perjantai 19. joulukuuta 2008

Joululahjan valitseminen.

"Oh sweet. The 'Life-Sized Blow-up Antonio Banderas Love Doll.' What a cool Christmas present."
(Eric Cartman, South Park)


Nyt, kun minun kaltaiset viime hetken lahjanostajat alkavat valmistautumaan joululahjojen ostamiseen, on syytä lukaista hieman psykologiaa aiheesta. Elizabeth W. Dunn, Jeff Huntsinger, Janetta Lun ja Stacey Sinclair tekivät tutkimuksen nimeltä "The Gift of Similarity: How Good and Bad Gifts Influence Relationships."

Kokeessa koehenkilöiden pyydettiin arvioimaan mieltymyksiään. Sitten he saivat valita minkälaisia lahjakortteja he ikään kuin lahjana heidän parilleen. Tutkijat manipuloivat tuloksia ja puolelle koehenkilöistä kerrottiin että heidän partnerinsa oli valinnut heille lahjan heidän suosikkiliikkeenseensä (hyvä lahja) ja osalle siihen josta he pitivät vähiten (huono lahja).
1: Kun koe tehtiin henkilöille jotka olivat tunteneet vain minuutteja, sekä miehet että naiset arvioivat olevansa vähemmän samanlainen kuin lahjan antaja. Hyvän lahjan antajat arvioitiin samanlaisemmiksi.
2: Kun koehenkilöt olivat keskenään romanttisessa suhteessa, sukupuolien eroavaisuudet nousivat esiin:
___2.1: Miehet arvioivat aivan samalla tavalla, että hyvän lahjan antaja oli samanlaisempi kuin he ja huonon lahjan antaja erilaisempi. Huono lahja vieraannutti. Kyselyssä paljastui myös se, että huonon lahjan saaneet olivat negatiivisia tulevaisuudenodotuksissaan, se vaikutti jopa todennäköisyyteen jolla nämä katsoivat menevänsä tulevaisuudessa naimisiin.
___2.2: Naiset taas arvioivat aivan toisin päin: Huono lahja lisäsi naisen uskoa tulevaisuuteen. Tutkijat olivat sitä mieltä että tämä johtui siitä että reagointi johtui naisten reaktiosta pettymykseen: Naisilla tapahtuisi torjuntaa siihen että hän saa huonon lahjan. "in response to the relational threat posed by receiving a bad gift from a partner, women may be more motivated than men to protect their sense of similarity to the gift-giver" Kokeen tekijät kertoivat myös, että naiset tätä kautta kestävät myös esteitä ja vaikeuksia parisuhteessa. Evolutiivisesti tämä onkin järkevää: Naisien sitoutuminen lapsiin on tiukempaa koska he uhraavat jo biologisista syistä lähtökohtaisesti sikiölle ja lapselle enemmän kuin mies. Naisten kannalta on järkevämpää kestää vaikeuksia ja suurempi motivaatio saada myös puoliso sitoutumaan parisuhteeseen. Miehen on "helpompi lähteä". Toisaalta tässä tulee selvästi esiin myös "naisten kompleksisuus": Mies käyttäytyy keskimäärin samalla tavalla eikä reagointikaava muutu. Naisilla systeemi vaihtuu, tässä tapauksessa alkuperäiseen katsoen "nurin päin".

Toki "tutkimuksen ulkopuolelta" voisi selittellä tilannetta ad hoc sanomalla vaikka että naisten "huonon lahjan tuoma suosio" voisi periaatteessa johtua myös hyvittelyistä joita keskimäärin on odotettavissa jos ostaa huonon lahjan. Lahja on kuitenkin vain tavaraa ja hyvittely jotain muuta ja arvokkaampaa, kuten yhdessäoloaikaa. Tästä selityksestä voisi johtaa sen, että miehet hyvittelevät naisia ja naiset ovat loukkaantuneita jos miehelle sydänverellä valittu ja mahdollisesti valmistettu lahja ei kelpaa, eli naiset valitsisivat lahjat arkipsykologisten odotusten kautta ja sitoisivat tätä kautta myös oman persoonansa lahjaan, jolloin lahjan loukkaaminen on tavallaan naisen loukkaamista.

Oli niin tai näin, kokeen perusteella voidaan sanoa että olipa syy tämä tai mutkikkaampi psykologinen mielen suojausmenetelmien käyttö, voisi tälläisenä viime hetken ohjeena sanoa : Miehelle kannattaa ostaa hyviä lahjoja ja naiselle huonoja lahjoja. Paitsi, jos suhde on vasta alussa, jolloin hyvä lahja tekee aina vaikutuksen.

Tosin tutkimuksen tuoma ongelma oli siinä, että se ei kerro siitä minkälainen lahja olisi hyvä ja huono. Joudun siis yhä arvailemaan kaupassa.

Ei kommentteja: