Tämä tapahtuu yleensä kääntämällä miekan kahvaosaa kohti keskilinjaa ja toisen hyökkäyslinjaa vastaan ja siirtämällä terää pois keskilinjasta ja hyökkäyslinjaa myötäillen. Tämän johdosta syntyy kalteva taso, joka siirtää iskun voimaa ohi keskilinjan. Samalla miekan terä tulee hyökkäyksen eteen. Tästä sitten voidaan jatkaa kahdella tavalla: Joko myötäämällä iskua, jolloin miekan isku kaartaa ympäri tai sitten vastaamalla tilanteeseen siten, että kun toisen isku loppuu, hyökätään takaisin. Yielding on siis joko edestakaista ("staccato") tai ympäri menevää ("flowing"). Yieldingiin saa ladattua voimaa toisen lyönnistä, joten se on yllättävän nopea. Ääritilanteessa voimaa saadaan ladattua siten, että voidaan sanoa että tilanne on kuin "impact and momentum". Tällöin tulevan iskun voima käytännössä "imeytyy" pysähtyen ja energia siirtyy suoraan yieldäävän iskun voimaksi. (Tätä voi kuvata biljardista tutulla ilmiöllä: Joskus kun pallot osuvat yhteen, ne kimmahtavat toisistaan. Mutta joskus toinen pallo pysähtyy täysin, ja toinen lähtee liikkeelle koko tämän liikevoimalla.)
Kenties hauskinta on tietenkin se, että yieldingin yksi vastatekniikka on aina mahdollista hoitaa toisella yieldingillä. Ja senkin vastatekniikka voidaan tehdä yieldingpohjalta.
Ulos päin Yielding näyttää hyvältä, kaarevalta. Kun idean tietää, hyviä yieldingtekniikoita voi bongata esimerkiksi tästä YouTube -videosta. (Kaikki videon tekniikat eivät ole valitettavasti yieldingiä, mutta kuvaukseni perusteella ne voi kuitenkin tunnistaa joukosta. Valitsin sen, koska siinä tekniikat on toteutettu harvinaisen tyylipuhtaasti ja ne edustavat erilaisia sovellustapojakin.) Yieldingin sovellukset taas voivat näyttää esimerkiksi tältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti