sunnuntai 16. tammikuuta 2011

Nojatuolia, sikareita ja hengellisyyttä.

Windsorin miekkailukoulussa on monia humoristisia harjoittelutapoja. Yksi esimerkki niistä on tasapainon ja lihaksiston harjoittamiseen tähtäävä. Siinä kuvitellaan että istutaan mukavassa nojatuolissa, ja että toisessa kädessä on brandylasi ja toisessa sikari. Selkä ja jalat ovat suorana, ja molemmat nostetaan ilmaan niin että mennään ikään kuin linkkuun - kuten kunnon lepotuolissa kuuluukin. Tempua helpottaa se, jos kuvittelee tuolin olevan olemassa.

Satuin aikanani tutustumaan humoristiseen "Bush yoga" -ilmiöön, jossa Bush -muovinukke on taivutettu erilaisiin aivan oikeisiin jooga -asentoihin. Ja sitten niissä on leppoisia ohjeita, kuten sitä miten mielen tyhjennys on monille vaikeaa kun päässä on niin monta ajatusta, mutta että Bush kehuu olevansa tässä oikein lahjakas. Lepotuolitemppu on itse asiassa "paripurna navasana" -niminen asento. Sen avulla Bush hakee itselleen voimaa yrittää jatkaa keskeytyneet sotilaspuuhansa loppuun.

Molemmat esittelemäni lähestymistavat ovat sinällään mielenkiintoisia, että ne ovat etääntyneet varsin kauas joogan hengellisestä historiasta. Windsorinkin valinta on sinänsä sekulaari, että asian voi hakea tiettyyn "ihmisruumiilliseen" tavoitteeseen pyrkivänä liikuntana. Huumori keventää niin että sitä on hauskaa tehdä.

Hengellisyyden siinä näkevät ne jotka haluavat. Ja osa niistä saattaa kenties nähdä niissä pyhäinhäväistystä, kerettiläistä ikonoklasmia. Osa tietysti saattaa nähdä huumorista ja koko systeemin muuttumisesta huolimatta tempussa jotain idän harhaoppeja, joka kontaminoi ja saastaa koko harjoitteen. Kenenkään ei toki ole salilla pakko tehdä jotain jota ei halua. Sellaista ei tosin liene löytynyt, joka olisi lajia harrastanut ja haluaisi jättää hauskan ja silti toimivan harjoitteen käyttämättä.

1 kommentti:

  1. Hello, I Like your blog, I wanted to leave a little comment to support you and wish you a good continuation. Wish you best of luck for all your best efforts. boat pose

    VastaaPoista

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!