maanantai 8. helmikuuta 2010

Sirpinkäytöstä.

Miekkailumanuaalejen tulkinnassa teksti on hyvin tärkeä elementti. Piirroskuvitus on tietysti tärkeää, mutta tekstiin on ujutettu tietoa liikkeestä. Kuvahan on paikallaan. Toisaalta tekstiä on painotettu myös sen vuoksi että kuvitus on usein tilattu maksetulta taiteilijalta.

Koska miekkailussa on käytetty paljon erilaisia aseita, on ehkä hauska ottaa välipalamakupalana sirpin käyttöä. Syynä on tietysti se, että asiasta on tullut "uutta kivaa tarjontaa", jonka läpikalhaamisen olen katsonut opettavaiseksi.

Teknisesti katsoen liikeradat ovat kirveen ja veitsen käytöstä tuttuja. Aseen etäisyys sekä se että terä on kaaren sisäreunassa on määrännyt sen "toimivat toimintatavat". Eli kärjellä voidaan tehdä vaarallisia iskuja. Heilautukseen saa paljon liikevoimaa, ja kärki on "piikki" joka sallii tämän tehon voimakkaan käytön. Sisäreuna taas on viiltävää toimintaa varten. Ja tässä yhteydessä tarttumiset ja vetämiset ovat tyypillisiä. Niillä saadaan samalla horjutettua toisen tasapainoa.

Ruumiin asennot suhteessa toiseen ja reagointitavat taas ovat veitsenkäytöstä tuttuja. Sirpin käyttö on nopeatempoista, etäisyydet ovat pieniä. Tästä seuraa myös se, että joka ikinen liike on perusteltu. Jakojen käyttö ei ole satunnaista. Ja myös se käsi jossa ei ole sirppiä, on koko ajan "perustellussa paikassa". Sillä tartutaan toisen sirpin kahvasta tai kädestä, tai se siirretään pois toisen hyökkäyksen tieltä - ja tietysti sen reitin tieltä jonne toisen sirpin suunnittelee siirtää.

Erityistä kiinnostusta herättävät sirpinkäyttöpaikat, joissa on "lopettamisen meininkiä". Ne kohdistuvat siten että on selvää että ihmisen anatomia on tunnettu hyvin.

Sirpin käytössä, kuten muissakin, on esitetty erilaisia skenaariosarjoja. Siinä aloitetaan siitä että toinen tekee jotain, ja toinen vastaa tähän. Ja miten tähän vastaukseen tulee vastata... Yleensä säännöt ovat yleistettävissä siten että syntyy ymmärrys koko systeemistä. Näin lopputuloksena on joustava kamppailu, jossa voidaan selvitä tilanteesta kuin tilanteesta. "Jokaiseen tekniikkaan on counter, ja jokaiseen counteriin on tekniikka."

Alla olevat videot ovat Paulus Hector Mairin tuotannosta:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!