lauantai 8. lokakuuta 2016

Hatuttamisesta

Yle Teemalta tuli dokumentti Borsalino -hattutehtaasta. Se oli paikoitellen jopa mainoksenomainen. Mutta siinä oli paljon tietoa hatuista. Erityisesti Borsalinon tärkeimmästä yksittäisestä tuotteesta, fedora -hatusta. (Ohjelmassa fedoraa ja borsalinoa jopa käytettiin keskenään kuin ne olisivat synonyymejä. Mikä on puolitotuus samoin kuin viittaisi siihen että kaikki lännenmiehenhatut olisivat stetsoneita.)

Ohjelmassa puhuttiin paljon siitä miten hatun merkitys on muuttunut. Borsalinon toiminnan alkuvuosina hatut kuvasivat jopa yhteiskunta -asemaa. Oli tärkeää oliko päässä fedora, knalli, lättähattu. Yhdysvaltojen suuren laman aikana köyhät ihailivat fedora -hattua käyttävien gangsterien tyyliä. Hattu kuvasi tätä kautta yhteiskunnallista asemaa että kuvasi kantajansa hyvää makua jopa silloin kun omaisuus oli haettu ei-herrasmiesmäisin keinoin. Film noir -elokuvat jakoivat mielikuvaa jossa kovaksikeitettyjen gangsterien hattu muuttui enemmän henkilökohtaiseksi persoonallisuudenrakentamiseksi. Ja jossain vaiheessa fedora oli lähinnä ikoni jolla sinällään oli viittausta vaikkapa em. gangsterikulttuuriin. (Siitä miten fedora on sittemmin leimaantunut joksikin raivo-ateistien ja sovinistimiesten jutuksi oli jostain ymmärrettävistä syystä jäänyt pois dokumentista.)

Hattujen katoaminen on kiinnostavaa. Dokumentissa esitettiin että haluttiin enemmänkin häivyttää yhteiskuntaluokka. Tai ainakin auto teki sen paremmin. Hatut jäivät muodista, hatuttomuus alkoi symbolisoimaan vapautta. Ja tilalle tuli hiusten pituudella ja muotoilulla viestintä. (Kampaukset ja hatut ovatkin jossain määrin toisiensa kanssa kilpailevia. Jos ei muuten niin siksi että hatut peittävät osan päästä ja voivat latistaa kampausrakennelmia.)

Näin tässä auton kohdalla kuitenkin muutakin kuin sitä että sen avulla voi viestiä yhteiskunta-asemaa. Auto kuitenkin jää esimerkiksi kauppaan mennessä kadunkulmaan kun taas hattu kulkee mukana. Hiuksilla eriydytään joten kenties vanhan mallinen oman tyylin luominen hatuillakin olisi mahdollista.

Itse olen aina pitänyt hatuista. Ja jos nyt en muuten juurikaan mieti pukeutumistani niin olen etenkin viime vuosina myös valinnut hattuni huolella. Ja usein päähineenä ihmisillä on korkeintaan lippalakki. (Jota ei oikein täysillä laskisi hatuksi jos on "niitä ihmisiä" joille crocs -kengät eivät ole kengät vaan muovibisneksen uusi keino saastuttaa jälleen uudella keinolla.) Olen joskus jopa ihmetellyt että miksi niin harva pitää hatuista.

Mutta autoteoria on varmasti hyvä. (En ollut edes ajatellut sitä aikaisemmin.) Sillä olen aina asunut perheessä jossa ei ole autoa. Lapsuudenkodissani autoa ei ollut. Kummallakaan vanhemmillani ei tietääkseni ollut siihen aikaan edes ajokorttia. En ole ajanut ajokorttia itsekään. Emme myöskään omista autoa. Näin ollen vierailen autoissa vain silloin tällöin.

Ja auto tekee sen mitä hattu tekee. Suojaa sateelta. Lisäksi autolla pääsee eri paikkoihin. Hattujen kanssa autoon meneminen on hankalaa. (Siinä missä junaan meneminen hatun kanssa taas on helppoa.) Jos hatussa on lieriä se on helposti tiellä autoon mentäessä. (Siksi lippalakki ei ole yhtä epäkäytännöllinen. Jopa lippa takana lippa on yleensä niskassa eikä 90 astetta niskaan nähden takanapäin.)

Koska minulla ei ole autoa ja kävelen paljon on luonnollista että käyttää hattua. Se suojaa tuulelta, kylmältä, sateelta, paahteelta sekä häikäistymiseltä. Hatulla voi korostaa tunnetiloja. Takaraivolla hattu näyttää leikkisältä. Mutta jos sitä kääntää eteen hatun lieriin liittyy varjostusta ja tätä kautta saa jopa uhkaavaa sävyä. Hattua voi käyttää myös itsepuolustuksen tukena vaikkapa siten miten Hans Talhoffer neuvoo. (Eli peittämällä toisen näkökenttää hatulla. Jopa tunkemalla hatun naamalle jotta toinen tarttuisi käsillään hattuun torjuakseen hyökkäyksen jolloin hänellä on suojaamatta alhaalta erinäköisiä alueita.)

En siis usko että muoti sinällään tuhosi hattujen muodikkuuden. Hatut eivät sinällään muuttuneet tyylittömiksi. Eikä luokkaerojen korostaminen ja rahoilla pröystäilykään muuttunut. Hattujen merkitys katosi siksi että niistä tuli samperin epäkäytännöllisiä maailmassa jossa lähes jokaisella on auto.

Ei kommentteja: