lauantai 6. elokuuta 2016
Perustan muuttamisesta
Karkeasti ottaen olisi puhuttava fundamentalisteista, 1900 -luvun alkupuolella syntyneestä protestanttisesta liikehdinnästä. Nimitys "fundamentalism" on sidottavissa Niagara Bible Conferenceen (1878–1897), joissa määriteltiin uskon peruskysymyksiä. Tätä ajatusmaailmaa esiintuotiin myös Milton ja Luman Stewartin "The Fundamentals" -kokoelmassa jossa 12 kirjaa käsittelivät 5 eri kristillistä aihetta. Fundamentalismi ei tässä mielessä ole "kovinkaan ikuista".
Ja sitten on puhuttava evankeelisista kristityistä jotka ovat periaatteessa hyvin samantapaisia kuin fundamentalistit, joskin he kovasti kiistävät olevansa sellaisia. Ja tämän alku on hyvin kiinnostava. Randall Balmer kirjoitti tähän liittyen kiinnostavasti. Sillä virallisen evankeelisen kristittyjen teeman mukaan evankeelisen kristillisyyden synty liittyy aborttikysymykseen. Tämä alku luo vahvan pysyvyyden hengen, hengen jossa moraalinen enemmistö saa tarpeekseen ja järjestäytyy puolustamaan arvoja jotka ovat paljon vanhempia. "In his 2005 book, Jerry Falwell, the firebrand fundamentalist preacher, recounts his distress upon reading about the ruling in the Jan. 23, 1973, edition of the Lynchburg News: “I sat there staring at the Roe v. Wade story,” Falwell writes, “growing more and more fearful of the consequences of the Supreme Court’s act and wondering why so few voices had been raised against it.” Evangelicals, he decided, needed to organize."
Kuitenkin käytännössä evankeelinen kristillisyys ei alkanut tästä. Kun katsotaan evankeelisten kristittyjen suosimia tiedotuskanavia, viestintäinstituutioita ja vastaavia lähteitä, kuten "Christianity Todayta", on huomattavaa miten aborttikysymys oli itse asiassa jotain joka hyväksyttiin. Abortinvastustus nähtiin samantapaisena "katolilaisten vouhotuksena" kuin vaikkapa kondominkäyttöä nykyään. "Today, evangelicals make up the backbone of the pro-life movement, but it hasn’t always been so. Both before and for several years after Roe, evangelicals were overwhelmingly indifferent to the subject, which they considered a “Catholic issue.” In 1968, for instance, a symposium sponsored by the Christian Medical Society and Christianity Today, the flagship magazine of evangelicalism, refused to characterize abortion as sinful, citing “individual health, family welfare, and social responsibility” as justifications for ending a pregnancy." ; Evankeelisten kristittyjen alku voidaankin sitoa poliittiseen tapahtumaan. Mutta se on hieman toinen.Evankeelisen kristillisyyden alku on sidottavissa segregaation purkamiseen. Ja siihen että uskonnolliset instituutiot halusivat olla hyväntekeävisyyttä sellaisella verovapaalla tavalla. Kiinnostavaa oli, että prosessissa tavoitteita haluttiin myös näennäisesti ei-uskonnollistaa, tuoda esiin ei-uskonnollisella kielellä niin että se vetoaisi paremmin myös maallisiin ihmisiin.
Tässä moni voisi ajatella että alkuperän loukkaus lokaisi jotenkin evankeeliset kristityt. Luultavasti tässä on kuitenkin enemmän kyse siitä että kristittyjen ideologiansa avulla tukemat ja vastustamat arvot eivät olekaan mitenkään muuttumattomia. Siksi nykyään evankeeliset haluavat nimenomaan valittaa siitä että poliittisesta puheesta on siivottu liikaa uskonnollinen kieli pois. Siksi he varmasti myös vastustavat segregaatiota. Ja tämän vuoksi he haluavat uudelleenkirjoittaa historiaansa.
Perusta onkin syytä muuttaa, etenkin jos se on segregaation tapaiselle hiekalle rakennettu...
1 kommentti:
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!
Olen vuosien ajan suunnitellut kirjoittavani blogiini jotain fundamentalisteista. Mutta sinä ehdit ensin. Ja ihan hyvin sanoit. Kiitoksia maailman puolesta.
VastaaPoista