torstai 28. heinäkuuta 2016

Miltä kuulostaisi KELA:n tukema terveysleikkaus?

Transsukupuolisuuden poistaminen sairausstatuksesta on herättänyt keskustelua ja joissain piireisä suosiotakin. Tämä on tietenkin asetettavissa seksuaalisuutta koskeviin ilmiöihin. Esimerkiksi homoseksuaalisuus on ennen kriminalisoitu tai pidetty sairautena. Ja tämänlaiset statukset ovat tietenkin halventavia. Näin ollen transsukupuolisuuden poistaminen sairausstatuksesta on nähtävissä jonain joka heijastaa ennen kaikkea yhteiskunnan asenteita ja arvostuksia. Ja tämä voi olla tärkeää jos mietitään kunnioittamista ja arvostusta.

Transsukupuolisuuden ongelma on se, että "se ei tavallaan ole mikään seksuaalisuus". Se on prosessi jonka puolesta puhuu tilan pysyvyys ja se, että ilman sukupuolielinkirurgiaa ja hormonihoitoa siihen liittyy kasvanut itsemurhariski. Ihminen tarvitsee tätä kautta leikkauksen.

Haasteeksi tulee se, miten pitää suhtautua vaikka siihen että yhteiskunta korvaa muutosprosessia vaikka KELA -korvauksin. Tämän kohdalla korvausoikeus taas alleviivaa helposti sairautta. Ja terveeksi julistettaessa on vaikeampaa selittää miten prosessi pitäisi korvata. Ja tämä taas johtaisi siihen että vain varakkailla olisi rahaa käydä prosessi läpi. Eli köyhät väärään ruumiiseen syntyneet saavat sitten kuolla.

Tässä mielessä sukupuolta korjaavat ovat tavallaan puun ja kuoren välissä tavalla joka on hyvin ainutlaatuista. Mutta toisaalta se heijastelee yleisiä näkemyksiämme. ; Yhteiskuntamme korvaa sairasstatuksella koska meillä on sinänsä terve ajatus siitä että sairaat tarvitsevat parannusta eivät terveet, ja että heikkoja täytyy tukea koska vahvoja ei tarvitse. Sairassatus on kuitenkin samalla stigma joka syö arvostusta. ; Tälläiseen on aika ikävää joutua sitä kautta että aivoissa on synnynnäinen anomalia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!