torstai 4. elokuuta 2016

Kuoleva valo


Olen pelaillut "Dying Light" -peliä. En ole siinä kovin hyvä. Ja kaiken muun ohella pelin vaikein asia on kontrollien säätö. Ja niiden käyttäminen tutoriaalissa. Tutoriali joka on pelin vaikein kohta ei ole kovin mielekäs ratkaisuna noin muutenkaan. Ja peli jonka kontrollit ovat yhtä huonosti suunnitellut kuin tässä pelissä ei saisi koskaan, siis koskaan, päästä markkinoille mihinkään. ; Esimerkkinä pelin nerokkuudesta on se, että neliö on sekä nappi jolla kerätään alati loppumassa olevia nuolia että vaihdetaan nuolityyppiä toiseen. Tästä päätyy helposti tilanteeseen jossa ampuu normaalin nuolen, yrittää lootata sen mutta vahingossa vaihtaakin nuolen räjähtäviin nuoliin jolla sitten ampuu zombia lähietäisyydeltä. Koska aikaa tämänlaisissa tilanteissa odottamiseen ei ole.

Mutta asiaan.

Peli sijoittuu periaatteessa kuvitteelliseen Harranin kaupunkiin jossa on zombieita. Ja se on siitä erikoinen zombiepeli, että se alkaa tilanteesta johon pelit yleensä päättyvät. Eli zombien puremaan. Ratkaisu on periaatteessa kiinnostava ja olisin toivonut että sitä olisi käytetty enemmänkin hyväksi tarinassa.

Harranin kaupunkia ei ole suoraan sidottu mihinkään. Peli myös ovelasti ottaa kantaa siihen että kaikki henkilöt ja paikat ovat satunnaisia. Kuitenkin pelin lokaatiosta on tullut eräs sen fanien keskenään kinatuimmista asioista. Pelin tekijät eivät ole ottaneet kantaa tähän. Mutta nähdäkseni tähän teoriaan on olemassa vain yksi vastaus. Ja se ei ole Brasilia. (Joka on niiden mielestä pelin lokaatio jotka eivät ymmärrä mitään kulttuurista.)

On selvää että sijainti on lähi-idässä. Luultavimmin nimenomaan Turkissa. Lähi-itään viittaa kaikki. Ei toki zombien örinä joka on hieno ja yhdistävä asia ihmsikunnalla. (Meillä on peukalo-ote ja kun muutumme zombieiksi örisemme samalla tavalla. Humaania.) Mutta esimerkiksi taustamusiikissa ja latausruuduissa olevat äänimaisemat viittaavat nimenomaan lähi-idän suuntaan.

Pelissä on myös ruokia joita lootataan (jää)kaapeista. Perusesineitä ovat sellaiset ruuat kuin "helva" ja "baklava". Ulkona on näkyvissä julisteita joissa on huntuihin pukeutuneita naisia. Silmälasinkeruutehtävällä voidaan katsoa ihmisten kirjahyllyihin ja siellä on esimerkiksi opas halalruokavalioon. Hahmot ovat selvästi sen näköisiä että heihin törmääminen on todennäköistä nimenomaan lähi-idässä. Läsnä on arabeja ja mustia. Ambulansseissa näkyy hätänumero 112. Joka on, paitsi Suomen, niin myös Turkin, hätänumero.

Lisäksi Harran on historiaa tunteville tuttu. Se on muinainen tuhoutunut kaupunki joka sijaitsi Mesopotamiassa, lähellä nykyistä Turkkia. Tämä Lähi-idän kaupunki on tunnettu muun muassa siitä että muuan Raamatussa mainittu Laaban, jonka nurkissa Iisak ja Jaakob asuivat  tiettävästi asui siellä.

Voidaan toki sanoa että Brasilia on "mahdollinen" siinä mielessä että sen ilmasto ja rakennuskanta ja monet edellä mainitut asiat voivat tapahtua siellä. (Muslimivähemmistökin voi tuottaa kirjoja halal -ruuasta.) Mutta Turkissa ja Lähi-idässä kaikki nämä piirteet eivät ole vain mahdollisia vaan enemmänkin todennäköisiä.

Tästä voidaan tehdä poliittisia kannanottoja.


"Dying Light" on siitä erikoinen peli että siinä on tavallisia tehtäviä ja sivutehtäviä. Ja näissä on nyrkkisääntö joka pätee - ei nyt aivan joka kerran, mutta pääsääntöisesti. Pääjuonen roolina on se, että Harraniin soluttautuva sotilas, pelin sankari, joutuu miettimään mitä hän on valmis tekemään. Ja päämajalla mikä tahansa teko on riittävän oikeutettu. Samalla esimerkiksi lääkkeiden tuominen maahan rajoittuu koska "se ei ole poliittisesti kätevää". Lisäksi jossain tilanteissa siviiliväestön varusteita täytyy erikseen tuhota jotta nämä joutuisivat olemaan kontaktissa tiettyjen Harranissa olevien toimijoiden kanssa. Joilta halutaan tietoja.

Pääjuonen tehtävät ovat "veemäisiä". Jos taas haluaa auttaa ihmisiä ja tehdä Harranista toimivamman kaupungin, ne ovat sitä sivujuonitehtävää joka tehdään omalla ajalla jos huvittaa. Ulkomaat ja virallinen kansainvälinen yhteisö ovat karseita.

Teemana on se, että läheiset ihmiset ovat muuttuneet zombieiksi, rajat on laitettu kiinni niin että pakoon ei pääse, ja ulkomaan apua ei tehdä koska se ei ole poliittisesti järkevää. Tämän jälkeen ihmetellään sitä miksi eloonjääneet vaikuttavat vähintään moraalisesti kyseenalaisilta tai mieleltään järkkyneiltä.

Tästä voi vetää mielenkiintoisia aateyhteyksiä. Lähi-idän poliittinen tilanne ei tällä hetkellä ole kovin hyvä. (Ja "Dying Light" on aika uusi peli.) Aktivoituneet islamistit ovat periaatteessa sen laatuisia hirviöitä että ISISläiset olisivat saman tien voineet muuttua zombieiksi. Ulkomailla halutaan laittaa rajat kiinni koska pitää auttaa omassa kotimaassa. Mutta sitten tätä ulkomaille auttamista ja tukemista ei sitäkään saa tehdä.

Nähdäkseni peli onkin aika poliittinen. Sitä voi tosin olla vaikeaa huomata kaiken kontrollihelvetin ja zombienliiskaamisen ohesta.

Ei kommentteja: