Ilmeillä ja eleillä on ihmisiin jonkin verran vaikutusta. Usein ilmeet valikoituvat - ja esimerkiksi tekohymyjen kohdalla valitaan - tilanteeseensopivasti. Ulkonäössä ilmeillä on myös vaikutusta siihen miten muut ihmiset kohtelevat. ~ Aikanani sisareni kertoi että uskovaisilla käännyttäjillä on yleensä silmät erityisen paljon auki. En ollut itse aikaisemmin kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta tällä lisäinformaatiolla opin katsomaan tätä asiaa. Normaalistihan esimerkiksi itselläni ja muilla ihmisillä silmät ovat auki mutta eivät ymmyrkäisinä. Silmät apposellaan ollaan vain kun ollaan vaikkapa kauhujäykkänä.
Ilme on niin tyypillinen että ihmiset itse asiassa voi erottaa tästä. Ihmisissä on ikään kuin katujulistajamoodi joka menee päälle ja se vaikuttaa katseeseen. Kyseessä ei kovin uskottavasti ole se että uskonto aikaansaisi karsastusta tai taittovikoja tai että taittovikaiset ihmiset hakeutuisivat erityisen paljon jakamaan muille ihmisille luettavaa. (Vaikka ajatus siitä "en itse pysty joten jaan riemua muille" voikin olla herttainen, se ei tässä kohden kuitenkaan vaikuta oikealta selitykseltä.)
Tämä avosilmäisyys johtaa sitten pitkiin katseisiin. En tiedä koulutetaanko tähän ilmeilyyn erikseen, mutta ajattelisin että se liittyy vahvasti siihen yleisilmapiiriin jota uskovaiset käyttävät. Jokainen uskontohan luo hieman erilaisen pyhän atmosfäärinsä. Buddhalaisilla on tietynlainen äänimaailma. Hindulaiset soittavat (ainakin minun mielikuvissani) sitä omituista kielisoitintaan joka kuulostaa omituisella tavalla epävireiseltä sortumatta epämusikaalisuuteen tai huvittavuuteen. Ja kristinuskon ihmiset asentavat kirkkoon ilmapiirin joka alkaa jossain vaiheessa ihan väkisin haukotuttamaan. Herännäisillä musiikissa on aivan oma poljentonsa joss vältetään hyvin paljon erilaisia sointuja koska ne koetaan harmoniaa häiritseviksi. Heidän musiikkinsa on niin tietynlaista että sitä pitäisi kai kutsua jollain omalla alagenrellään. Tähän tunnelmaan raukea avosilmäisyys jotenkin sopii, sellaisella erikoisella tavalla.
Lisäksi pitkä katse ja suora katsekontakti voi olla rehellisyyden korostamista. Että tässä todella tarkoitetaan mitä sanotaan. Kenties he korostavat että he katsovat laajasti ja syvemmin, näkevät toiseen ulottuvuuteen. Nämä mielikuvat voivat olla ilmeen takana. Mutta ne eivät kyllä yleisesti ottaen välity. ~ Ongelmana on oikeastaan se, että kun esimerkiksi joku ulkopuolinen sitten kohtaa näitä ihmisiä, etenkin jos se on yhtään uskonnollisesti sävyttynyt tilaisuus (joka näiden ihmisten kohdalla tarkoittaa yleensä sitä että ei olla työmaalla vaan vapaalla.) Ongelmia voi tulla kun uskonnollisissa on nuoria naisia. Lyhyenä vilkaisuna avosilmäisyys voisi olla kiva. Katseen väistäminen on osoitus ujoudesta tai vastentahtoisuudesta. Kun taas gasellimaiset silmät avoimena pitkä tuijotushan on naisilta miehille kohdistettuna ihmiselle lajityypillinen parittelukutsu. Mutta jossain on se tuijotusraja jonka jälkeen silmät ammollaan oleminen muuttuu ahdistavaksi ja pelottavaksi.
Katseeseen sisältyy siis riski. Paljon liikana se on ahdistavaa, vähän liikana saa ehdotuksia esiaviolliseen seksiin ja liian vähänä se antaa vastentahtoisen ja pelokkaan vaihtoehdon. Varminta olisi tietysti mennä silmälääkärille tai jollekulle joka osaa korjata ihmisten silmäluomia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!