotaan mitä sinä pidät punaisesta pisteestä." Oletetaan sille puhekyky ja juridinen persoona jotta voi ostaa aseen. Se ei enää sen jälkeen olisi ollenkaan koira, mutta ymmärrät mitä tarkoitan.
"Kuinka paljon lainaat toisen ihmisen ajatuksia ja kirjoituksia?"
Käytän melko paljon viitteitä ja suoria lainauksia. Jo tämän pitäisi kertoa että "aivan helvetisti". Päähenkenäni on tosin se, että lainausten kombinaatio olisi jotenkin uusi. Mutta rehellisesti ottaen maailmassa ei ole hirvittävän montaa todella originelliä ajatusta. Esimerkiksi kerran, todella kauan kauan sitten, mieleeni tuli ajatus "Lumikki ja seitsemän samuraita". Ajatus oli kiva. Kääpiöt ovat lyhyitä kuten japanilaisetkin. Kuitenkin sitten eräs Holt oli tehnyt "Snow White and seven samurais:in" jo vuonna 1999. Huvittavinta oli, että muutama vuosi tästä minun päähän saamasta ajatuksesta eteenpäin Matti Hagelberg teki "Silvia Regina" -sarjakuvakirjan, jossa esiintyy Lumikki ja seitsemän samuraita.
Olen toki jonkin verran miettinyt myös sitä että missä vaiheessa filosofinen koulukunta on uusi. Ja sitä onko siinä järkeäkään. Monesti "mannermaisessa filosofiassa" korostetaan, että perinne on tunnettava jotta siitä voidaan irtautua. Tässä asenteessa on ideaa siinä mielessä että pyörää ei kannata keksiä uudestaan. Aito innovatiivisuus vaatii kuitenkin jonkinlaista irtautumista.
Ainut toivoni onkin se, että plagiointikynnys ylittyy. Sen parempaan kukaan muu ei tietysti kysy. Ongelmallinen tematiikka joka koskee joka ikistä. Sitä ei vain usein ehkä korosteta näin paljoa.
"Pystytkö kertomaan jotain blogissasi tukeutumatta kenenkään toisen ajatusmaailmaan?"
Quinen mukaan kieli on sosiaalinen konstruktio joka nojaa sosiaalisesti toisten ihmisten ajatusmaailmaan. Jopa sana "kissa" tai "on" on sosiaalinen konstruktio. Ja jos käsket minun tehdä asioita omin sanoin, ja vastaan tekonokkelasti että "dh fasafa das as ajfufabga gfahsofah hha fa tashta haosho" niin ei siinä mitään ajatusta leviä. Ja luultavasti useampikin sarjakuvantekijä - ynnä vielä useampi köyhän miehen fingerporisti - on käyttänyt tätä vitsinä jo aiemmin.
Itse asiassa filosofisen perinteen tunteminen ja viittailu ovat pohjustusta. Usein tilanne on ainakin pienessä mielessäni se, että nimenomaan keksin pyörää uudestaan. Monesti minulla tulee facebookpäivitykseen jokin pieni kommentti "piffany, which i got all by myself", joka itsessään on vain idea ja mahdollisuus. Sitten kulutan aikaa siihen, että onko joku ajatellut samantapaista. Ja onko siitä tutkimusta. Viitteet eivät usein ole "toisten ajatuksia" vaan esimerkiksi tässä blogauksessa on taustalla havainto psykologiasta. Jokin jonka takana on yksilön ja ideoinnin sijasta tutkimusmetodologia. Nimi on vain referenssi tähän oleelliseen tietoon.
En siis niinkään käytä referenssejä oikotienä. Ne ovat sitä, että saamani päähänpälkähtämä asetetaan haasteeseen jossa se joko tapetaan julmasti palasiksi. Tai sitten ei.
Sillä minusta filosofia ei ole auktoriteetteja. Filosofia ei ole edes rationalistista ideoidenpyörittelyä tai villiä ajatustenkulkua. Filosofia pitää sitoa empiiriseen maailmaan. Ja jotta en kuulostaisi kylmältä ja tylsältä, niin sanon että se pitää sitoa konkreettiseen elämään, eikä fantasiaelämään.
PS. Katsoisin että kaksi viimeistä kysymystä olivat jonkinlaista painajaista ; Inspiraation ja perspiraation suhdetta. Minä saan ideani ja teen tuotokseni olemalla minä. Kas siinäpä sitä kestämistä!
