lauantai 20. maaliskuuta 2010

Tasapaino

Yllä oleva kuva yrittää esittää erästä hyvin keskeistä asiaa. Ihmisen tasapaino nimittäin riippuu olennaisesti jaloista. Ihminen voi taipua eteenpäin ja sivusuunnissa. Mutta hän pysyy pystyssä isompien muutosten jälkeen enemmän suunnassa, joka saadaan kun hänen jalkojaan yhdistämään kuvitellaan viiva. Kuvan punainen näyttää missä suunnassa tasapaino on vahva. Kun tätä vastaan käydään jollakin tavalla 90 asteen kulmassa, tasapaino on tähän suuntaan heikommillaan.

Paras paikka on tietysti selän takana siten että päästään suoraan joko työntämään tai vetämään selän takaa tässä kulmassa. (Edessä olisi vastaava, mutta ihmiset potkivat ja lyövät sekä purevat ketterämmin eteen kuin taakse. Siksi jos sinun tulee lyödä jotakuta, pyri hänen taakseen.) Samoin edestä hyökätessä tasapainoa horjutetaan niin että jollain tavalla kohdistuu horjutusta tätä linjaa vastaan. Tämä toimii myös kampeissa tai jalan nostamiseen perustuvissa tekniikoissa.

Ja hieman yllättävää kyllä, tekniikat joissa toisen käteen tartutaan sisältävät usein myös myös horjutusta. Esimerkiksi kuvassa olevassa tikaritekniikassa kruunupää torjuu vastustajan tikarin, mutta työntää kättä samalla sivulle. Se, mikä tässä on merkittävää, on se, että se horjuttaa toisen tasapainoa juuri tuon epätasapainolinjan mukaisesti. Tekniikassa tapahtuu siis monta asiaa, torjunnan lisäksi siinä on otettu huomioon paikkaa ja molempien taistelijoiden tasapainoa. (Mikä tekee siitä "hienostuneen" ja "sofistikoituneen".)

Toki jos toinen onnistuu nykäisemään kruunupäätä tekniikan vastatekniikalla, tämän tasapaino horjuu myös. Käsitekniikoissa tätä tasapainolinjaa voi kuitenkin olla vaikeaa nähdä, koska useissa lukkotekniikoissa käsi on suorana, ja tämä on tätä kautta vipu joka kääntää suuntaa. Eli jos olet sivulla, näyttää että käsi on suorassa ja ja melko hyvin "vahvassa linjassa" jalkojen kanssa. Mutta kun kyynärspäätä painetaan ja toista pidetään kiinni, on käsi itse asiassa vipu joka kääntää voiman suunnan kohti heikkoa tasapainoa.

Lähes jokaisessa tekniikassa tämä tasapainolinja -asia on jollakin tavalla läsnä. Itse pyritään olemaan tasapainossa ja tekemässä voimakkaita tekniikoita, kun toisen tasapainoa ja voimaa pyritään häiritsemään maksimaalisesti. Horjuttaminen ei toki aina tarkoita suoranaista kaatamista. Mutta silti tasapainon käsittely on aina jollain tasolla olennainen asia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!