lauantai 5. helmikuuta 2011

Muutamia stereotypioita ; Tuomionpäivän GNUlla ratsastajat.

Uusateismi on selvästi erityislaatuinen liike. Ei niinkään siksi, että se olisi tuottanut olennaisesti uusia argumentteja. Vaan sitä kautta, että ateististen argumentit olivat pitkään jääneet omien piirien sisäisiksi kannanotoiksi. Uusateismissa on kysymys ensi tilassa siitä että nämä vakiintuneet esitykset levitettiin kirjamyyntiin niin että muutkin tulivat niistä tietoisiksi. Argumentit eroavat melko voimakkaasti esimerkiksi Sartren näkemyksistä, jotka olivat ateistisia kannanottoja jotka olivat "yleisemmin tunnettuja".
1: Itse asiassa "uusateismi" -termi on enemmänkin ulkopuolisten käyttämä nimitys ilmiöstä. "Sisäpiiri" käyttää siitä enemmänkin nimeä GNU -atheism. Tämä on sinänsä hyvä että se korostaa kuinka uusateismin argumentit eivät ole mitään "uutuuksia".

Ilmiön yleistymisessä tärkeimmät nimet ovat Sam Harris, Daniel C. Dennett, Richard Dawkins, Christopher Hitchens ja Victor J. Stenger. Neljä ensimmäistä ovat olleet todella ja heitä kutsutaan joskus kollektiivisesti nimellä "The Four Horsemen".

Keskiössä uusateismissa on väittää että Jumala on tieteellinen hypoteesi ja että tämä hypoteesi on epäonnistunut ja siksi uskonto on retorista kikkailua ja tappion peittämistä. - Tässä mielessä heillä on samanlainen suhtautuminen teologiaan kuin Larry Laudanilla on kreationismiin. ; Uusateisteilla vastustuksen piirissä on esimerkiksi Gouldin esittämä NoMa -periaate, jonka mukaan tiede ja usko ovat aivan erilaisia alueita, eikä niiden käsittelyä voi sekoittaa toistensa perustelumaailmaan. Eli uskonnolla ei hallita tiedettä eikä tieteellä uskontoa. Uusateismissa tämänlaista kohteliaisuutta ei tarvita, koska uskonto päin vastoin tekee varsin ahkerasti todellisuutta koskevia väitteitä. Esimerkiksi jokainen väitetty ihmeparaneminen vaikkapa syövästä olisi empiirisesti havaittavissa oleva ilmiö, joka voidaan havaita lääkärillä ja havaita rukous-parannus -yhteys samaan tapaan kuin antibiootti-bakteeritulehdus -paranemisten välille.

Tottakai kirjat itsessään eivät ole ideologia, joten mukanaolevat ihmiset ovat itse asiassa muokanneet kenttää. Esimerkiksi "vihaiseksi raivoateistiksi" kutsutun Myersin "Why are you atheist?" -blogaus kuvaakin melko yllättäviäkin asioita. Hänestä esimerkiksi "dictionary atheism" on hieman ärsyttävää. Siinähän ateismi nähdään ikään kuin tyhjiönä, jumalauskon puutteena. GNU -ateismi ei ole mitään intellektuaalia tyhjiötä, joten esimerkiksi vauvat eivät ole itsessään uusateisteja. Hän ei välitä agnostikko-ateismi -saivartelusta. Ja lauseparissa "Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings." jälkimmäinen lause on väärässä. Tämänlainen näyttää että stereotypioitakin ollaan valmiit rikkomaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!