Sitten metavastaus. Kysymyksiäsi tuntui painottavan jonkinlainen sosiaalinen painotus jossa käsiteltiin ikään kuin ideointia suhteessa luovuuteen ja toisiin ihmisiin. Tämä kulma ei itselleni ole kovin relevantti tai kiinnostava. Siksi kenties tarvitaan kysymyksiä tuomaan se esiin.
En yleensä pidä siitä että aiheen vierestä sevetään. Mutta tematiikka kuitenkin jossain määrin relevantisti käsitteli juuri tätä ongelmaa, mikä tässä kyseisessä blogauksessa oli.
Esimerkiksi jo se, että sain tietoa tämänlaisesta kuhinasta joka on juuri paraikaa tapahtumassa, vaatii sen että "pitää seurata skeneä". Tämä on myös jossain määrin sosiaalista toimintaa. Tosin minä en kaveeraa. Olen stalker. Tai publikaani joka kiipeää puuhun nähdäkseen Jeesuksen paremmin.
Tosin jos esität että "En tee noita kysymyksiä, pelkästä mielijohteesta, vaan ihan puhtaasta uteliaisuudesta." minun on vaikeaa nähdä että mitä tällä tarkoitat. Uteliaisuus on asenne ja mielijohde sen aikajana? Vai onko se redundanttia nykyrunoutta jossa sanotaan että "ei se ole kissa vaan katti"?
"Olen nääs miettinyt tahollani miksi kirjoittaa blogia. Onko siinä mitään järkeä."
Jos tuntuu että asiassa ei ole mitään järkeä. Sitä tuskin on. Toisaalta blogeamisessa treeniskenenä on sellainen jännittävä puoli, että innostus, inspiraatio ja kiinnostus ovat vääriä käsitteitä ottaa ollenkaan esiin. Harjoittelussakin treeni alkaa kasvattamaan kuntoa oikeastaan vasta kun tuska ja vitutus alkaa. Sitä edeltävä "kiva fiilis" on korkeintaan nykytilan ylläpitämistä.
Blogaamisessa on tekemistä. Se ei kirjoita itseään. Eikä tekstit vain purskahda sormista suoraan tekstiksi taianomaisesti. Inspiraation illuusio syntyy perspiraatiosta.
Olen blogissani ja muualla monesti sanonut, että vaivannäkö on perimmiltään kunnioitusta. Ihmiset eivät tiedosta paljon heitä kunnioitan. Sen vuoksi he saattavat heittää lyhyitä kommentteja ikään kuin keveästi ja hatusta. Sillä heidän kepeässä inspiraatiomaailmassaan ei ole kunnioitusta.
"Haluanko työntää blogin avulla itseäni jotenkin esille, vai mikä on tarkoitukseni."
Minusta tunkee aina esille kaikki. En mieti julkisuuskuvaani, joka kuten mainitsin tuottaa ongelmia. En toimi statuksella, vaan epäsosiaalisemmilla emootioilla.
Pääasiassa peräti negatiivisilla sellaisilla. Se, että kirjoitan paskaa SIWOTI -syndroomaisena internettiin on sublimointia verrattuna niihin vaihtoehtoihin.
Ja minun "paljastamisen arvoiseksi" kokemisen hengessä olen vähän kuin ne itsensäpaljastajapuskahyppijät. Tuskin miettivät tälläisiä. Ehkä toki kannattaisi, mutta jo se, että on puskahyppijä kertoo että kyseinen tematiikka ei ehkä ole kysyttävälle kovin relevantti.
Puutaheinää en pelkää. Jos pelkään, se tarkoittaa että minun pitää hankkia vielä lisää referenssejä. Ja tämä on harmaasävyinen laatua koskeva teema eikä "julkaista vai ei" -binaarinen teema. Jos tästä huolimatta kirjoitan puutaheinää - kuten usein käykin - niin opinpahan jotain. Sen, että se on puutaheinää. Sitä sattuu, get over it. Joka epäonnistumista pelkää ei tee mitään!
Jos mieleeni joskus putkahtaakin ajatus "Ketä kiinnostaa minun ajatukseni.", se johtaa miettimään vain, että mitä väliä. Nehän on vain ihmisiä, elävältä haudattuina joka päivä ankeuteen.
Siksi en mieti ollenkaan siitä että "Miksi uhrata aikaa blogin sisällön tuottamiseen. Kenelle siitä on iloa." En tee juttuja yleisölle. Jos tekisin, hankkisin sillä rahaa. Blogini voisi muuntua tienausasemaksi. Mainoksia. Käsitöitä. Kultajäsenkortti alastonkuviin. Voisin myös alkaa mieshuoraamaan aikani kuluksi.
Nähdäkseni blogikirjoittamisen vaativa aika on se itseisarvo jota varten blogi on väline. Hyöty. Sitä ehtii töissä riittävästi. And It's overrated. Ehkä blogi ei hyödytä, eikä edes ilahduta ketään. Mutta miten se eroaa muusta elämästä? En minä kyllä ole muutenkaan orpoja pelastamassa. En voi edes keksiä mistä olisi oikastaan sellaista hyötyä jota haluaisin vapaana tehdä niinä aikoina kun blogean.
PS. Minä en pidä kirjoittamisesta ja julkaisemisesta. En ole siinä edes kovin hyvä. Blogini on julkinen samasta syystä kun käyn treenaamassa harjoittelusalissa. Toki osittain hyvän seuran vuoksi. Mutta ennen kaikkea sparrin ja ohjauksen vuoksi. Sen vuoksi, että julkisessa tilassa on ruutu milloin on harjoitellut ja näin syntyy pakote käydä useammin. Sen vuoksi, että ilman julkisuutta miettisi juttuja ehkä ainakin puolet vähemmän. Ja mitä elämää se olisi? Itseni tuntien se olisi TV:n ääressä lojuvaa rappeutumista jossa helposti saadut huvitukset täyttävät elämän.
Näin ollen, älä huoli ja jatka valitsemallasi tiellä! (Whatever it is!)
Itseasiassa kysymykseni olivat turhia, sillä vastaat niihin jo tässä alkuperäisessä bloggauksessasi, jos lukee sen huolella. Yhdeksi sanaksi puristettuna vastaukset ovat sitäpaitsi näkyvissä viitesanoissasi.
Se, että vastasit kuitenkin kysymyksiini tarkasti ja perustellen, oli juuri se, mitä toivoin. Selvensit tajuttavaksi sitä ajatusryöppyä, joka ensimmäisen lukemisen jälkeen puhalsi myrskyisänä aivotuulena ja sekoitti omat ajatukseni.
Luin uudelleen koko kirjoituksesi ja vierailin tekstiin upotettujen linkkien kautta myös joissain varhaisimmissa blogeissasi. Ne kaikki tukevat johdonmukaisesti ajatusmaailmaasi.
Hyvä! Ja kiitos! Sain sen mitä tarvitsin. Yritin eilen itse jatkaa bloggaamistani ja kirjoitin jotain sellaista, jonka jätin kuitenkin julkaisematta. Koska juuri nuo samat kysymykset, jotka esitin sinulle, alkoivat vaivata mieltä. Sain vahvistusta. Ehkä kuitenkin julkaisen sen omani, olkoonkin, etten ole itse siihen lainkaan tyytyväinen. Sillä mitä se haittaa. Olen jonkin sortin sekatyöläinen. Sellaisen tekemiseksi se saa kelvata. Olkoonkin, että tähtään epäjohdonmukaisesti aiheesta toiseen. Sehän itseasiassa kuuluukin sekatyöläisen toimenkuvaan.
PS. minäkin olen vihdoin päässyt tasapainoon kommenttien suhteen. Ne eivät ole minulle enää niin tärkeitä kuin aikaisemmin. Aikaisemmin ajattelin, että bloggauksen arvo mitataan kommettien määrällä. Mutta se ei ole minullekaan enää ratkaiseva tekijä. Pidän ihmisistä. Ehkä siksi kiertelen täällä blogimaailmassa. On mukava joskus pysähtyä jonkun blogiin, mutta sen kommentoiminen ei ole läheskään aina mitenkään tarpeellista. Se ei vaikuta blogin arvoon millään tavalla. Se on näkemys, josta on paljon hyötyä ajan säästämisen kannalta. Kyllä. Jatkan omalla tavallani. Blogit ovat mielestäni kuin tähtiä, jotka hehkuvat kukin tavallaan mustanpuhuvalla taivaalla. Jo niiden olemassaolo virkistää mieltä ja saa olon tuntumaan mukavalta.
Lähetä kommentti