Kalevassa oli kirjoitus siitä miten britit ovat ranskassa kartoittamassa viikinkien kolonialismin reittejä 800-900 -luvuilla "Normandiaan saapuneet brittitutkijat ovat paikantaneet dna-näytettä varten noin sata paikallista, joilla on skandinaavinen tai vähintään lähes tuhat vuotta vanha sukunimi tai joiden kaikki isovanhemmat ovat asuneet samalla alueella." Tämä on pahastuttanut monia. Tutkimus liitetään rasismiin. "Se voi rakentaa käsitystä, että on olemassa aitoja ja epäaitoja normandialaisia. Rasistit voivat esimerkiksi sanoa, ettei heissä todistetusti ole yhtään arabiverta." Toki tutkijat eivät tutki koko genomia joten sen tuloksista ei voi tämänlaista sanoa "huoli on turha, koska tutkimukseen osallistuvien dna:sta tutkitaan vain kahta prosenttia".
Minun on vaikeaa ymmärtää miksi se, että jotain voidaan käyttää rasismiin olisi sama kuin se että koko asia pitäisi kieltää. Minä esimerkiksi näen silmilläni ihmisten ihon sävyjä ja teen tästä päätelmiä. Se että tämä mahdollistaa rasismin ei ole vielä syy repiä silmiä päästäni. (Toivon.) On toki syytä tarttua rasismiin mutta jos tämä tehdään tutkimusta rajoittamalla, etenkin kun itse tutkimusmenetelmässä ei tehdä tutkimuseettisesti kyseenalaisen tyylisiä ihmiskokeita, kysymys on jo jostain muusta.
Mutta asia sikseen. Sillä huvituin muusta.
Nykyään ei ole muodikasta olla rasisti. Pitää puhua maahanmuutosta. Tässä mielessä viikingit ovat hauska esimerkki. Moni arvostaa viikinkejä. Uusnatsit käyttävät mielellään viikinkisymboleita. Ihailu on valkoisen rodun ihailua. Kuitenkin on vaikeaa olla "ei rasisti vaan maahanmuuttokriittinen" jos ilmapiiri on viikinkejä ihaileva.
Globalisaatio ja maahanmuutto ei ole mikään uusi asia. Imigrantteja on vihattu usein. Ja tuskin mitään ihmisryhmää on yhtä syystä dissattu kuin viikinkejä. Nämä maahanmuuttopainajaiset tekivät jännittäviä asioita, ja usein kaikkea muuta kuin reiluin keinoin. Tuossa tilanteessa heitä ei ole kiinnostanut mikään "maassa maan tavalla" -ajattelu. Päällimmäisenä ajatuksena heillä ei ole ollut sekään, että miten he voisivat onnistua integroitumaan paikalliseen kulttuuriin. ( Toki tässä puhuttua aikaa edelsi aika, kansainvaellusaika. Puhutaan Rooman valtakunnan kaatumisen ajasta, vuosista 375-476. Globalisaatio on viikinkejäkin vanhempaa.)
Britit ovatkin Ranskassa kartoittamassa sitä miten monissa on ehtaa maahanmuuttajaverta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!