tiistai 20. toukokuuta 2014

(Vähenevässä määrin) kiinteä kirkko

Tällä kirkolla olisi varaa
jaella kirkonkirouksia
Eräänä päivänä minulle esitettiin, että hautausmaallakin on enemmän vetoa kuin kirkoissa. Tapani mukaan otin tämän vertailutehtävänä. Nyt kun olen käynyt tuoreesti sekä kirkoilla että hautausmailla, huomasin että molemmat ovat suunnilleen yhtä vetäviä. Tämä ei tosin ole mikään heikkous. Sillä sekä hautausmaista että kirkoista tuli mieleen kontrasti. Suomessa sekä hautausmaita että kirkkoja yleensä hoidetaan. Kirkko pidetään siistinä ja kirkkomaata hoidetaan.

(Lisäksi hautausmaat ovat ylipäätään kaupungin rauhallisimpia paikkoja. Tosin niissä tuntuu olevan sekä kävijöitä että palkattua työvoimaa astetta enemmän kuin kirkoissa.)

Tämä kirkko on korkeintaan
asetettu kirkkokiroukseen.
Tämän kontrastina taas oli sitten Yhdistynyt Kuningaskunta, josta löytyy sekä selkeästi hoidettuja että hoitamattomia hautausmaita, että kirkkoja. Pitkä historia takaa suuren määrän monenlaisia raunioita. Jotka nekin ovat omalla tavallaan sekä kuvauksellisia että vetoavia. Suomessa ei kuitenkaan ole tarjottavaa rauniotasolla aivan vastaavalla tasolla kuin muualla. Toki esimerkiksi Pälkäneellä on "Pyhän Mikaelin" rauniokirkko.

Näissä on kaltaiseeni hyypiöön kenties vetoa jopa enemmän kuin hautausmaalla. Silti on sääli, että rakennusten huoltaminen on lopetettu ja ne on jätetty hiljakseen rappeutumaan. ; Josta päästäänkin siihen hätkähdyttävään tosiseikkaan että rauniokirkon ja hoidetun kirkon ero ei oikeastaan ole vierailijoiden määrässä. Karkeasti sanoen jos menet kirkkoon kuin kirkkoon satunnaisena arkipäivänä, siellä on hyvin hiljaista. Rapistumistasossa on eroa. (Ihminen ei toisaalta koskaan vieraile tyhjässä kirkossa, koska hän on siellä itse.) Kirkon huoltaminen onkin ns. kiinteä kustannus. Se on jotain joka pyörii koko ajan riippumatta siitä kuinka monta jäsentä kirkossa on.

Tämän jälkeen on tavallaan helppoa ymmärtää miksi kirkostaeroaminen tuppaa heijastumaan nuorisotyöhön ja lapsiin. Nämä kun edustavat muuttuvia kustannuksia. Ainut tapa jolla kirkkoinstituutio voi säästää kiinteissä kustannuksissa on se, että se myy kirkkorakennuksia ja rajaa nämä tätä kautta kirkollisverovaroilla huoltamisen ulkopuolelle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!