lauantai 13. kesäkuuta 2015

Tolkien ja rassismi (minua rassaamaan keskittynyt miltei tosi syrjintäsyytteen ylikäyttö)


Tolkienin "Taru Sormusten Herrasta" on vanha kirja ja monella onkin siihen sen tyylisiä näkemyksiä että sen maailmankuva on tunkkainen. Ja osittain tämä onkin ymmärrettävää. Tolkien ottaa kirjassa kantaa teknologistumiseen, luonnollisuuteen. Ja sen yhteiskunnalliset puolet eivät välttämättä ole hirvittävän ihastuttavia.

Crackedin video "6 reasons 'Lord Of The Rings' is Racist" kuvastaakin sitä miten Tolkien on laittanut kirjaan rodullisia ja uskonnollisia stereotyyppejä. Kun siinä kerrotaan miten teknologiaan suhtautuminen ja kulttuurien ulkoiset piirteet rinnastavat Mordorin islaminuskoon ovat uskottavia. Ja luonteeltaan sen tyylisiä että ei hämmästytä että Jussi Halla-aho on viehättynyt Tolkienista.

On mielenkiintoista huomata että haltiat ovat luultavasti kristinuskoon liitoksissa. Ja miten kääpiöiden kielen takana on vahva rinnastus juutalaisuuteen - ja kielellä on Tolkienin kohdalla merkitystä koska Tolkienin mukaan kieli vaatii taustakulttuurinsa. Joten kääpiöt ovat juutalaisen stereotyyppejä. Joka ei yllätä ketään.

Tolkien arvostaa Hobitteja mutta heillä on hyveellisyyttä kun he ovat poikkeuksellisia. Tähän vaaditaan velhojen tönintää. Ja ihmiset Tolkien on todennäköisesti liittänyt ateisteihin tai agnostikkoihin. Ihmiset tekevät asioita käsillä ja sillä mitä näkevät. Näin ollen Boromir edustaa jonkinlaista pelättyä militanttiateismia kun taas Aragorn edustaa puolihaltijaa, kenties agnostismia.

Pääosin viesti kuitenkin vääristyy. Sillä Crackedin video nojaa ajatukseen jossa stereotypia jossa on rotuelementti = rasismia. Kuitenkin Tolkienin suhde käsitellä ideologiaa ja rotua ovat siitä kiinnostavia. Itse näkisin hänet monikulttuurisuuden, suvaitsevaisuuden ja uskonnonvapauden synonyymiksi. (Ja nuo termitkin ovat toisiinsa sidoksissa. Mikä muka on uskonnonvapaus jossa vastustetaan monikulttuurisuutta lähtökohtaisesti? Itse näen että niin kauan kuin Australia on olemassa ja sivistyksellinen alue, monikulttuurisuudella on jotain toivoa.)

Jos esimerkiksi mietitään onko Tolkien syrjivä tai rasistinen liittäessään juutalaisuuden - joka on konseptina jossain määrin rodun ja uskonnon sekametelisoppa - kääpiöihin? Gimlillä on juutalaisten stereotypioita mutta hänet kuvataan positiivisessa valossa

Toki "rasismi" pitäisi laittaa heittomerkkeihin sillä Cracked nostaa rotua enemmän esiin uskonnon. Moni pitää "ikärasismia" ja sen tyylistä järkevänä koska arkikäytössä "rasismi" on "syrjintää". Kielinipottajat ovat erimielisiä. (Mutta kielinipottajat ovatkin usein kammottavia ja turhia ihmisiä. Paitsi "Napsu" ja ehkä joku muukin.) Että hän tekee ateisteihin suhtautumisen hyvin eri tavalla kuin vaikkapa "Narnia" -sarjasta tuttu C.S. Lewis. Lewisin kirjoissa ateismi on ärsyttävä ja kammottava. Mutta Tolkienilla selvästi ihmisille annetaan paljonkin arvoa. Tolkien luo erilaisia kulttuureita ja arvostaa niitä kaikkia. Hobitit haltioita ole eivät, mutta Tolkien tuskin vastustaisi sitä että hän saisi elää heidän tyylistään elämää. Samoin vaikka haltiat häipyvät ja ihmisten kuningaskunta tulee, hän kuvaa ihmisten valtakunnan kenties turhankin positiivisessa valossa. (Ja paradoksaalista kyllä juuri se luo niitä erikoisuuksia joita voidaan pitää tunkkaisina ja vastenmielisinä.)

Tolkien itse asiassa luo sen mitä moni oikeistofundamentalistikonservatiivi pitää fantasiagenrelle ongelmallisena. Niitä pidetään monikulttuurisuuden aivopesukoneina, jossa liberaalia kuplaa levitetään. Esimerkiksi "Final Fantasyssa" vastenmielistä "tietynlaisille kristitylle" voi olla se, että niissä jokainen tulee eri kulttuurista ja vihollinen voitetaan sillä että tehdään yhteistyötä ja hyväksytään nämä erilaisuudet.
1: En malta olla näkemättä asiaa siten että moni feministi tekee hieman samalla tavalla ; Sukupuolistereotypiat tehdään sovinismin ja epätasa-arvon synonyymeiksi. Toki monesti näin onkin. Mutta samanaikaisesti esimerkiksi feministi Luce Irigaray korostaa sitä että mies ja nainen ovat olemuksellisesti erilaisia ja todellinen tasa-arvo on näiden erojen tunnustamisessa ja siinä että nämä erot eivät johda siihen että joku on toisen tason kansalainen. Erilaisuus on huomioitava rakenteissa.

Tolkien on itse asiassa hyvin suvaitsevainen. (Paitsi ehkä islamisteille.) Etenkin kun tiedostaa miten syviä ja olemassaolevia kansoihin liittyvät stereotypiat hänellä ovat. Siksi uskallankin lainata hikipediaa totuutena. Siellä on "Ayn Randin" kohdalle kirjoitettu : "Sanotaan, että on kaksi kirjailijaa, joiden teosten lukeminen voi vaikuttaa perustavalla tavalla älyllisesti suuntautuvan nörttiteinin elämään ja maailmankatsomukseen. Toinen on J.R.R. Tolkien ja toinen Ayn Rand. Toisen kirjat ovat lapsellista fantasiaa täynnä latteita henkilöhahmoja, kliseemäisiä juonenkäänteitä, epäuskottavia tapahtumia ja mustavalkoisia sankareita ja niiden ottaminen vakavasti voi johtaa sosiaaliseen syrjäytymiseen, tunnevammaiseen aikuisuuteen ja vinksahtaneeseen maailmankatsomukseen. Toisen kirjoissa on haltioita, hobitteja ja örkkejä."

2 kommenttia:

Pantalone kirjoitti...

Minä taas näen kääpiöt työväenluokkana: Mennä ryskitään vuorista läpi hakkujen kanssa, ruoassa ja viinassa arvostetaan eleganttiutta enemmän määrää ja tehoa, vaikka osataankin takoa haltijoille ym.kauniita metalliesineitä, niin omissa kamoissa pääpaino on käytännöllisyydellä ja kestävyydellä. Haltijat taasen ovat se ikävystynyt yläluokka, joka aikaa tappaakseen tekee kaikista asioista jonkinsortin seremonioita: Ruokailukin jotain kummallista snobbailua.
Tolkienin ihmiset voisivat minun nähdäkseni olla afrikkalaisia. Vaikka eletään satojen vuosien sykleissä, niin ihmiskunta ei kehity teknisesti. Miten paljon aikaa kului sormusten taonnan ja sormusten ritarien välillä? Olisiko loogisinta, että Rohanin ratsastajilla olisi hevosten sijaan hornetit? Afrikkalaisten alhainen äo 75 selittäisi näppärästi sen miksi Tolkienin ihmiskunta vuosisadasta toiseen pysyy laumana köyhiä surkimuksia, vailla tekniikan kehittymistä.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Niin, Tolkienin kanta kehitykseen on mitä on. Tuntuu että jokaisella rodulla on ollut osaamansa asiat aina. Nuoret haltiat on itse asiassa vähemmän mahtavia kuin vanhat. Eikä siellä uusia loitsuja kehitetä. ; Itse asiassa ainoat jotka kehittävät mitään tuossa universumissa ovat Mordorin örkit. Itse en voi käsittää etenkään kääpiöitä tässä osalta. Heidän taitonsa ovat eniten teknisiä ja mahtipontisia. Sellaisessa luulisi vaadittavan tiedettä ja tiede taas kehittämistä. Mutta ei. Sillä aikaa kun muut tekevät samaa mitä aina, on Mordorissa kehitetty erilaisia lentopetoja ja uruk-haita. Ulkopuoliset kutsuvat tätä uusien asioiden tekemistä "turmelemiseksi".

Mieleen tulee jopa rinnastuksia Raamattuun. Jobin kirjan 21 luvussa Job ihmetteli miksi jumalattomat menestyvät. Jakeet 7-15: "Miksi jumalattomat saavat elää? Miksi he elävät korkeaan ikään? Miksi heidän on valta ja voima? He näkevät lastensa varttuvan aikuisiksi, heidän silmiensä ilona ovat lastenlapset. Jumalattoman talo menestyy, mikään ei sitä uhkaa, Jumalan vitsa ei siihen koske. Kun hänen sonninsa astuu, aina se siittää vasikan, hänen lehmänsä poikivat aina ajallaan. Hänen lapsensa juoksevat vapaina kuin karitsat, nuoret hyppivät ja tanssivat riemuissaan, he virittävät laulun, lyövät rumpua, soittavat lyyraa, he karkeloivat huilun tahdissa. Heidänkin päivänsä ovat onnen päiviä, rauhassa he saavat laskeutua tuonelaan. Jumalalle jumalattomat sanovat: "Pysy loitolla meistä! Emme me piittaa sinun teistäsi." He ajattelevat: "Mikä on Kaikkivaltias? Miksi me häntä palvelisimme? Mitä hyödyttää pyytää häneltä apua?"" - Kuulen jo örkkien, Sarumanin ja Sauronin huutavan Morgothin tahtiin. "We don't pray. We are doing with science!"

Asiassa on sellainen mölinä että esimerkiksi kristinuskon kohdalla Rooman valtakunnan jälkeen ei ollut tieteellistä ja teknologista kehitystä. Ei vaikka sama kansa jonka älykkyyttä moni kehuu, jonkinlaisena leveyspiirien ja geenien ja ties minkä essentioimana. Tieteen kehitys Augustinuksen jälkeen tuntui keskittyvän moralismiin ja yhteiskunnalliset ongelmat olivat hyvin pienessä osassa.

Hommat alkoivat sujumaan sitten vasta kun ihmiskunnan syövästä nimeltä renessanssi oltiin päästy. Renessanssi taas kenties tarvittiin jotta emme olisi kehittämättä mitään.