sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Witcher 3 ja miekkailu


Koska maailma näyttää olevan sellainen että hyvä ja paha ovat harmaasävyisiä ja hyvät teot sisältävät catch-22:ia. Ja uutiset tuntuvat tarjoavan verilöylyä, poliitikkojen murhaamista ja muuta rähinöintiä, olen viime päivinä kokenut syvää tarvetta eskapismiin. Olen paennut todellisuutta viattomampaan "Witcher 3:n" maailmaan.

Olen tietenkin tehnyt Geraldistani maailman parhaan miekkamiehen. En ole käyttänyt taitopisteitä mihinkään muuhun. (Pelaan myös "pesäpalloa" päälle lentävien hirviöiden kanssa vaikka asia pitäisi kai teknisesti ottaen suorittaa jalkajousella.) Ja tässä suhteessa olen varmasti katsonut oman osani niistä akrobaattisista suoritteista joita peli kutsuu miekkailuksi. Peli on tältä osin miellyttävä. (Jos pitää miellyttävänä sitä että lyö tyypin kahtia kallosta palleihin ilman että tekee sitä tässä järjestyskessä. Eli kukapa ei?)

Kun katsotaan peliä, huomiota herättää se että varusteet on kuvatty monin paikoin yllättävänkin asianmukaisesti.

Panssarit ovat erityisen hienoja. Toki mukana on tarpeettomia fantasiapanssareitakin. Mutta enemmistö asuista on itse asiassa hyvin perusteltuja ja jopa historianmukaisia. Peli käyttää gambesoneja. Ja kun käytetään Cuirassejakin, näkee että kysymys on asukokonaisuudesta jossa on alla gambeson ja tämän päälle rakennettu muuta metallisuojusta. Eli juuri sillä tavalla kuin oikeassa elämässäkin. (Gerald pukeutuu jossain määrin asukokonaisuuksiin enemmän kuin yksittäisiin osiin. Mikä on tavallaan perusteltua mutta hitusen outoa kun toiset osat, kuten saappaat ja gauntletit, ovat kuitenkin yksittäisiä.) Hämmentävää panssaripuolella on Geraldin haluttomuus käyttää kypärää.

Myös miekat ovat hyvin valikoituja. Witcherin miekat tuntuvat ohuilta verrattuna monien muiden pelien miekkoihin. Mutta ne on ilmeisesti mallinnettu oikeista miekoista. Yksityiskohdat vaihtelevat paljon ; Osassa on suojaavia rinkuloita ja osassa ei. Aivan kuten oikeissakin miekoissa. Pidän tavallaan myös siitä miten Geraldin miekat pystyy erottamaan ulkonäöltä tarkoitusperiaatteensa mukaan ; "Normaaleja" hirviöitä vastaan käytetään teräsmiekkaa jonka väisti on suora ja 90 asteen kulmassa miekkaa kohden. Hopeainen ase joka on tarkoitettu eksoottisempia yliluonnollis-hirviöitä varten taas tuo mieleen monista irlantilaisista claymoreista tuttu eteenpäin viettävä väistipari. Molempia väistityyppejä on käytetty. Karkeasti ottaen 90 asteen kulmassa oleva parru suojaa rannetta pituuteensa nähden hieman paremmin. Mutta eteenpäin viisto ei ole ranteiden kanssa samalla tavalla tiellä. Kysymys on jossain määrin pienistä eroista jotka painottavat mieltymyksiä.

Se miten miekkoja käytetään on kohtuullisen huvittavaa.

Geraldin tavassa käyttää miekkaa on "paljon". Pelin ulkonäköä leimaava piirre, eli tapa kantaa kahta selvästi kahdella kädellä käytettävää pitkämiekkaa selässä, on tyylikäs ja näyttävä. Valitettavasti miekkaa ei vain tällä tavalla saa vedettyä selästä. Tämän itse asiassa näkee jopa pelissä ; Kun Gerald vetää miekan selästään, miekanvetoanimaatiossa miekka ei tule tupesta kokonaan. Vaan miekkaa on melko paljon tupen sisällä ja sitten miekan terä onkin vain ulkona tupesta (selän takana).

Samoin jotkut ovat kehuneet sitä miten pelintekijät ovat ajatelleet asioita. Ja kuvanneet tätä tosiasiaa hieman väärällä esimerkillä. Kun Gerald laittaa miekan selkäänsä hän nostaa sitä vasemmalla kädellään. Tämän pitäisi tehdä miekan vedosta vaikeampaa. Sillä miekan selästä vetämisen rajoite on tupen suun ja käden pituusero. Jos miekkaa vetäessä Gerald vetäisi tuppea selässä pitkään alaspäin, miekan poisvetäminen onnsituisi teoriassa. Ja sama sopii tietenkin miekan tuppeen laittamisen kanssa. (Joskin on vaikeaa kuvitella miten normaali ihminen saisi tehtyä niin tarkkaa asettelua selän takana hankalassa asennossa että miekan kärjen todella saisi tupen suulle ja siitä sisään. Mutta Gerald onkin kyvyiltään kirjaimellisesti supernaturaali.)

