lauantai 31. toukokuuta 2014

Pieni ajatus ; Trollien ruokintaa


Konventionaalinen internetviisaus sanoo, että trollia ei pidä ruokkia. Tässä on sen verran viisautta, että trollit usein tylsistyvät ja menevät muualle. Mutta tämän jatkoseuraus on se, että de facto trolli trollaa. Joko sinun luonasi tai muiden. Itse korostan, että joskus on syytä nimenomaan ruokkia trollia. (Mutta tätä ei kai lasketa, koska olen vakaasti sitä mieltä että joskus pitää ryhtyä itsekin trolliksi.)

Tässä on monia syitä. Yksi on se, että monesti trollaamiseksi koetaan kaikki out of box -ajattelu. Lisäksi trolleiksi koetut ovat usein lähinnä itsensä liian vakavasti ottavia änkyröitä. Ja kolmanneksi jos joku sanoo mitä ajattelee, ja tästä tulee vaikeuksia, hänen on helppoa sanoa vain että trololol ja kuvitella että vastuu teoista katoaa. Ja neljänneksi se, että osa trollaamisesta on filosofisesti ansiokasta ja kiinnostavaa, sellaista joka avaa uusia ajatuspolkuja, olipa tämä niiden trollausten tuottamisen intentio tämä tahi ei.

Tässä korostan kuitenkin sitä, että trollin ruokkimattomuus on sääliöstrategia. Asian erityisen osuvaksi tekee se, että monesti trolleiksi leimataan nimenomaan ääliöt ja häiriköt ja ilkimykset. Ja tällöin käsky olla ruokkimatta trollia tarkoittaa samaa kuin se mitä aikuiset joskus sanovat koulukiusatuille. Että "älä ota kuuleviin korviinsa, niin se menee pois". Tosiasiassa tämänlainen passiivisuus lähinnä sallii joko sen että käännät toista poskea jatkossakin. Tai sitten trolli valitsee jonkun toisen kohteen kunnes puolustat kiusattua raukkaa ja sitten olet taas lähtötilassa. Tai pahimman sortin sääliö, henkilö joka on ollut kiusattu ja siis tietää miltä se tuntuu ja joka siitä huolimatta katsoo sivusta tekemättä mitään.

Ei. Oikeastihan kiusaajaa pitää pistää kova kovaa vastaan. Tämä pitää sisällään esimerkiksi itsepuolustuksellisia elementtejä. Sellaisia jotka voivat sisälläpitää aseistusta jos ilman ei tulla toimeen. Sellaista jotka voivat olla ennakoivia hyökkäyksiä (pre-emptive attacks) jos tasaisella ei pärjää. Kiusaaja pelkää kipua ja hakatuksi tulemista ja vaihtaa "siitä psykosta" johonkin tätä pienempään ja heikompaan. Jolloin hän kääntää selkänsä sinulle ja voit kätevästi puolustaa tätä kiusattua asiaankuuluvalla tavalla johon voi kuulua juuri niitä ihania mausteita joita itse kukin haluaa tilanteeseen lisätä. (Ja joiden lisääminen on kenties jopa velvollisuus.)

God is unnatural. Like homosexuality.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!