torstai 6. tammikuuta 2011

Epäromanttinen komedia ~ Se on totaalisen Queer.

Woody Allenin "Whatever works" -elokuva kertoo sattumuksista, joiden ytimeen kietoutuu pessimistinen ja neuroottinen New Yorkilainen. Elokuvan sanoma on siinä, että asiat ovat väliaikaisia, joten niistä on saatava hyvä irti. Koska pian sen taas menettää. Sen varrella opitaan, miten pessimisti tajuaa helposti asioiden arvon vasta kun ne menettää. Siihen asti sitä vain moititaan.

Elokuva on siis tavallaan asennetta opettava elokuva kyynisestä optimismista. Ei missään tapauksessa pörröinen feelgood -elokuva, vaan jotain joka on kauttaaltaan yhtä kärttyinen kuin Schopenhauer aikanaan. Mutta kuitenkin jotain josta tulee hyvä mieli. Voitaisiin sanoe että elokuva edustaa romanttista komediaa. Paitsi että kyseinen elokuva ei ole romanttinen, koska se kertoo rakkaudesta.

Se kohta, jonka nostan esiin on kuitenkin toinen. Kohtauksessa konservatiivi kristitty mies keskustelee homoseksuaalin kanssa baarissa. Konservatiivi on jätetty (tai oikeastaan hän on jättänyt ja muuttanut mielensä.) Hän kertoilee vaimostaan. Homoseksuaali kertoo omasta puolisostaan. Aluksi keskustelussa ei huomaa, että homoseksuaali puhuu miehestä. Sanavalinnat ovat sellaisia, että ne sopisivat jätetyn heteroseksuaalin suuhun. Sitten paljastuu, että hän on homoseksuaali. Konservatiivi järkyttyy ja yllättyy - Tulkinnassa on siis mukana heteronormatiivinen oletus, jossa mies oletetaan heteroseksuaaliksi ellei toisin sanota. - Tämä onkin toki induktiivisesti ja tilastojen valossa ihan fiksu tapa olettaa.

Mutta pian keskustelu siirtyy pian takaisin siihen, mitä homoseksuaali ja heteroseksuaali ovat nähneet parisuhteessaan, joka on sittemmin kariutunut. Keskustelussa on voimakas samanlaisten piirteiden sävy. Samastumiskokemus on konservatiiville melkoisen voimakas, koska hän päätyy laukomaan onelinerin siitä miten naiset pettävät, olivatpa he sitten kumpaa sukupuolta tahansa.

Tämä tapaus on itse asiassa hyvä ja opettavainen esimerkki siitä, mistä queer -katsantokannassa on kysymys. Siinä on kysymys siitä että naiset voivat olla "kumpaa sukupuolta tahansa", ja konservatiivin lause on järkevä ja ymmärrettävä. Muutoin sukupuolikysymys katsoo esimerkiksi niitä värkkejä jalkojen välissä, jolloin homomies naisena ei ole kovin järkevä lausunto.

Ongelmallista onkin se, että nämä kaksi tasoa tuntuvat sekoittuvan usein keskenään. Tästä syntyy koominen olo. Allenin elokuvakin rakentui osittain juuri tämänkaltaisen komiikan ymmärtämiseen. Siksi elokuvaa voisi kuvata sellaisilla sanoilla kuin "draama". Mutta eniten sitä kuitenkin kuvaa sana "komedia".

2 kommenttia:

  1. Mä en vaan tästä Allenista niin perusta, vihaan sitä kerrontatyyliä joka sillä kaikissa elokuvassa on aina, se kertoja.. phuuh Jotenkin aina sama kaava.

    VastaaPoista
  2. Totta, Allenilla on tiettyjä turhiakin maneereita.

    Tämä ei tosin ollutkaan niinkään "fanitusjuttu". En harrasta elokuva -arvosteluja skaalalla "tykkään, en tykkää".

    PS.
    Juttu tuli, kun työporukalla katsoimme sen eilen illalla. Katsomiskokemukseeni liittyy siksi myös työpaikan toimistotila, josta näkyy tien vastapuolelle. Siellä asuu nudisti, joka tuijottelee asunnostaan ikkunasta varsin näkyvästi. Näyttää pitävän siitä että ihmiset näkevät hänet, sen verran avoimesti tekee sitä. Kaikki työpaikalla tietävät tämän alastoman miehen. Suurin osa teeskentelee että ei huomaa. Itse olen miettinyt että pitäisikö alkaa vilkuttamaan tai jotain..

    VastaaPoista

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!