perjantai 18. syyskuuta 2015

Harjoittelun hyötyjä

Olin tämän viikon keskiviikko-iltana metrossa. Matkalla kotiin. Metrossa oli niitä ihmisiä joita on vaikka ei pitäisi. Hänellä oli valtavan kookas reppu jota hän heilutteli selässään vaarantaen muita ihmisiä. Itse olin seisomassa valmiina lähtemään ulos metrosta, kun hänen täytyi heilauttaa sitä minun suuntaani.

Olen jonkin aikaa harjoitellut "omin neuvoineni" kotonani smallswordiin liittyvää ruumiinkäyttöä. Pääasiassa etäisyydenhallintaa ja siihen liittyvää askellusta. (Siihen etäisyysasiaan löytyy itse asiassa näpsäkkä perusteema rapiiriaiheisesta "pikaopetusvideosta". Aihe ei toki ole smallswordia, mutta idea siitä kuitenkin tulee ilmi.) Onnistuin väistämään repun pelkällä lantiotyöskentelyllä.

Kun tässä vaiheessa aloitin sanomaan ääneen, että "hei tuo on vaarallis" -en ehtinyt lausetta noinkaan pitkälle kun metro pysähtyi. Olin vielä tässä väistetyssä asennossa. En kuitenkaan kaatunut vaan astuin varsin oikeaoppisen askeleen.

Monesti sitä ajattelee, että itsepuolustuslajit pelastavat toisien ihmisten hyökkäyksiltä tappelutilanteessa. Mutta useimmiten hyödyt ovat juuri tuon tapaisia ; Et kaadu jäisellä tiellä koska sinulla on hyvä struktuuri. Jokin päällesi putoava esine meneekin ohi koska osaat väistää sen.

Ei kommentteja: