keskiviikko 3. elokuuta 2011

Pieni ajatus : Pisto vai viilto

Jokainen ihminen tietää että miekoilla voidaan viiltää tai pistää. Näiden painottaminen onkin sitten vaihdellut hyvin paljonkin historian varrella. Esimerkiksi roomalaiset käyttivät lyhyttä gladius -miekkaansa pääasiassa pistämiseen. Se oli kilpirykelmässä tarkoituksenmukaista. Pistoa korostivat myös pitkiä pistomiekkoja käyttävät muskettisoturit. Heille vastapainoksi voi laittaa viikingit, joiden melko pitkien miekkojen kärjet olivat usein jopa pyöreitä. Tämä muotoilu kertoo, että he keskittyivät iskevämpään miekkailutyyliin.

Molemmissa on puolensa. Ne kuitenkin tekevät olennaisesti erilaisia asioita. Kysymys onkin oikeastaan siitä, mitä miekoillaan haluaa tehdä.

Vaikutukset voidaan ajatella kohdistuvan pääasiassa joko "ihmiseen mekaanisena koneena", tai sitten ihmiseen "hydraulisena koneena". Luut, lihakset ja jänteet antavat meille erilaisia osia ja verisuonistot pitävät sisällään nesteitä jotka kiertävät. ~ Pistot ovat kapeita, joten ne uppoavat tehokkaasti elimistöön. Lopputuloksena on runsasta verenvuotoa. Iskemällä taas rikotaan - jopa irrotetaan - luita ja niveliä. (Tietenkin viillot aikaansaavat verenvuotoa ja pistot rikkovat rakenteita, mutta on selvää että näissä on valtavat tehoerot.)

Kysymys on siis siitä, haluatko että vastustajasi murtuu palasiksi vai että vuotaako hän kuiviin kuin pistetty sika. (Ihan vain, jotta asian makaaberi ydin ei unohtuisi.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!