Annan tästä miekanvetelyasiasta kuitenkin vain vähän moitetta. Sillä miekan poisvetäminen ja tuppeenlaittaminen ei ole kovin oleellinen osa eurooppalaista miekkailua. (Sitä taitoa jolla käsitellään niitä aseita mitä Gerald tekee niissä varusteissa ja niitä varusteita vastaan joita Gerald matkoillaan kohtaa.) Lisäksi olen keksinyt "teorian" jossa miekkojen tupet ovatkin oikeasti ylhäältä pitälle varteen asti avoimia. Näin voisi selittyä miten miekka tulee "tupen ulkopuolelle" ilman että sen kärki on (miekan pituudesta ja näkyvästä osuudesta arvioiden) lähelläkään miekan tupen suuta.

Enemmän "moitetta" saakin pelin näyttävin elementti. Eli Geraldin tapa pyöriä ja hyppiä taistellessaan.

Tämä johtuu toki siitä että Witcher -kirjoissa Geraldin liikkumista on kuvailtu tällä tavalla. Ja se näyttää hyvältä. Kysymys ei ole siitä että onko Geraldilla ylivertainen nopeus ja voima. Kysymys on siitä, että pyöriessään hän hallitsee tilaa tavalla jota miekkamestari ei tekisi. Hän lyö pitkiä kaaria ja kääntyy miekan perässä. Jolloin jos vastapuoli on vaikka väistänyt iskua hieman taaksepäin menemällä, Geraldin isku on mennyt ohi ja hän voi vastata nopealla omalla hyökkäyksellään suoraa kohti Geraldin paljastunutta selkää.
1: Kysymys ei ole oikeastaan edes siitä saako tehdä käännöksiä ja puolikäännöksiä ja leikkiä pikku ballerinaa piruetteineen, vaan siitä että Gerald ei astu iskuihin "miekka edellä" jolloin miekka suojaisi häntä vihollisten hyökkäyksiltä ja raivaisi hyökkäyslinjaa auki Geraldia suojaten. Sen sijaan hän astuu vihollisen ulottuvuudelle ensin ja miekka tulee perässä vasta sen jälkeen. Tämä lyhyt aika on jotain jona vihollinen pystyy lyömään Geraldia ilman että hän voi suojata, torjua tai oikein mitään muutakaan asialle.

Samoin Geraldin tapa lyödä voimakas lyöntinsä jättää hänet hyvin avoimeksi. Lisäksi torjunta tehdään tavalla joka tuo mieleen jotkut itämaiset miekkailulajit. Niissä se on järkevä. Voidaan periaatteessa nostaa oma ase ylös ja torjua vastapuolen tuleva hyökkäys niin että se "liukuu" miekan terän kautta sivusuuntaan. Ja kun samalla itse astutaan lähemmäs ja lyödään saadaan oma isku sopivasti olemaan jo lähes perillä kun vastustaja on vasta saamassa omaa entistä sitoutumaansa hyökkäystä loppuun. Temppu on kuitenkin melko typerä pitkällä miekalla. Koska tälläisiä tehdessään sitä saa helposti omasta väististään omaan päähänsä. (Been there done that.) Toki tämä on kenties saatettu hieman miltei ottaa huomioon pelissä. Sillä kovaa lyöminen on hidasta ja aika usein viholliset lyövät sinua kovien lyöntejen välissä "vaikka rämpyttäisit nappia" eli hyökkäisit niin nopaesti kuin vaan voit.

Toisaalta peliä tehdessä on tiettävästi konstultoitu myös Liechtenauerin tuntijaa. Toki on melko selvää että miekkailukonsultille on käynyt kuten heille aina käy ; He ovat olemassa lähinnä jotta heidän nipotuksensa jätetään kuuntelematta "koska kyseessä on fantasia". Ja tämän jälkeen voidaan sanoa että "hei, meillä on kuule ollut osaaja konsultoimassa." (Yeah, right.)

