tiistai 5. huhtikuuta 2016

Mites olis pieni Sovitus kopissa?

Helsingissä oli tänään astetta varustautuneempi katusaarnaaja. Hän huuteli asiaansa Keskuskadulla, siinä tiellä jossa on Penrosen laatoitus. Hän kertoi erityisesti että Jeesus oli sovittanut syntini. Julistaja huusi kaikille mutta sinutteli.

Kysymys on tietenkin viehättävä. Kyllähän sitä esimerkiksi sovittaminen vaatekauppaan mennessä on tärkeä prosessi. Jossa voi tarvita apua. Esimerkiksi minulla ei ole tyylitajua ja voin tarvita sovitusapua. Ja siksi voi olla tarpeen että joku tyylitajuisempi sovittaa ja sovittelee puolestani.

Syntien sovittaminen tarkoittaisikin tässä yhteydessä taatusti sitä että saisin juuri itselleni sopivat synnit. Olen toki aina elänyt synnissä. Mutta niin olen pukeutunut vaatteisiinkin miltei usein. Joten kenties olenkin valinnut itselleni epäsopivia syntejä ; Esimerkiksi homostelun synti ei ole kiinnostanut mutta Pyhän hengen pilkkaaminen sitäkin enemmän. Kenties Jeesus näkisikin että minulle sopisi laiskuuden ja vihan sijaan paremmin ahneuden ja mässäilyn perisyntiteemat.

Kiinnostuinkin kysymään. Muun muassa siitä miten Jeesus on sovitellut että miten hyvin sodomian synti sopii minulle. Että millä tavalla on koetellut tätä asiaa ja sen minulle sopimista.

Mutta selvisikin että Jeesus ollut mitään sovittanut. Hän haluaa että vältän syntiä. Sen sijaan hän kertoo että minun ei tarvitse maksaa niistä synneistä joita minun siis pitäisi välttää. ; Tilanne on siis hieman sama kuin jos joku pukeutuisi sinulle sopiviin vaatteisiin ja sanoisi että on eri reilu koska ei vaadi sinulta laskua niistä vaatteista joita pukee päälleen itse.

Ei kommentteja: