Yleensä henkilöt eivät halua muuttaa omaa mieltään. Vielä harvemmin he haluavat että joku muu muuttaa heidän mieltään väkisin. Silti useat ovat kiinnostuneet muuttamaan muiden näkemyksiä halutunlaiseksi.
Mainonnassa ihmisille pyritään vaikuttamaan heidän toimintaansa ja ostovalintoihinsa. Tämä tehdään yleensä sitä kautta että ihmisille luodaan positiivisia mielleyhtymiä kohteeseen. Tämä tarkoittaa karkeasti sitä, että ihmisiin vedotaan sellaisen kautta josta nämä jo pitävät. Syynä on se, että pelkkä kuilun tuominen vaatisi akkomodaatiota, joka on työlästä. Siksi mainostajan ei kannata vain suoraan yrittää käännyttää ihmistä, ja vaikuttaa suoraan mielipiteeseen. Mutta jos ihminen jo pitää jostain asiasta ja tuote liitetään tähän assosiaation tasolla, hänet saadaan ikään kuin hyväksymään uusi tuote haluttavaksi siinä ohessa. Tällöin kyseessä on assimilaatio - johon ihmiset ovat alati valmiita. Ja tämän vuoksi onnistuneen mainonnan kautta ihmiselle syntyy tarve tuotteeseen, tai ainakin jo olemassaoleva tarve vahvistuu ja suuntautuu. Toisin sanoen, mainonnalla aikaansaadaan ihmiselle tyytymättömyyttä hienovaraisesti. Näin ihminen katsoo voivansa ratkaista ongelman helposti ostamalla tuotteen, joten kyseessä ei ole "raskas päätös".
Sama toteutuu tietenkin myös uskonnollisessa käännytyksessä. Toimivalle käännytystyölle on olennaista se, että aluksi ne luovat itsestään positiivisen mielikuvan sellaisilla asioilla, jotka ovat yhteisiä käännyttäjälle ja käännytettävälle. Nämä asiat eivät ole niitä, jotka tulevat uskonnosta, tai ovat sille tyypillisiä. Nämä ovat pikemminkin kulttuurin sisällä tai ihmiskunnan sisällä tyypillisiä, uskonnosta riippumattomia asioita. Ja vasta tämän jälkeen kun henkilö on saatu yhdistämään uskontoon riittävästi positiivisia kokemuksia ja ajatuksia, hänen ajatteluaan ryhdytään muuttamaan. ; Esimerkiksi Pascal Boyerin "Ja ihminen loi Jumalat" -kirjassa kerrotaan kuinka kreationismi eli luomisteoria, jossa Raamatullinen usko esitetään tieteenä, on huono käännyttämismetodi, riippumatta siitä mitä mieltä on kreationismin totuusarvosta: Ihminen kääntyy ensin ja vasta sen jälkeen haluaa oppia uuden maailmankuvansa sisältöä tukevaa tavaraa. Juuri kääntyneelle ihmiselle materiaali on siksi kullan arvoista, mutta ennen tätä hetkeä tämä herättää hänessä vastustusta. Tämä on tärkeää, koska uskonnäkemyksen sisällä halutaan pitää kääntynyt ryhmässä. Ja kun tämä on jo kerran kääntynyt, on syytä varmistaa että hän on jatkossa vakaampi.
Käännytys on siksi selvästi kaksivaiheista:
1: Aluksi rakennetaan yhteys, jossa samanlaisuudet korostuvat. Uskonto esitetään positiivisen ja yleisinhimillisen kautta.
2: Tämän jälkeen muutetaan ajattelua, jossa korostetaan sitä miten normaali -ihmisten ajattelu poikkeaa uskonnon edustajien kanssa. Tässä korostuu ryhmän sisäinen säännöstö. Esimerkiksi monet juutalaisten kosher -lait ovat luonteeltaan kenties mielivaltaisia, mutta niiden tarkoitus onkin erottaa ryhmän jäsenet. Tämä sama voidaan tehdä myös erikoisen tai tietynlaisen pukeutumisen kautta. Ryhmän jäsenestä tehdään uskovaisten kanssa samanlaisempi.
Toisin sanoen, julistus etenee käännytettävän vallasta käännyttäjän valtaan, ja yksilön valinnanvapaudesta ryhmän valtaan. Tästä metodista kenties selvin on Jehovan Todistajien "seitsemän askeleen menetelmä", jonka he kehittivät 1930 -luvulla ja jonka he kirjasivat erillisenä traktaattina. Tästä huomaa selvästi, kuinka muutos tehdään vähittäin, ja aluksi ikään kuin toimitaan käännytettävän ehdoilla, mutta tätä siirretään koko ajan enemmän ja enemmän siihen, että käännyttäjät saavat asteittain enemmän ääntä ja sananvaltaa.
1: Henkilölle annetaan aineistoa. Ottaneet noteerataan ja merkitään kiinnostuneiksi. Jos tämä tapahtuu ovelta ovelle, hänen luokseen mennään pian uudestaan.
2: Aineiston ottaneen luo mennään uudestaan ja kysellään olisiko hän kiinnostunut kirjan tai lehtisen tutkimiseen yhdessä.
3: Kirjan ostaja tai lehtisen saaja koetetaan saada tutkimaan Jehovan Todistajien aineistoa (Eli heidän kanssaan ei tulkita Raamattua vaan Todistajien Raamatun tulkintamateriaalia) säännöllisesti, yleensä kerran viikossa jonkun, mielellään tietyn ja saman, Jehovan Todistajan kanssa. (Sama henkilö tuntuu turvalliselta, pysyvältä. Syntyy ikään kuin ystävyyssuhde, eikä tarvitse aina opetella alusta asti uusia tyyppejä.)
4: Henkilö saadaan suostumaan kirjatutkisteluun. Tässä vaiheessa keskustelu ja eri näkemyksten esitys korvataan siitä että Jehovan Todistajat kertovat sitä mitä mieltä he itse ovat asiasta. Tässä vaiheessa kerrotaan esimerkiksi Harmageddonin taisteluun, maailmanloppuun. Tässä vaiheessa kerrotaan myös että ainoa oikea ratkaisu, pelastusmahdollisuus, on olla Jehovan Todistaja.
5: Opiskelijat johdatetaan perusteelliseen Jehovan Todistajien opin tuntemiseen. Tässä vaiheessa heitetään esiin opettamisen mahdollisuus. Korostetaan sitä kuinka julistustyö on tärkeää ja että tämä työ liittyy myös omaan pelastumiseen. Oma ja muiden pelastus tehdään ikään kuin samaksi asiaksi. Näin he voivat perustella julistamisen utiliteetilla muiden kautta, mutta saavat siihen voimaa myös ihmiselle luontaisesta itsekkyydestä.
6: Edistyneet opiskelijat saadaan opin sijasta opettelemaan sitä, miten heidän on käytävä kodeissa, ja mitä metodeja käyttäen he saavat sanomansa perille.
7: Uusi jäsen liitetään uskontoon ja ryhmään kasterituaalilla. He liittyvät organisaatioon, ryhmään. He ovat jäseniä, osa ryhmää.
Tietenkin tämä on vielä normaalia uskontoa. Kuitenkin kaikki eivät jää tähän vaiheeseen. Osa uskonnoista on kultteja. Kultit käyttävät käännytystoimintaa syvemmälle meneviä keinoja, aivopesun menetelmiä. Olennaista onkin se, että sisältä päin systeemi näyttää jalolta ja hienolta. Aivopesua tarvitaan sen takia, että ilman sitä pelkästään hullut ihmiset saataisiin mukaan toimintaan ja tekemään asioita joihin heitä ei muuten voisi mitenkään saada. Aivopesumenetelmillä normaalitkin ihmiset saadaan ajan kautta järjestelmään. Vaikeaa on tietenkin se, että kultit harvoin syntyvät sellaisiksi. Tyypillisesti aate ajautuu sellaiseksi, kun uskonnon sisäinen kontrolli lisääntyy vähittäin. Jäsenistö ikään kuin kultistuu pienin askelin. Kulteilla on piirteitä jotka erottavat ne normaaleista uskonnoista:
1: Systeemissä palvotaan henkilöä, johtajaa. Esimerkiksi Davidin oksa oli aluksi aivan normaali adventistinen uskonto, jossa uskottiin että henkilöillä oli profetoimisen lahja. Tästä oli aste -ero siihen että löytyi profeetta, David Koresh, joka kertoi olevansa Jeesuksen lähettiläs ja tahdon toteuttaja maan päällä. Hän sai todella paljon valtaa, hänhän sai välittää Totuuden. Tässä vaiheessa kultti syntyi.
2: Indoktrinaatio, joka keskittyy siihen että opetetaan paitsi uskontoa, myös huolehditaan siitä että uskonnon jäsenet suoritavat valtaosan valvonnasta itse: Yksi käytetyistä keinoista on joukon edessä ääneen tunnustaminen, toinen koskee kritiikkiä ja itsekritiikkiä: Uskonnon kritisointi sammutetaan. Myös itsekritiikki sammutetaan niiltä osin jotka koskevat kyseistä uskontoa. Uskoa ja sen dogmeja ei saa vastustaa. Sen sijaan jos seuraa pahoja seurauksia, ne joko tulkitaan hyviksi (jos ne ovat kultin oppeja) tai sitten ne ovat uskovan syytä (koska hän ei seuraa kultin ohjeita, hän ei osoita uskontoa pahaksi vaan osoittautuu kuinka pahaa on se, joka ei seuraa kultin ohjeita.) Pelkkä jäsenyys tai uskon kannattaminen muuten ei tietenkään riitä.
3: Kulteilla on riskinä myös millennialismi, joka viittaa maailmanloppuun; Jumalan hyvä maailma
tulee, mutta ennen tätä maan päällinen pahuus on tuhottava. Tämä on ollut olennaista Davidin oksalle, joka erosi seitsemän päivän adventismista ja Charles Mansonin "Helter Skelterille" , joka hän rakensi Raamatun ilmestyskirjan ja Beatlesejen levyn asioita yhdistämällä.
Aivopesu taas on toimintana kaksivaiheista.
1: Murtamisvaihe, jossa henkilön vastustaminen, oma ajattelu ja psyykkinen eheys poistetaan. Keinoina voi olla väsytys, valvottaminen, työnteko. Jopa huumausaineet. Henkilöä voidaan myös "lahjoa", esimerkiksi seksillä. (Tai huumeilla.)
2: Uudelleenkoulutus, jossa henkilön yksilöllisyys poistetaan, ja hänestä tehdään toisenlainen henkilö. Kun henkilön jaksaminen ja mielen eheys on särjetty, tämä onnistuu.
2 kommenttia:
Minä en oikein ymmärrä sitä (Jämerä?) mainosta jossa tornado meinaa tuhota talon. Ehkä ne aattelee miesten valitsevan, mutta mie oletan naisten kammoavan assimilaatiota: tuotenimi-kamala kodin tuhoova tornado.
Ei ne aina onnistu.. Eikä tehokkainkaan tyyppi saa kaikkia puolelleen. Jim Jones, joka teki kultun "kansan temppeli" ja pykäsi oman kaupungin nimeltä Jonestow, sai valtaansa ihmisiä tasolla että nämä tappoivat itsensä isona massana. Mutta joutui kuitenkin pakenemaan parikin kertaa. Ja vaikuttaa että etenkin se ensimmäinen paikanvaihto oli tehty siksi että paikan "poliittinen ympäristö" vastusti kovasti.
Lähetä kommentti