keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Glitchejä ja ominaisuuksia

"Assassin's Creed Unity" sai yllättävän laajaa huomiota. Itselleni peli on vielä vieras koska se on tehty PS4:selle. Jota meillä ei vielä ole. Uutiskynnyksen ylitti kuitenkin se, miten paljon erikoisia häiriöitä pelissä on. Näitä glitchejä on kutsuttu jopa kauniiksi. Mutta ilmiselvästi ominaisuuksia ole ne eivät. Uutiskynnyksen ylittyminen on saanut Ubisoftin miettimään muutoksia viestintäköäytänteisiin. Ja toivottavasti myös betatestaukseen.

Asia ei tietenkään ole uusi. Glitchit ovat yleisiä kaikissa peleissä. Ja AC -pelisarja on tavallaan tunnettu siitä että ensin peli julkaistaan ja sitten muutaman viikon päästä ilmestyy iso bugienkorjauslaastari joka tekee pelin pelattavaksi muillekin. Kaltaiseni fanaatikot ovat toki tässä vaiheessa jo pitkällä pelaamisessa - elleivät jo pidemmälläkin.

Joskus glitchit tuovat mukaan komiikkaa. Olen itse pelaillut PS3 julkaistua "Rogueta". Siinäkin on joitain häiriöitä. Ärsyttävin on tallennuskohdassa tapahtuva kaatuminen. Joka riskeeraa koko pelin talletuksen eheyden, eli saatat teoriassa joutua aloittamaan koko pelin alusta nollasta siksi että joku koodari teki mokan siinä ainoassa kohdassa pelikoodia jossa kaatuminen tuhoaa koko pelin sen sijaan että se on vain häiriö joka pakottaa konsolin uudelleenkäynnistykseen.

Mutta on siellä jotain hieman muutakin. Ja siellä on ns. easter egg. Oikeastaan useita. Mutta tässä teemassani otan nyt niistä esille lähinnä yhden. Näitäkin piilotellaan usein peleihin. Niillä tarkoitetaan usein pieniä mutta piilotettuja yksityiskohtia. Ne voivat olla viittauksia johonkin tai muuten vaan hauskoja tai omituisia. "AC:Roguessa" on yksi melko mielenkiintoinen easter egg. Kun menee "Sleepy Hollow" nimiseen paikkaan voi huomata siellä kurpitsoja melko paljon. Tämä on tietenkin itsessään halloweenhenkinen viittaus. Kun tuossa paikassa sitten menee yöaikaan kirkkomaalle, on siellä päätön ratsumies. Joka on tietenkin luontevaa koska tästä tarinasta "Sleepy Hollow" on tunnettu, oikein Johnny Depp -tasolla tunnettu. Yhteys on toki hieman yllättävä. Sillä pelisarja ei ole perustaltaan yliluonnollinen. Toki jo Connor oli törmännyt päättömään ratsumieheen, mutta tämä mysteeri purettiin ja sen takaa paljastui aivan tavallinen naamioitu sotilas. Ongelmaan saatiin AC3:ssa Scooby Doo -ratkaisu. Tämä on tästä aivan täysin poikkeava ja tämä yksi easter egg avaa kokonaan uuden paranormaalimman mahdollisuusavaruuden pelisarjan sisällä. (Tämä oli itselleni hieman kuten Humen kanalle kirves. Yksi vastaesimerkki falsifioi hyvän koko pelisarjan läpi muutoin kantaneen pääsäännön.)

Minua tämä on huvittanut. Sillä hahmo on hyvin kestävä kaikelle vahingolle. Aamun koittaessa se haihtuu joten kohtaamisesta voi selvitä hengissä odottamalla riittävän kauan aikaa. Ovelammat ovat jo keksineet että ratsumiehen saa myös hengiltä ampumalla tämän haudalla olevan kurpitsan. Joka on luultavasti easter eggiin piilotettu tapa hoidella ongelma. Kuitenkin päättömän ratsumiehen saa hengiltä myös toisella tavalla. Ja se on itse asiassa se helpompi tapa. Sen voi hirttää. Tämä johtuu siitä että vaikka pelissä oleva köysiase ei olekaan maan tasolla letaali, siihen on ohjelmoitu kätevä instant death -ominaisuus jonka avulla vastustajia voi hirttää puiden oksille. (Puskissa piileskelevät assassiinit tekevät tästä strategisesti oleellisen asian. Niiden lähelle ei voi mennä ilman että ne hyökkäävät ja tuliaseet kaukaa herättävät lähialueen kaikkien vihollisten huomion.) Tätä ei ole ilmeisesti mietitty.

Olenkin jossain määrin huvittunut siitä että ensin päättömällä ratsumiehellä ei ole hevosta. Sitten tällä kuitenkin on pää joka on kurpitsa. Ja sitten tämän päättömän ratsumiehen voi hirttää. Tarkalleen ottaen mistä? No, kun vaan voi. Tämä ei minun mielestäni ole glitch tai ohjelmoijan virhe. Tämä on jo sen verran kokonaisvaltaista että se on ominaisuus.

Ei kommentteja: