Jarlan "Fingerporissa" oli sarjakuvastrippi, jossa viitattiin siihen miten alkusyyargumentissa Jumalalla selitetään usein sitä "miksi on jotain eikä mitään". Jumalaa on perinteisesti tarvittu, koska on haluttu ajatella että kaikelle on syy (mutta jotenkin usein myös pitäisi uskoa samanaikaisesti aina on ollut jotain, eli kaikella pitää olla alku vaikka se olisi sitten luonteeltaan ikuinen ja ääretön).
Yhtenä ongelmana tässä on se, minkä Jarlakin esiintuo ; Jos aiheena on, miksi on jotain eikä mitään, niin Jumala ei voi ratkaista asiaa mikäli hän on jotain. Näin ollen olemassaolevasta seuraa olemassaolevaa, eikä ongelma tavallaan ratkea mitenkään. Jumalan ikään kuin oletetaan selittävän olemassaolo, mutta oikeasti se vain siirtää kysymyksen yhden portaan kauemmas ; Jos universumin olemassaoloa ei saa pitää vastauksena, vaan vaaditaan vastaus olemassaololle, on selvää että Jumala ei ratkaise juuri tätä ratkaisevaa olemassaolon kysymystä, koska Jumalan olemassaolo jää silti mysteeriseksi.
Jotta tästä päästäisiin eroon Jumalan täytyisi olla olemassaolematon, jolloin Hän ei olisi mitään. Tästä päädytään paradoksaaliseen tulokseen, jossa "vastauksen siihen miksi on jotain eikä mitään" antava Jumala onkin ateistien Jumala, olemassaolematon Jumala.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!