lauantai 29. marraskuuta 2008

Miekkailun taktiikka.

Miekkailussa puhutaan usein tekniikoista ; Kyseessä ei ole satunnainen toiminta. Toisaalta pitäisi olla yllättävä. Kuitenkaan tekniikka ei ole perusyksikkö, vaan enemmänkin taustaidean yksittäistapauksia. Olennaisin asia ymmärtää on se, että jokaikiselle tekniikalle on aina vastatekiikka. Ja tälle vastatekniikalle on olemassa myös vastatekniikka. Loppujen lopuksi se, joka ymmärtää systeemin paremmin, ja osaa toimia sen mukaan, voittaa.

Perusstrategioita voidaan jakaa monella tavalla kahtia:
1: Esimerkiksi voidaan ajatella (1) aloitteellista tyyliä, jonka tavoitteena on hyökätä ensin ja tuhota toisen puolustuskyky samalla. (2) seuraava tyyli, jossa toisen tekniikkaan reagoidaan jotta saadaan oma isku lävitse.
2: Toinen tapa taas on jakaa työntävään tyyliin ja joustavaan tyyliin, jossa (1) aktiivisesti avataan keskilinjaa sidonnalla, kovalla iskulla, ja lähestymällä jotta toisen tasapaino järkkyy. (2) joustavassa taas avataan toiselle hyökkäyslinjaa jotta hän hyökkäisi siihen, ja johon osataan reagoida. Tai annetaan toisen työntää ja joustetaan, jolloin saadaan avattua itselle hyökkäyslinja.

Pääsääntönä on se, että vain toiseen turvautuminen on liian ennustettavaa. Mukana on aina huijaamisen elementti: Voi esimerkiksi näyttää siltä että toinen hyökkää, mutta ideana onkin saada toinen reagoimaan siihen jolloin reagointi onkin aktio ja toisin päin. Toisaalta lopullinen hyvä tekniikka voi siksi olla vaikka vain 1 isku tai siihen reagointi. Lisäksi on huomattava, että toiset reagointitavat ovat parempia kuin toiset. Alla on pääkaava siitä, mitkä toiminnat ovat pääsääntöisesti järkeviä. Aina voidaan tehdä tilanne, jossa on OK rikkoa niitä, for fun, profit and victory.

On syytä huomata, että tiivistäminen on tärkeää: Pelkkä oikea reagointi ei riitä, koska se sellaisenaan vain pidentää kamppailun aikaa ja toinen voi saada toisen reagoinnin. Siksi hyvä kamppailu on helposti lyhyt; Kukaan ei pysty miettimään kymmenen iskun sarjoja eteenpäin, eikä se ole järkevääkään.

Tämä onnistuu yhdistämällä toimintoja; Isku samalla suojaa toisen hyökkäyskeltä, tai sekä torjuu että avaa keskilinjan, väistö avaakin samalla uuden hyökkäyslinjan tai suojaa seuraavalta iskulta niin että pääset lyömään syntyvästä aukosta tai mitä vain kahta asiaa. Ja tietenkin pelisilmällä: Kun tiedät mitä toinen on tekemässä tai saat tämän tekemään mitä haluat, voit reagoida suoraan tähän ja voittaa tätä kautta nopeasti.

Kun ymmärtää tämän taustalla pyörivän logiikan, muun muassa näistä videoista oppii paljon, sen takia että niissä seuraava pätkä on aina "vastaus" edellisen esittämään tekniikkaan:
Techniken: Langes Schwert.
Some long sword fencing pieces after Danzig & Ringeck.
The Zwerchhau (Thwart Cut)
The Zornhau and Accompanying Plays
European Martial Arts: Hutton's Two-Hand Sword #1
European Martial Arts: Hutton's Two-Hand Sword #2
European Martial Arts: Hutton's Two-Hand Sword #3
European Martial Arts: Hutton's Two-Hand Sword #4

Tärkeimmät opit tästä kaikesta ovat että:
1: Tekniikat eivät ole irtonaisia, vaan ne seuraavat laajempaa taustalla olevaa mekaniikkaa, yleisesti sanoen yksittäisesimerkkejä siitä. Itse asiassa tekniikka -ajattelu on sinällään huono, että se alkaa jostain ja päättyy johonkin. Miekkailussa alku on hieman selkeämpi, mutta loppumisen varaan ei kannata täysin laskea. Teoriassa voi aina tulla se seuraavakin isku. Ei tavoitella 20 iskun sarjoja, mutta ei silti lopeteta 19. iskun kohdalla koska "nyt ollaan joka tapauksessa jo tehty asiat pahasti pieleen".
2: kaikkeen on vastaisku eikä "voin tuhota sen tekemällä näin joten tekniikka on huono" ei toimi. Ei ole elokuvista tuttua voittamatonta tekniikkaa, ja jokaikisellä miekkailijalla on aina riski hävitä.
3: Tiivistäminen on tärkeää, ja se tehdään
___3.1: liikkeitä tiivistämällä hyvät liikkeet tekevät montaa asiaa vaikka niiden opettelu voikin olla helpompaa jakamalla niiden toiminta aluksi osatoimintoihin (Mikä tekee niistä hitaampia, mutta ymmärrys taustalla kasvaa ja lopulta niistä tulee yhteensulautuneita.
___3.2: Tilannetta ymmärtämällä, jolloin reagoidaan vain siihen mitä toinen tekee. Ollaan yksi askel toisen edellä, mutta ei kahta.

1 kommentti:

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Taulukkoni sisällön ymmärtäminen vaatii kenties pari tarkennusta:
1: Jaottelu hyökkäyksen ja vastahyökkäyksen välillä voi tuntua turhalta. Se ei ole.
2: En ole juurikaan puhunut deceptionista, jossa toinen provosoidaan luulemaan että teet jotain. Päätyypit tähän ovat se, että hän luulee että olet torjumassa jonkun iskun ja reagoi tähän, ja on tätä kautta hyökkäyslinjallasi tai sitte saat hänet astumaan syrjään turhaan, mikä tekee hänestä helpon maalin: Hänhän sulkee "väärän keskilinjan".
3: Yielding on osa deflectionissa. Voisi tuntua että se on taulukossa tätä kautta "kaksi kertaa" koska aina kun deflectaat, voit myös yieldätä. Ero on kuitenkin siinä, että vaikka yielding on aina deflection, kaikki deflectionit eivät ole yieldingiä. Mielestäni tämä aivan oikein näyttää tämän systeemin arvon. Mielestäni se on keskilinjan jne. ohella yksi tärkeimmistä konsepteista jota tajuta.