Konsultti on kuitenkin selvästi saanut sanoa jotain jossain kohden. Monet asennot ovat sellaisia että voi kuvitella että niihin on haettu vaikutteita Liechtenauerilta. (On kuitenkin väärin puhua muusta kuin vaikutteista. Se on vähän kuin "perustuu tositapahtumiin" kauhuelokuvien kohdalla. On hitusen liioiteltua vaikka voi olla omalla kierolla tavallaan miltei perusteltu lauseke.) Tekniikoissa on usein idea jossa Gerald käyttää kättään luovasti. Vastustajaan tartutaan. Vihollisen käteen tarttumalla voidaan estää tätä toimimasta tällä kädellä, hallita tämän liikkumista laajastikin ja pistää miekka linjaan joka on auki ja pysyy sellaisena koska sille ei saa tehtyä mitään koska edellämainittu.... (Toki on turhaa kuvitella että tavallisen ihmisen voimin kukaan menisi tuollaisesta tempusta kahtia. Mutta kyllä sillä hengen saa.)

idea jossa Gerald torjuu tai siirtää vihollisen asetta syrjään miekan kahvan lähellä samalla kun hän lyö kärkiosalla päähän. Mikä on aivan järkevää.
1: Toki tämä on "pilattu" siinä mielessä että Gerald torjuu ja hyökkää erikseen eri napeista. Torjumisen asento on lisäksi aina sama. Sinänsä itse asento on sellainen että sitä tavataan monissakin HEMA -lajeissa. Fiorella se on porta di ferro. Itse en näe tuota asentoa edes erityisen defensiivisenä. Toki se voidaan kokea sellaisena koska miekka on valmiiksi vihollisen hyökkäyslinjan edellä ja sitä voidaan siirtää puolelta toiselle näppärästi ja näin saada aikaan itsen suojausta. Tosin monet torjunnat tehdään aika kaukaa ja sillä voi saada voimaa raivata vihollisen hyökkäyslinjaa auki. Geraldin tapainen pelkkä miekan paikallaanpitäminen edessä ei suojaa kovin hyvin koska iskuun ei saa pitoa. (Käytännössä jos joku pitää asettaan torjunnassa kuten Gerald niin jopa minä, joka en ole kovin voimakas, voin lyödä tuon läpi. En siis valitsemalla toista linjaa vaan nimenomaan lyömällä sellainen linja jossa tuo passiiviseti paikallaanpidetty miekka on. Gerald on kuitenkin ylimaallisen voimakas joten teoriassa hän vain pysäyttää kaikki valtavat voimat tavalla joka on meille muille järjetön.)

Samoin tekniikoissa paistaa läpi se, että jalkatyöskentely on jokseenin oikeansuuntaista (kunhan hyppimistä ei lasketa). Ennen kaikkea se kumpi jalka on edessä ja kumpi takana on itse asiassa kautta linjan melko hienosti tehty (kunhan ei lasketa kauheasti piruetteja ja vaadita muuta tilannetajua).

Toki jotkut Geraldin maltillisemmat tekniikat itse asiassa ovat miltei järkeviä.

Ainakin jos otetaan huomioon se, miten Gerald on voimiltaan yli-inhimillinen. (Eikä vain sillä että hän osaa magian perusteita. Vaan siksi että hän on fyysisesti ylimaallisen voimakas.) Tässä kontekstissa ihmisen lyöminen kahti on "järkevä" siinä mielessä että iskun hyökkäyslinja on hartiasta viistosti alaspäin. Itse asiassa linja on jokseenkin tuttu sellaisista asioista kuin Fiore dei Liberin "seitsemästä miekasta" (jossa on piirroksena tyylin hyökkäyslinjat.)

Samoin jotkut erityisen brutaalit "finisherit", joille on varattu omat erilliset animaationsa, voidaan hyväksyä "armosta" sitä kautta että ne ovat "finishereitä". Jos normaali miekkailija joutuu tekniikkaa tehdessään miettimään sitä että jos vihollinen jotenkin väistää tai muuten ohittaa tekniikan, niin miten hän lopettaa oman tekniikkansa jotta olisi mahdollisimman puolustuskykyinen. Gerald on varmasti yliluonnollisen nopeine reflekseineen sen verran tottunut tunnistamaan että milloin hänen vihollisensa kuolee ja milloin ei, jotta hän voi tarjota tuollaisia "lisämausteita". (Tosin itsekin tuppaan harrastamaan vähän näyttävämpää "päättävää klovneriaa" jos olen varma voitostani. Se ei ole ilmeisesti kovin kunnioittavaa vastapuolta kohtaan. Ja kostautuu silloin kun voitonvarmuuteni ei ole johtanut voittamisen varmuuteen.)

Lisäksi bonuksena on se, että yksi Geraldin "piruetti" on sellainen, että voisin tehdä sen itsekin. Siinä lyödään yläviistosta ylhäältä vasemmalta alas oikealle, hartiaan (mutta ei läpi) astutaan oikealle puolelle vihollisen ohi samalla kun miekkaa viilletään oikealta ylhäältä alas vasemmalle. Koska Fiore tuntee "piruettimaisia" askeltöitä (meza volta ja tutta volta) voidaan tietenkin joitain asioita saada tehtyä oikein vaikka pyöritäänkin niin pirusti.

Ei kommentteja: