torstai 31. heinäkuuta 2014

Uskonnollisen tapahtuman hinnoittelusta.

On helppoa nähdä että uskonnolla on kätevää rahastaa. Tämä elementti tuo helposti mieleen ns. taloudellisia intressejä. Siksi esimerkiksi kun kävi se, mitä nimenomaan en odottanut, eli Herzogin mainostettu ihmeparannustilaisuus floppasi, on helppoa nostaa esiin taloudellisia intressejä. Että Herzogia vastustetaan nimenomaan siksi että se olisi kotimaisilta yrittäjiltä pois. Tai kuten Leinivaara floppaamisen taustoja esitti : "Paikallisten saarnaajien joukosta kuului teologista murinaa. Ulkopuolinen oli saapunut kotimaisten lähetysseurojen apajille. Jokainen tapahtumassa Herzogin povitaskuun kierinyt ropo olisi ropo joka ei kilahtaisi esim. Patmos-lähetyssäätiön kolehtiin tänä kesänä."

En itse henkilökohtaisesti arvosta Patmos -säätiön jengiä. Heillä kaikilla tuntuu olevan ns. pedofiilinhymy tai krokotiilinhymy työvarusteena. Ja sen toiminta on tunnetusti Leo Meller -keskeistä. Ja tätä tyyppiä arvostan vielä paljon vähemmän kuin rivipatmoslaisia. (Jos esittää erilaisia teorioita joissa UFOt ja humanoidit otetaan vakavaksi havaintojoukoksi jota teologia selittää, en voi ottaa asiaa kovin vakavasti, anteeksi vain.) En kuitenkaan usko että Herzogia on vastustettu rahan vuoksi. Uskon että Herzogia on vastustettu ns. maailmankuvallisin syin. (Siis senkaltaisin syin jotka ovat kauhistus jos sitä tekevät evoluutikot ja muut satanistit.)

Muutenkin olen tottunut siihen että täälläpäin esimerkiksi kreationistit tarjoavat mielellään ilmaisia tilaisuuksia. Esimerkiksi kun aikanani soluttauduin kristityn valeroolissa Hyrylässä pidettyyn "Luomisen Lauantaihin" jossa itse Leisola ja Reinikainen olivat mukana, sisäänpääsy oli ilmainen, sinne oikein kehotettiin tulemaan kaikkien. Sain kaiken päälle ilmaiset hernekeitot. Toki paikalla myytiin kirjoja joiden hinnat olivat sen verran korkeat että tavallisten kirjojen hintaluokkaan tottunutta hirvitti. Eikä ajatus siitä että niihin saa signeeraukset itse kirjojen tekijöiltä oikein innostanut. Kohua tuli sitten siitä miten ilmaisuus oli mahdollistettu. Hyrylän seurakunnan tilat oli napattu ilman että oli oikein tiedotettu että mihin tarkoitukseen tiloja käytetään.

Intelligent Designin kannattajilla on toki ulkomailla ollut seminaareja joita on kuvannut sekä maksullisuus että se, että niihin tulijoita on kartoitettu hyvin tiukasti. Eli vääräoppisille ei ole haluttu paljastaa uuden supertieteen salaisuuksia. Sisäänpääsyä kun on rajoitettu esimerkiksi seuraavin ehdoin jotka on suoraan liitetty seminaari-ilmoitukseen "You must be currently enrolled in a college or university as a junior, senior, or graduate student. Required application materials include (1) a resume/cv, (2) a copy of your academic transcript, (3) a short statement of your interest in intelligent design and its perceived relationship to your career plans and field of study, and (4) either a letter of recommendation from a professor who knows your work and is friendly toward ID, or a phone interview with the seminar director." Tuota henkeä kuvaa (a) echo chamberiutuminen, eli se että asiaa vedetään vain oman piirin sisällä ja (b) rahallisuus, eli päätavoitteena on selvästi vetää kotiin ns. massia. (c) molemmat edellämainituista samanaikaisesti.

Suomessa henki taas on ollut se, että tilaisuuksiin on suorastaan kutsuttu. Toki henkenä on usein se, että paikalle kutsutaan ikään kuin jotta voidaan julkisesti ottaa hampaisiin. Jos valmistautumattomalta tyypiltä Gish Gallopataan kysymyksiä ilman pääsyä lähdeaineistoon, syntyy tietynlaista jälkeä. Yritys tuntuu usein olevan jonkinlainen debatti jossa vastapuoli kutsutaan kuuntelemaan eikä debattiin. Nauran näille, koska en osallistu livedebatteihin ja halveksin syvästi koko kreationistien tapaa pilata ja saastuttaa koko konseptin potentiaali. Kuitenkin tässä avoimuudessa on se kunnioitettava piirre, että se ei ole echo chamberiutunutta eikä taloudellisten intressien sottaamaa. (Jos jokin heissä on vialla on se,e ttä heillä on ego jossa itsestä ja omasta asiasta ollaan niin varmoja että vastapuoli uskalletaan kutsua paikalle ja se, että uskonnollisten ja ideologisten intressien tekemä sottaaminen on niin kaikenkattavaa että taloudellisille intresseille ei ole enää tilaa. Mutta pidän tämänlaista ihan OK:na.)

Herzog oli kenties vielä liian kaupallinen. (a) Lupaukset tulivat niin vahvasti että täälläpäin fundamentalistien mielessä siihen liitetään mielikuvissa se synti johon Mooses lankesi iskiessään vettä kalliosta. Että pitäisi korostaa Jumalaa ja sitä että Jumala ei ole mikään parannusautomaatti. Tätä on korostettu etenkin sen vuoksi että Markus Hirsilän ihmeparannuksia koskenut gradu "Herra tekee ihmeitä ilman määrää" on vaikuttanut siihen miten ihmeparantumisista kannattaa puhua noin yleisesti eiuskovaisten ihmisten kanssa. (b) New Age -sävyjäkin on klassisesti vastustettu täällä melko voimakkaasti. Uskon että monella on vielä saatanapaniikki ja siihen liittyneet lieveilmiöt niin vahvasti selkäytimessä että New Agelta maistuvaa ei vielä oikein suvaita.

Olen hyvin kannustunut, kunnes tiedostin että tosiasiassa kreationistien luennointikulttuuri on muuttunut melko tuoreesti. Minua ei ole esimerkiksi yritetty viime aikoina houkutella mihinkään kuuntelijaksi. Vaikka olen käynyt tilaisuuksissa ihan kutsuttuna ilman mitään valeroolejakin. Nyt he ovat pitämässä Suomen Evankelisluterilaisen kansanlähetyksen kautta kreationismiseminaaria 17-19 lokakuuta. Tilaisuus pidetään Ryttylässä ja siinä on mielenkiintoisia tietoja. "Kansanlähetysopisto järjestää 17.–19.10.2014 Ryttylässä Luominen ja evoluutio -tapahtuman. Aiheesta luennoivat bioprosessitekniikan emeritusprofessori Matti Leisola, geologi ja pastori Pekka Rahkila, lääkäri Pekka Reinikainen ja kirurgi Mikko Tuuliranta. Pakettihinta koko viikonlopulta 80 €, sis. kurssimaksu ja täysihoito (pe 17 päivällinen – su 14.30 kirkkokahvi, omin liina- vaattein 2-3hh). Muilta viikonlopun osallistujilta kurssimaksu 20 € ja maksut opiston normaalihinnoin. Opiskelijat -25 %." Tämä ei maistu ilmaiselta hernekeitolta. Se ei toki ole suuruudeltaan megasuuri, joten en vielä laskisi sitä hirvittävän talouskeskeiseksi.

Mutta ajatus siitä että tilaisuudessa ollaan koko viikonloppu hengellisessä kontekstissa vihjaa että tässä ei olla enää vakuuttamassa uskon ulkopuolisia oman ideologian erinomaisuduesta ja ID:n innovatiivisesta supertieteestä joka tuottaa koko ajan hirvittävän terävää tiedettä niin että se ei enää ole mitään cutting edge -tiedettä vaan oikein bleeding edge -megatiedettä jota tekevät tämän ajan terävimmät Uusnewtonit jotka poikekkeusyksilöinä ymmärtävät evoluutiosta sen mitä suurin osa tiedemiehistä eivät tajua ja joita vainotaan heidän erinomaisen älykkyytensä vuoksi ideologisin syin.
1: Echo Chamberiutuminen tuntuu toki muutenkin olevan päivän sana. Kun katsoo Patmos säätiöön liitoksissa olevia ryhmiä facebookissa, ne tuntuvat keskittyvän ns. medianhallintaan. Näistä ryhmistä potkitaan pois ja ikibannataan jos siellä esittää vääriä mielipiteitä. Tämä on toki luvallista, mutta kertoo että keskustelua ei haluta käydä. Muistan kuinka taannoin esillä olivat "kaikesta pitää keskustella" -tyyliset iskulauseet. Nyt ne ovat lähempänä elämän realiteetteja, eli sitä että jos on eri maailmankuvat välissä on ymmärryshorisontti eikä se keskustelu mene mihinkään eikä se debatti ratkaise mitään. Lopulta kaikkia vain vituttaa ja aikaa haaskaantuu johonkin jota voisi käyttää hyödyllisemminkin. Tämä ei ole huono asia, koska se tarkoittaa sitä että minä saan rauhan, kaiken maailman tuputtajia ei ole "heikoilta jäiltä" pois kannustamassa. Mikä on enemmän kuin hyvä. Se on paratiisimaista! Mikä tahansa paikka jossa et ole samassa paikassa näiden ihmisten kanssa on paratiisi. Myös Helvetti on parempi vaihtoehto kuin paratiisin pelastus jos se pitää jakaa niiden ääliökusipäiden kanssa.

Kreationistit heijastavatkin tässä sitä fundamentalismin muutosta jota olen joskus nostanut esiin.
1: Ennen ideana oli se, että ulkopuolisia ei moi'ittu vaan yritettiin houkutella heitä pelastukseen. Sai tulla sellaisena kuin oli, jos oli valmis siihen että ryhmä harrasti sinuun kontrollitoimia. Tämä noudatti klassista Boyerin tyylistä kuvausta fundamentalismista jossa uskonnollinen väkivalta on ryhmän sisäistä vallankäyttöä. Boyerin mallissa klassinen fundamentalistinen väkivalta on sitä että jopa ryhmän ulkopuolisiin ja apostaatikoihin kohdistettu väkivalta on tässä merkkinä siitä miten sisäpiiriläisille käy jos eivät pysy kurissa. Tässä ei ajettu kuitenkaan jargonillisesti uskontoa ja suojattu sitä vaan kaikki perusteltiin yksilöiden omalla pelastuksella ja hengellisyydessä kasvulla. Kurittamalla kasvatus on toki kuritettavana olemista, mutta tässä mallissa uskontoa ei ollut nurkassa vaatimassa suojelua, vaan enemmänkin tunkeutumassa kaikille ja leviämässä jokaisen korviin. Massaherätyksenä tai muuna vastaavana.
2: Nyttemmin fundamentalismista on tullut enemmänkin identiteetti, jolloin oikea miepidesetti on tärkeä. Ja identiteetistä poikkeavat ovat vain vihollisjengiä johon suhtaudutaan joko vihamielisesti tai ohittaen ja torjuen. Tällöin sisäpiirin yhdenmukaisuus ja keskinäinen omien korvasyyhyjen rapsuttaminen korostuu. Jopa sisäinen väkivalta on enemmän julkinen merkki identiteetin noudattamisesta. Merkki siitä että ei tuo eronnut koskaan ollutkaan meitä. Merkki siitä että tässä on uhattuna oleva ideologia jota puolustetaan ulkopuoliselta uhalta.

Echo chamberiutuminen ja taloudellisten seikkojen korostuminen entistä vahvemmin vihjaavat siihen että uskossa ja dogmassa ei tarvitse kasvaa oikeaoppisuuteen, koska jokainen riveissä oleva uskova on kuitenkin maksava lypsyvasikka. Kokonaisuus nähdäkseni nivoutuu tältä osin yhteen kohtuu hyvin. ; Tämän uuden kulman valossa ei ehkä olekaan niin typerää että Herzogia vastustettiinkin talousintressein. Vanhassa mallissa se olisi vielä ollut naurettavaa. Mutta kun pelin henki muuttuu se muuttuu. Tarkemmin ajatellen myös UFO:t ovat jonkinlainen varsin moderni ja eikristillinen ajatus joka on liimattu kristillsieen jargoniin. Joten kenties Herzogin homeopatiahumpuukit eivät ole kovin oleellisen paljon harhaoppisempia kuin Mellerin puheet. Kenties pakanallisuus ja se että tämänlaisia asioita ei nyt ole Raamatussa on hyvä nostaa esiin silloin kun se uhkaa omaa lompakkoa. (Ei siellä Isossa Kirjassa ole humanoideja ja  anaalisondaustakaan, yritin kyllä etsiä.)

Ei kommentteja: