sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Simoniaa

Olen ollut sairaana, joten minulla on ollut paljon luppoaikaa. Tämän vuoksi olen katsonut kahta sarjaa. Molemmat ovat HBO:lla tehtyjä. Molemmat ovat kohtuullisen uusia, molemmat on aloitettu vuonna 2011 ja molempia on ilmestynyt 3 tuotantojaksoa. Molemmat käsittelevät samaa aihetta. Sarjat ovat "Borgia" ja "The Borgias". Molemmat sarjat on tehty melko tarkalla historiallisella pieteetillä. Toki molemmissa on virheitä, mutta ne ovat tarkempia kuin normaali katsoja osaisi kiinnittää huomiota.

Molemmat käsittelevät samoja henkilöhahmoja ja samoja tilanteita, mutta niissä on myös melko suuria eroja. Esimerkiksi:
* "Borgia" -sarjassa longinuksen keihäs tuodaan vatikaaniin jo edeltävän paavin, Innocent VIII:n kaudella kahdeksaa vuotta aiemmin kuin "The Borgias" -sarjassa, jossa juutalaiset tuovat sen maahan erityisen vuoden 1500 juhlimisen kunniaksi.
* Innocent VIII kuvataan "The Borgias" -sarjassa hyveellisenä joka haluaa korjata kirkon. "Borgias" kuvaa hänet lähinnä hyvin alentavissa yhteyksissä ja korostaa että hän oli epäonnistunut paavi. Molemmissa korostuu Borgia paavin tarve ja välttämättömyys korjauksiin.
* Sulttaani Djem/Cem näytetään "The Borgiasissa" lyhyessä sivuroolissa. Sarja esittää hänet turistina ja Juan Borgian ystävänä joka kuolee salamurhan hinnoitteluun liittyvissä tilanteissa. Hänen romanttista suhdettaan Lucrezia Borgian kanssa korostetaan. Hän kuolee ennen kuin Lucrezia menee naimisiin Sforza -sukuun. "Borgias" pitää häntä mukana kauemmin, ei tee hänestä ensirakastajaa, ja vaikka salamurhan hinta mainitaan, häntä enemmänkin suojellaan. Hän on mukana vielä siinä vaiheessa kun Lucrezia haluaa eroa em. Sforza -suvun impotentista miehestään.
* Em. Giovanni Sforza on "The Borgiasissa" jotakuinkin renessanssiajan vastine Teuvo Hakkaraiselle. Ei paha mutta ei heikkokaan. Mestästää, panee puoliväkisin ja rajusti, hakkaa palvelusväkeään, on sivistymätön. Ei ole Lucreziasta miellyttävä. Ero tulee impotenssihuhun kautta. "Borgia" taas kuvaa hänet heikkona ja aidosti impotenttina. Lucrezia jopa pitää hänestä (aluksi) ja paavilla on aktiivisempi suhde siinä että avioliitto ei täyttyisi. (Molemmissa keskiössä on se, että siihen aikaan seksi nähtiin avioliiton konkretisoijana, ei häitä.)
* Vanozza Cattaneo, paavin lasten äiti, kuvataan "The Borgiasissa" ylhäisenä ja hän on vahvemmin hienostokurtisaanitaustainen. Hänen äitiytensä otetaan ilmiselvänä eikä sarja esimerkiksi vaivaudu antamaan aikaa lasten legitimiointiin. "Borgias" kuvaa hänet majatalonpitäjämäisempänä ja rahvaanomaisempana. Sarjassa korostetaan sitä miten kardinaali ei voi tunnustaa lapsiaan ilman seurauksia toisin kuin paavi. Legitimoinnista tehdään dramaattisempi.
* "The Borgias" on tehnyt Giulia Farnesesta enemmän koristeen, joka on kaunis ja luotettava. Hän saa luotettavan mutta heikon kardinaalin Alessandro Farnesen (josta tulee historiassa paavi Paul III) joka on lähinnä hänelle pääsy tilikirjoihin. "Borgia" taas kuvaa hänet ovelaakin ovelampana. Hän ohjailee ja pelaa esimerkiksi kardinaaliksi korottamansa sukulaisen avulla. Ja Alessandro Farnesekin on tässä sarjassa kyvykäs. Hän esimerkiksi vakoilee Casear Borgialle. Ja tekee sellaisia asioita jotka "The Borgias" -sarjassa on annettu Micheletto Corella. (Jolle kumpikaan sarja ei anna oikeutta. "The Borgias" tekee hänestä toki hienon hahmon, mutta tämän sarjan mukaan hän on lukutaidoton. Oikea Corella opiskeli kuitenkin Pisan yliopistossa, kiitos vain. "Borgias" taas liittää hänet aluksi Juan Borgian löydöksi, kuitenkin Corella on Caesarin opiskeluajan ystäviä.)
* Juan Borgia on molemmissa railakas panomies joka on enemmän sotilas kuin johtaja. "The Borgias" tekee hänestä turmeltuneemman, julmemman ja rikkiolevamman. "Borgias" taas tekee hänestä enemmän idealistisen ja naïvin.
* Caesare Borgia on "The Borgiasin" aktiivisin hahmo. Hän on strategi joka hoitaa salaliittojen tunnistamispuolet. Tässä sarjassa paavi on lähes tulkoon pelkkä diplomaatti. Paavi yllättyy myrkytyksistä, ei osaa ennakoida salamurhiaan ja toimii muutenkin enemmän uskon kuin järjen kautta. "Borgia" taas kuvaa sitä miten hän luo dynastiaa määrätietoisesti ja kaikki langat käsissään pitäen.

Eroja on toki muitakin, niistä saisi hirvittävän luettelon. Osa niistä on tulkintaeroja olemassaolevasta aineistosta. (Kardinaali joka kuoli pian paavin valinnan jälkeen kuolee "The Borgiasissa" omaan myrkkyynsä, kun taas "Borgia" kuvaa hänen kuolleen sairauteen ja paavi peräti pyytää tämän kuolinvuoteella neuvoja itselleen hyveelliseltä kardinaalilta.) Osa niistä on hyvinkin pikkumaista hienosäätöä. (Giulia Farnesen ja Lucrezia Borgiasta otetut ensimmäiset maalaukset maalattiin samanaikaisesti. Molemmat sarjat tuovat samanaikaisuuden esiin. Mutta "The Borgiassa" Giulian kuvaa maalataan ensin ja "Borgias" näyttää että Lucrezian maalaus aloitettiin ensin.) Osa niistä on tehty tarinankerronnallisista syistä. ("The Borgias" alkaa ensisen paavin kuolemasta ja jatkuu dramaattisesti paavin valintaan. "Borgia" käyttää 4 jaksoa paavin kuolemaa edeltävään aikaan. "The Borgias" joutuu siksi aloittamaan ja alustamaan tarinan hieman eri tavalla. Siksi Lucrezian sairastumiset ja ensimmäinen kihlaus jätetään pois. Ja muutenkin tapahtumia oiotaan sen vuoksi että ei tarvitsisi alustaa henkilöitä ja tapahtumia. Sarjaan pääsee astumaan helpommin mukaan.)

Molemmissa sarjoissa on yllättävää tarkkuutta. Mutta ne on tehty hyvinkin eri hengessä. "Borgia" kärsii ennen kaikkea ohjauksesta ja kenties proppaukseen käytettyjen varojen vähäisyydestä. Se on historiallisesti tarkempi ja siksi sarjana hieman junnaavampi. Sen kuvaamat henkilöitä koskevat tapahtumat ovat "The Borgiaa" historiallisesti tarkempia. Virheitä ja joustoja on vähemmän. Lisäksi se näyttää välttävän sitä "sairastuminen" tulkitaan "myrkytykseksi" joka vähentää sen dramaattisuutta. Tosin sarja tuo surreaalista ja jopa epäuskottavaa ilmapiiriä, luultavasti siksi että sarjassa noitien ennustukset 5 kuolemasta ja Jumalalle annettujen lupausten pitäminen ja rikkominen ovat siinä "juonenkehityskoneena", osana tarinankerrontaa tavalla jossa ne eivät mene rikki ja ne voidaan nähdä "ontologisempana". "Borgia" on tässä mielessä hengellisempi/taikauskoisempi. "The Borgias" on lähes sekulaari, eikä panosta näihin puoliin niin paljoa.

Tämä historiallinen tarkkuus näkyy jopa siinä erikoisessa yksityiskohdassa että "Borgia" on valinnut näyttelijät jotka näyttävät enemmän historiallisilta esikuviltaan niin ikänsä kuin ulkonäkönsä puolesta. Siksi Giulia Farnese kuvataan nuorempana kuin "The Borgioissa". "The Borgia" kuitenkin kuvaa hahmot sillä tavalla mitä sen ajan kauneusihanteet olisivat nykyajassa. Giulia Farnese kuvataan ehkä siksi vanhempana, koska siihen aikaan ikäero merkitsi enemmän. Lisäksi Lucrezia Borgia on "The Borgiasissa" nykyajan mittapuulla kaunis, joka korostaa sitä että aito Lucrezia oli omana aikanaan hyvinkin sen ajan kauneuskäsitysten mukainen ja tämä on tärkeä asia välittää kun kerrotaan tarinaa esimerkiksi hänen avioliittoon laittamisestaan. ; Samaa henkeä heijastanee se, että kun Gioffre Borgia naitetaan, molemmat sarjat kuvaavat hänet lapsena. Molemmat sarjat kuvaavat Juan Borgian naivan Gioffren puolisoa hääyönä. Mutta itse morsian on sitten "Borgiasissa" vain hieman Gioffrea vanhempi, nykyajan ihmisen silmiin lähes lapsi, on "The Borgias" kuvannut hänet aikuisempana koska se ei siihen aikaan ollut niin iso asia.

"The Borgias" korostaakin paremmin immersiota. Ja se kertoo enemmänkin sen ajan kulttuurista tarkalla pieteetillä. Se lainaa sen ajan taiteilijoita ja koristelee ympäristöä sen ajan kulttuurilla. Ja tätä se tekee kenties jopa tarpeettomalla tarkkuudella. "Borgia" katsoo pelkästään henkilöiden kautta, eikä se maalaile ympäristöä aivan samalla hengellä. "The Borgias" on panostanut myös ympäristöön tarkemmin. Siinä paikkoja ja rakennuksia ja linnakkeita kuvataan enemmän. Se on tätä kautta proppauksiltaan autenttisempi. Tämä on luultavasti budjettikysymys eikä käsikirjoittajien huolimattomuutta. Joka tapauksessa sarjat ovat lähestyneet historiallista tarkkuutta hieman eri näkökulmista. "Borgia" on itse asiassa jo melko lähellä jotain jota voisi olettaa tulevan YLE:ltä jonain sivistävänä "miltei oppimateriaalina", tieteen popularisointia. Se kuvaa Borgioita. "The Borgias" taas kuvaa enemmän maailmaa. Sen esittämistä voisi odottaa kaupalliselta televisiolta. (Hei hetkinen, oliko tässä "voisi odottaassa" jokin jekku?)

PS.

Itselleni on tietenkin hauskaa katsoa näitä sarjoja siinä mielessä että "Assassins Creed" ja "Assassins Creed:Brotherhood" kuvaavat samoja aikoja ja käännekohtia. (Esimerkiksi Micheletto on siinä turhauttavassa ratsasta-salamurhaa-vakoile -tehtävässä kohteena.) Samoja henkilöitä tietenkin vilahtelee myös "Da Vinci's Demons" -sarjassa (jossa on hirveästi historiallisia virheitä ja jossa hahmot ovat enemmänkin arkkityyppejä kuin historiallisia hahmoja. Se on enemmän tarinaa kuin historian esiintuomista pieteetillä. Se ei ole enää historitieteen popularisointia vaan populaarikulttuuria.)

Otsikko on "miltei vitsi". Simonia tarkotitaa kirkollisten virkojen antamista tai hankkimista rahalla tai muuten arveluttavin perustein. Toisaalta Vatikaani nojaa erityisesti apostoli Simon Pietarin ympärille.

Ei kommentteja: