tiistai 23. joulukuuta 2008

Merry [CENCORED]mas!

"This is hopeless. We're just going to have to face that the commercialism has been sucked out of Christmas."
(South Park, ep. "A Very Crappy Christmas")

Sain tänään postissa hienon kortin. Se oli Leinivaara&kumpp. evl. consp.in salaliittorahoilla tekemä sekulaaria joulua toivottava lentävä spagettihirviö -kortti. Tämä osui eräällä tavalla minun joululomani teemojen yhteyteen. Toista se oli kun minä olin lapsi: Kun minä olin ala-asteella, meillä kuvaamataidon tunnilla piti piirtää jouluun liittyviä asioita. Olin ainut joka piirteli Jeesukseen liittyviä asioita. Muut piirtelivät joulupukkia. Koko muu luokka minua lukuun ottamatta oli maallistunut. Opettajakin nosti asian esiin ja muistutti "Joulun todellisesta sanomasta". On ihan yleistä muutoinkin kuulla siitä miten joulun alkuperäinen sanoma on unohtunut ; Tästä kerrotaan myös valistuneiden kahvila-punaviini-intellektuelli -älyköiden lempisarjassa "South Parkissa", jonka eräässä joulua käsittelevässä jaksossa alussa vastustetaan joulun kaupallisuutta. Lopuksi selitetään kuinka kaupallisuus on hyväksi kaikille. Talous pysyy pyörimässä. Samaa sanoi vähemmin kirosanoin tämän päivän uutiset, kiinassa talouslamaa haluttaisiin estää kannustamalla ihmisiä ahkeraan kaupankäyntiin.

Tosin olen kiinnittävinäni huomiota siihen, että kristitytkin ovat unohtaneet joulun alkuperäisen sanoman. Itse joulun vietto on epäkristillinen perinne, sen taustalla on esimerkiksi seuraavat pakanalliset juhlat:
1: Roomalaisajan saturnalia-juhla, jota vietettiin sadonkorjuun merkeissä Saturnus -jumalan kunniaksi samaan aikaan kuin Joulua vietetään nykyään. Tosin "jo muinaiset roomalaiset" vaihtoivat juhlan syytä : Vuonna 274 Aurelianus julisti päivän 25. joulukuuta Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päiväksi. Itse juhla oli kuitenkin vanhempi.
2: Yule oli englanninkielinen nimi pakanallisten germaanien talvipäivänseisausjuhlalle. Tämä nimi taas on etymologisesti yhteydessä suomenkielisissä sanassa "joulu" ja epäsuoremmin sanassa "juhla".

Yhteyksiä voidaan toki nähdä myös muualla, ja aiheesta on muun muassa vitsailtu.

Pakanajuhlat on siis kristillistetty. Syy tähän on se, että kun kristinuskoa levitettiin, saatiin kyllä kansaa puolelle ; Kuitenkin huomattiin että ahkerasta käännytystyöstä huolimatta ihmiset eivät luopuneet mukavista juhlaperinteistään; Jos ne kiellettäisiin syntyisi vastustusta ja niitä pidettäisiin joka tapauksessa. Niinpä juhlat saivat jäädä, ja sen sisältämä käytännön puoli, eli mitä niissä tehtiin saivat jäädä. Niiden taustaideologiaa pyrittiin häiventämään. Juhlaperinteen rituaalit toisin sanoen määriteltiin uusiksi, ja esimerkiksi ajoituksen selittämissyytä vaihdettiin; Paavi Julius I yhdisti Sol Invictuksen päivän juhlat Jeesuksen syntymäjuhliin 350-luvulla, ja talvipäivänseisauksen läheisyyden syy jätettiin syrjään. Toiveena oli ehkä myös hieman sitä että kristinuskokin alkaisi näyttämään miellyttävämmältä.
1: Siksi monet, kuten Jehovan Todistajat, ovat sitä mieltä että uskonto menetti tätä kautta hengellisyyttään; Uskominen ja juhliminen maallistui. Tämän vuoksi he eivät suostu viettämään joulua, joka ei heistä ole Jeesuksen seuraajien juhla, vaan pakanallinen juhla joka on yritetty naamioida kristilliseksi.
2: Toiset taas korostavat sitä taustaselitystä. Heistä joulu on nimen omaan kristillisyyden sävyttämää ja eikristillinen joulun vietto olisi jopa hieman kuten juhlan varastamista ilman että ymmärtää miksi juhlii.

Kuitenkin kun joulua katsoo historiansa kautta, nykyään ei ole tahoa joka noudattaisi sitä sen "alkuperäisessä merkityksessä", joten olisi erikoista väittää omistusoikeuttakaan siihen ja esittää että juhlan merkitystä ei saisi vaihtaa. Siksi sekulaarikin joulu on mahdollinen.

Ja koska Amerikoissa kaikki, myös hulluus, on suurempaa, siellä on ollut tapetilla sekulaari joulu. Tosin se on keskittylyt lähinnä siihen, missä vaiheessa pitää sanoa "Happy Holiday" ja missä "Merry Christmas" ja kuka saa sanoa mitenkin. Monista kristityistä Pitäisi sanoa "Merry Christmas", koska se viittaa kristukseen ja tämän unohtaminen johtaa moraaliseen rappioon. (Myös tavattu versio "Xmas" on humoristisella tavallaan tämän "sensurointimuoto".) Kamppailu on saanut puolin ja toisin huvittavia piirteitä. Ja paikoin sekularismi näyttää tarkoittavan sitä että asioita ei saa sanoa. -Amerikoissa Joulua, Suomessa "Suvivirttä". - Ja uskonnolliset tahot ovat ajamassa liekaa samaan tapaan mutta päinvastaiseen suuntaan. Minusta sitä voisi olla tärkeämpiäkin asioita.

Suomessa joulussa ei ole vastaavaa uskonnollisuutta nimessä ja reagointimme ovat vähemmän kiivaita. Täällä ei sentään yleisesti ajatella että joulu olisi kristittyjen omistuksessa - ja että samanaikaisesti joulupukki on pakanallinen hahmo joka vie meidät Helvettiin. Minusta erikoisinta joulun käsittelyssä onkin se, että nimen omaan uskovaisten maailma on jakautunut leireihin: Toisen tulkinnan mukaan joulu kuuluu kristityille ja toisen tulkinnan mukaan joulu kuuluu nimen omaan pakanoille, ja jota Jeesuksen seuraaja ei saisi harjoittaa.

Toivottavasti vapaa -aika ja yhdessäolo, joka ei kokoaikaisena elämäntapana ole kaikille mahdollista, onnistuisi kuitenkin edes joskus. Minulle on sama, liittääkö joulun kristuksen syntymään, lahjojen antamiseen ja saamiseen, rangaistukseen ja palkkioon tai ahneuteen ja kaupallisuuteen. Juhlien päätarkoitus ei minusta ole selitysideologiassa. Minulle ne edustavat enemmänkin vain tekosyytä olla yhdessä ihmisten kanssa ja "pitää kivaa".

Pitäkää siis kivaa, älkää ikävää. (Kyllä, tämä on ehdottomasti lausuttu kategorisessa imperatiivissa.)

1 kommentti:

Timo kirjoitti...

Suomen kielessähän sanat "joulu" ja "juhla" ovat samaa pakanallista juurta.