tiistai 26. helmikuuta 2013

Googlen komplementti

Käytän googlea. En koskaan maksa mitään tämän hakukoneen käytöstä. Google on suosittu ja suurin. Mutta se on teknisesti ottaen nettisivu. Nettisivujen ongelma taas on vähän sama kuin mitä piratismi tekee musiikin kohdalla ; Kun kopioiminen ja toisintaminen on helppoa, ei suosio takaa tuloja. Moni blogisti näkee että kävijämäärä ei oikeastaan ole se joka vaikuttaa tulotasoon. Vasta mainokset muuttavat tämän.

Tämän ymmärtäminen on Googlen toiminnan ymmärtämisen kannalta oleellista. Sen näkyvin tuote, hakukone, on lähtenyt viattomien matematiikanopiskelijoiden projektina. Google on leimallisesti hakukone. Ja se on myös erityisen laadukas algoritmi. Googlen ongelmana on se, että kukaan ei kuitenkaan halua maksaa tämän käyttämisestä. Aluksi idealistiset perustajat huomasivatkin että rahoittajien tuella ei voida toimia loputtomasti, luottaa että joku vain syytää rahaa firmaan sisään. Heidän oli pakko mukautua. Ja kun he mukautuivat, he tekivät sen hyvin kekseliäästi ja syvällisellä bisnesymmärryksellä.

Sen toimeentulo perustuukin oivallukseen jossa ytimessä on mainonta. Ihmiset jotka haluavat mainostaa googlella maksavat googlelle toteutuneiden mainosklikkausten perusteella. Google pyrkii laittamaan "oleellisia ja kiinnostavia" mainoksia näkyviin, eli se priorisoi suositut mainokset. Lisäksi google kerää tietoja ihmisten hakukäytänteistä. Sen ei tarvitse kyylätä jokaista puolta ihmisten elämästä koska itse asiassa googlea käyttävät antavat kaiken oleellisen tiedon ja jättävät epäoleelliset asiat sivustaan. Ihmisten hakukiinnostus ja mainosklikkailu on analyysin alla.

Karkeasti ottaen googlen päätuote on mainos ja sen brändin ydin, hakukone, on tämän komplementti.

Taloustieteessä komplementti tarkoittaa yksinkertaisesti täydentävää tuotetta joka jotenkin komboutuu päätuotteen kanssa. Esimerkiksi jos ostat veneen, mukaan laitetaan mielellään myös airot. Ja jos menet nakkikioskille, sinulta kysytään mitä mausteita, (sinappi, ketsuppi, kurkkusalaatti jne.) haluat laittaa mukaan. Ne ovat komplementteja. Yleensä komplementtien hinta laitetaan polkuhintatasolle tai jopa ilmaiseksi. Osittain ilmaista laitetaan esille siksikin että on juuri kuten Dan Ariely esittää "Predictably irrational" -kirjassaan ; ihmiset eivät voi vastustaa ilmaista. Komplementin tehtävänä on tukea päätuotteen myyntiä. Mainosten myyminen ei ole yleensä kovin haluttavaa, ihmiset eivät karkeasti ottaen halua katsoa mainoksia mainosten vuoksi. Tukitoimet tekevät siitä kuitenkin oheistuotteen joka on siedettävää. (Ellei peräti miellyttävää. Osuva mainos kun voi houkutella kiinnittämään huomion syrjään pääasiasta. Google taatusti tienaisi harhautumisella ja on selvää että sen perusintresseihin kuuluu harhauttaminen.)

Tämä selittää miksi Google on innoissaan siirtämässä kirjoja digitaaliseksi. Tämä ilostuttaa monia kuten minua. Mutta samalla google lisää oman toimintansa kannattavuutta. Tämä tietysti pahentaa tiettyjä tekijänoikeuksiin ja taiteilijan ansioihin liittyviä ongelmia. Sen sivutuotteena on kuitenkin se, että blogit ovat ilmaisia. Ne ovat win-win -tilanne. Ihmiset jotka haluavat tuottaa julkisia tekstejä - pääasiassa pöytälaatikkokirjoja ja poliittista tai ideologista valittamista ja muuta tauhkaa josta esimerkiksi tämä blogi pääsin koostuu - ja google haluaa että sillä olisi mahdollisimman halpaa komplementtia tarjottavaksi "ilmaiseksi kaupantekijäisiksi".

Minäkin olen Googlen komplementtituotteen ilmaisavustaja. He valjastavat pätemistarpeeni ja saan kirjoittaa-julkaista ilmaiseksi kunhan he voivat sitten valjastaa tämän osaksi systeemikokonaisuuttaan. Olen perkeleen ylpeä tästä. Järjestelmän ainut huono puoli on se, että sillä ei tienaa yhtään mitään.

Ei kommentteja: