maanantai 16. syyskuuta 2013

ÄITI (M)AMMAN HALAAJAT

"Ruttopuiston Rovasti" kirjoitti positiiviseen sävyyn Äiti Amman, hengellisen ammattihalaajan, saapumisesta vierailemaan maahamme. Useissa maissa tunteet ja kosketus on laitettu lähekkäin ; Englannissa feeling on sekä tunne että koskettaminen. Ja toki suomessakin on idolsklisee sanoa että "se kosketti mua" kun puhutaan  tunteista.

Tunteet nousivatkin halailuun kuin itsestään. Halailun oksitosiinin kohotus nousi tässä hyvin tärkeäksi teemaksi. "Kosketus ja hieronta vapauttavat oksitosiinia, samoin kaikki muutkin mielihyvän tunteeseen liittyvät asiat, mukaan lukien seksuaalinen mielihyvä. Halihormoniksikin kutsuttu oksitosiini vahvistaa ihmisten välistä kiintymystä ja luottamusta toisiinsa. Hyvin mennyt tähän asti? Miehenä minun on harmiteltava sitä, että oksitosiinin on havaittu herättävän meissä sekä negatiiviset että positiivisetkin varhaislapsuuden muistot äitisuhteestamme myös myöhemmällä iällä. Eikö mies pääse ikinä äidistään kokonaan eroon, oli tämä elossa eli ei?"

En sano, että tällä on mitään tekemistä oman äitisuhteeni kanssa (but it's aliens), mutta minua koskettaminen on usein ärsyttänyt. En vihaa kaikkea fyysistä kontaktia, mutta olen tästä hyvin tarkka. On ehtoja ja rajoja joiden kanssa on mentävä. ; Minuun kosketaan vain hyvin määrätyissä olosuhteissa, kuten luotettujen ihmisten kanssa tai miekkailutreeneissä. (Mutta nythän minä jo toistan itseäni!)
1: En tiedä kuinka kauan aikaa minulla on ollut tämä negatiivisuus, mutta muistan lapsuudestani erään varhaisimmista muistoista sellaiseksi, että joku puolituttu kosketti minua ja pöyhötti tukkaa. Ja jotenkin tämä oli aivan hirveää. Kyseessä on varmasti ollut tekijältään ystävällisyydellä väritetty teko, eikä siihen liittynyt mitään "koskettamis" -sanan negatiivisista konnotaatioista. Tämä koskettaminen on tapahtunut Keravalla, joten olen ollut silloin hyvin pieni.
2: Halailu ventovieraiden kanssa ei olekaan minulle sosiaalinen - tai edes seksuaalinen - aktio. Sen ainut funktio on aikaansaada halattavalle tunneärsykkeitä jotka vievät aivojen huomiota syrjään samalla kun halausasennossa käsi pääsee mukavasti toisen lompakolle. (Enkä tässä edes ihan hirveästi valehtele.) Halailuyritys nähdään väkivallan yrittämiseksi. Ja sillä on vaikutusta elämääni. Mikä korostaa, että asennoitumiseni ei ole juurikaan muuttunut lapsuuden jälkeen.

Kokonaisuus näkynee siitä että koskettamisen kohdalla minulla on vähän samanlainen idioottimainen automaatiofiksaatio joka minulla on vammojen tulkinnassa. (Tässä ollaan koskettamisen lähellä olevassa teemassa ; Satuttaminen on teknisesti ottaen vain helvetin kovaa koskettamista.) Puolisoni taittoi juuri jalkansa ja hänellä meni varsin kauan aikaa siinä että hän vakuutti minut erilaisilla tosiasiaaineistoilla, että kukaan ei ollut tietoisesti hakannut häntä. Ja että kaatumissyy ei ollut tekosyy jolla hän kätkisi-suojelisi tätä tekijää, vain jotta ei tulisi poliisiasiaa joka tulee kun minä hakkaan tämän tekijän muusiksi. Olen jotenkin fiksoitunut maailmaan jossa ruumiinvammat ovat melko tavallisia ja niihin on yksi syy, jota ei kerrota ja tunnusteta avoimesti. Samoin koskettaminen on aina uhka.
1: Oksitosiinimaailman seksiyhteys on jotain jota ei voi olla ohittamatta. En sano että olisin sadomasokisti. Mutta jos ostan lateksipukua, ja kokoani udellen kysyt, että tuleeko S vai M -puku, niin kerron, että molemmat menevät. Vitsi on toki ns. "paska", mutta en malttanut olla vääntämättä.

Tämä voisi tietysti johtaa siihen että minulla olisi oksitosiinivaje. En pidä tätä epätotena. Mutta samalla voisin sanoa että tästä voi olla ihan hyviäkin puolia. PNAS;in tuoreessa tutkimuksessa esitettiin, että oksitosiini liittyy etnosentrisyyteen. Eli oksitosiini ei vain tee sosiaaliseksi, vaan lisää "me-muut" -jaottelun syvyyttä. Tämä yhteys selittäisi ainakin minun silmiini erittäin monta asiaa. Nimittäin esimerkiksi sen, miten sosiaalisuutta ja yhteisöllisyyttä korostavat uskovaiset tuntuvat niin usein olevan antiteesinsä asialla. Voidaan sanoa, että he eivät ole ; "Human ethnocentrism-the tendency to view one's group as centrally important and superior to other groups-creates intergroup bias that fuels prejudice, xenophobia, and intergroup violence." (En sitten tiedä onko parempi, että minä olen ärtsy kaikille tasapuolisesti.) Tämä oksitosiinin kaksinaisvaikutus johtaa teemoihin, joita olen aiemminkin tuonut esiin. Sosiaalinen peli pitää sisällään myös ongelmallisia ja vältettäviä puolia.

Ei kommentteja: