sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

Onko agnostismi eivasemmistolaista ateismia?

Käsitteenä agnostismi on melko uusi. Thomas Henry Huxley loi käsitteet ”agnostisismi” ja ”agnostikko” 1860-luvulla. Hän kuvasi sitä nimenomaan korostamaan sitä että hän ei tiedä Jumalasta : ”Se tuli päähäni enteellisen vastakkaisesti 'gnostikolle' kirkkohistoriassa joka halusi tietää niin paljon juuri siitä mistä minä en tiedä mitään."

Filosofi Michael Martinin toimittaman kirjan "Ateismi" mukaan agnostismi tarkoitti alunperin ateismia. Siinä missä ateismi koettiin alunperin liian vasemmistolaiseksi termiksi, tarvittiin termi, joka ei viittaisi vasemmistolaisuuteen. Martinin mukaan tähän poliittiseen tarpeeseen keksittiin sitten termi agnostismi.

Nykyään monet korostavat että (a) agnostikot ovat munattomia ateisteja tai (b) että agnostikot ovat ateisteja koska a-teismi on mitä tahansa jossa ei olla teistejä. Koska a-etuliite tarkoittaa vain "ei", on ateismi laajasti "ei teismiä". Ja näin voidaan puhua siitä että mikä on vahvaa ateismia ja mikä heikkoa ateismia.

Kuitenkin agnostikko -käsitteessä on jo sanatasollaan konnotaatioeroja. "Gnostikko" on toki "Teisti" ja tätä kautta a-gnosis on jotain jossa on paljon samaa kuin a-teismi. Aivan identtisiä ne eivät ole.
1: A-teismi kuvaa peruskäytössään jotain aivan muuta kuin etymologiansa ; Siinä korostetaan että Jumalaa ei ole. Arkikäytössä teismistä irtautuva sana ateismi ei ole "ehkä" vaan "ei". Agnostismi taas eroaa tästä arkikäytössä juuri siten että Jumalasta irtaudutaan siten että korostetusti ei sanota "ei" vaan "ehkä". Agnostismi on tässä mielessä sekä a-teismiä että a-a-teismia.
2: Monissa tilanteissa ateismi korostaa vahvaa antiteismiä. Agnostikko ei välttämättä halua lähteä tälle tielle.
3: Ja sitten toisaalta monet agnostikot tekevät kuten minä, eli vastustavat uskontoa hyvinkin tiukasti. Tässä uskonto on kuitenkin instituutio. Toki tässä on myös filosofia, mutta filosofisesti agnostikolle riittää että jumalatodistukset ovat jos ei virheellisiä niin ainakin puutteellisia, vajaita. Ateismissa pitäisi mennä vielä askel pidemmälle ja sanoa että nämä partikulaareja Jumalia koskevat kumoamiset kertovat jotain oleellista kaikesta teismistä.

En siis lähtisi tiviistämään agnostismia aivan niin kuin Martin on sen tehnyt. Toki on hyvä erottautua vaikka kommunisteista. Ja tässä mielessä onkin tärkeää huomata että uusateismi on usein "enemmän liberaalia eikä välttämättä vasemmistolaista". Ja siksi monissa uusateisteissa on oikeistolaisia sävyjä. Jussi Halla-ahokin toisaalta pitää itseään ateistina vaikka hän ei varmasti ole kommunisti .. ja sanotaan niin että hän "ei luultavasti ole edes liberaali". En kutsuisi oikeistolaisia uusateisteja tai Halla-ahoa tältä pohjalta kuitenkaan agnostikoksi. Kyllä kyse on muusta kuin politiikasta.

Ei kommentteja: