Olen käynyt pientä ja kevyttä keskustelua snobismista. Aiheen luulisi olevan helppo, sillä jokaisella tuntuu olevan selkeä käsitys siitä mistä ilmiössä on kysymys. On selvästi oikein kutsua joitain ihmisiä snobiksi.
Taustalla on se, että ikäiseni ihmiset alkavat yllättävän usein keski-ikäistymään sillä erikoisella latistuvalla tavalla johon vain radikaalinuoret kykenevät. Esimerkiksi ihmisillä alkaa olemaan kalliita mieltymyksiä. Kun sitä istuu hienostoklubilla kuuntelemassa livenä modernia jazzia ja samalla aterialla on hienoa punaviiniä ruokana vuohenjuustoa ja jälkipalaksi tempaistaan jotain hienoa, sitä ikään kuin pakottautuu miettimään että mitä tapahtui sille radikaalinuorelle joka oli sitä mieltä että kun vallankumous tulee, proletaatit kylpevät elististien veressä.
Osan mielestä tämä on vain elämäniloa, erikoisuuksista nauttimista silloin tällöin. Tällöin hedonismi on ikään kuin liian arkista ja liian harvoin toistuvaa ollakseen aitoa snobismia, jossa kysymyksessä olisi poikkeustilanteiden sijasta elämäntapa. Osan mielestä snobismi on nimen omaan sitä että elää etiketin mukaan ja on kallis maku ja sitten on hedonisti tällä hyvin tietyllä tavalla.
Osan mielestä kysymys ei ole ollenkaan siitä mitä tekee, vaan miten tekee. Asenteestakaan ei oltu yksimielisiä;
1: Osasta snobismi on sitä että asenne on elitistinen ja ylenkatsova. Silloin sitä voi olla vaikka kiroileva ja huonotapainen. Asioita tehdää silloin vain koska se kuuluu asiaan ja vain kun se itselle sopii.
2: Osasta snobismi on maanläheisyyden puutetta jolloin snobismi on haahuilua jossa etiketin seuraaminen on keino asettaa itsensä arjen ja rahvaan ulkopuolelle myös ulkoisesti. Sisäisen ja ulkoisen viestinnän suhde on sitä että esimerkiksi ollaan häijyjä sellaisella etäisellä tavalla.
Itse olen luonnollisesti sitä että snobismi on sitä että olet "besserwisseri" etkä "oksentaja". Tässä mielessä snobismia ilmentää intellektuellismi, jossa kenties vain yrität olla fiksu. Tässä olen tietysti kannustava ja toivon että mahdollisimman moni snobiutuisi. On kunnioitettavaa arvostaa kulttuuria niin paljon että yrittää imitoida sitä. Kenties epäonnistuminen ei ole kauhean ihastuttavaa ja sivistynyttä, mutta imitaatio on kuitenkin tässä mielessä eräänlaista hyvin kieroutunutta imartelua. On kunnioitettavaa jo pelkäastään haluta olla osa älyllisyyttä ja kulttuurielämää.
Tosin tämäkään ei kuitenkaan ratkaise sitä kenties suurinta ongelmaa; Sitä, vaatiiko snobius kaksinaamaisuutta. Eli onko niin että elitismi ja intellektuellismi olisi jaettavissa kahtia; Sellaisiin jossa ollaan snobisti tekosivistyneitä. Ja se toinen luokka olisi se aito sivistys. Itseni tekisi mieli jakaa sivistyneistöksi itseään ilmentävää maailma kaksinaismoralismin kautta, jakaa eliitti gentlemanneihin ja snobeihin ; Siinä sen kyseenalaisemman erityismaininnan saisivat ainakin ne PerusSuomalaiset joista "Neekeri" ei ole herjasana, mutta "persua" ei saa sanoa kun se on loukkaava. Ja tietysti Wikileaksin perustaja joka hurjistui siitä että hänen muistelmansa vuosivat. Tämän rinnalla havannalainen sikari silloin tällöin ei liene rikos sivistystä - tai ainakaan koherenssiperiaatetta - vastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!