| I was getting mixed messages there |
Toki eroamiseen liittyvä karttaminen oli selvästi tehnyt jotain. Oli itse asiassa todella hämmästyttävää miten kyseinen kääntynyt pukeutui ja käyttäytyi hyvin eri tavalla kuin aikanaan. (Tosin 15-16 vuotta sitten minä olin hirveä nössö, että en varmasti ollut yksinäni tässä.) Erikoista oli, että hän selvästi puhui perheestään nimenomaan ydinperheenä. Suku, kuten sisarukset ja vanhemmat puuttuivat. Myöhemmin paljastui että syynä on se, että kontaktia ei pidetä, sillä vaikka virallisessa jargonissa kerrotaan että karttamisessa ei ole kysymys totaalisesta torjunnasta vaan jostain jossa "uskonasioista ei puhuta", niin tosiasiassa kaikki kanssakäyminen katsotaan siltä kannalta että "uskonasioista saatettaisiin ehkä puhua" ja tästä seuraisi riskejä, kuten seurakunnanvanhimpien ja oikeuskomitean edessä juttelemaan joutuminen.
Tätä oli omituista kuulla ihmiseltä jonka on mielikuvissa liittänyt niin vahvasti Jehovan todistajiin kuin voi. (Etenkin kun perusastelmanani on, että ihmiset eivät muutu.) Ja kun nämä karttajat ovat ihmisiä jotka tiedän ja muistan hyvin lapsuudestani, ja jotka ovat aina olleet hyvin kohteliaita ja mukana jopa yhteisissä musiikkiproduktioissa. (Tosin se, että yhteyttä ei ole pidetty vuositolkulla kertoo tietysti siitä että eivät ne nyt mitään kavereita kavereita ole olleet koskaan. Mutta tuttuja.)
Erikoisinta oli tietysti seurata tätä kääntynyttä itseään. Olin havaitsevinani hänessä "tiettyä salamointia", joka on jännittävä mutta ei kovin positiivinen piirre. En ihmettele jos uskosta kääntyneisiin suhtaudutaan kriittisesti, sillä tämän huomaaminen on suhteellisen helppoa. Ikävintä on kuitenkin kenties se, että tunnistan tuon "tietyn salamoinnin" nimenomaan itseni kautta. Minulla on jonkinmoinen aavistus siitä mitä hän on käynyt päänsä sisällä läpi, joten hän tietää mihin hän ei ole menossa takaisin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!