Veroa kansalle.
Kirkon verotusoikeus muodostuu sekä kirkollisverosta, jonka sen jäsenet maksavat, että yhteisöverotuksesta. Tällä rahoitetaan kirkon toimintaa. Samalla kirkolle tulee velvollisuus toimien avoimuudesta. Kirkko ottaa rahaa (uskonnottomiltakin), joten sen on ikään kuin näytettävä miten rahoja käytetään.
Kansankirkkokäsitykseen suhtaudutaan hyvinkin eri tavoin. Käytännössä siitä eivät pidä kaksi puolta. Jako voidaan tehdä karkeasti fundamentalistiseen ja ateistiseen jaotteluun.
Jeesusta kansalle.
Huolestumisen aiheena on myös sirpaloituminen. On vain kasa irrallisia keskustelukantoja, jotka eivät muodosta eheää kokonaisuutta. Yhtä tehtävää ei enää nähdä. Huolenaiheena on se, että hajaannus johtaa sisäänpäinkääntyneeseen teologiaan, jota tehdään sen itsensä vuoksi, mutta jolla ei ole kommunikatiivista kuvaa maailman kanssa. Näin teologia muuttuu eräällä tavalla kuolleeksi. Hajaannuksesta ei synny yhteyttä, missiota tai mielikuvaa joka yhdistäisi uskovat ; Kirkon oikeaoppisuus katoaa ja pastoreista tulee asiakaspalvelijoita jotka tuottavat rituaaleja, juhlia ja perinteitä ihmisille. Tätä kautta hengellisyys katoaa ja kirkko on vain joukko palveluja.
Toisaalta yllä olevalle jännitteinen huoli on se, että kirkko ohjaa ihmisiä "kätketysti". Tässä korostetaan sitä, että kirkon jäsenet eivät osaa teologiaa ja pastorit osaavat. Kansankirkossa papit eivät opeta teologiaa symboleiden ja vertausten kautta, vaan tiivistävät asioita psykologiaksi. Näin sanoma tietysti kärsii.
Placeboa kansalle.
Pohjamotiiviksi he näkevät sen, että kirkko on halunnut pitää itsellään erikoisaseman suhteessa muihin uskontoihin ja maailmankatsomuksiin. Heistä tämä erityisasema tarkoittaa epätasa -arvoisuutta muita kirkkokuntia kohtaan.
Ensimmäinen kuva on Järvenpään uudesta, toinen vanhasta kirkosta (joka on uuden kirkon vieressä.) Kolmas kuva on Järvenpään vanha kirkko takaapäin. Neljäs taas on Järvenpään uusi kirkko takaapäin. Ironista kyllä, Järvenpään kirkko sijoittuu siten, että valtaosa kaupungista kiertää kirkolle mäen kautta, jolloin sinne tavallaan mennään "takakautta". Näkymät eivät tosin juuri parane etupuolella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!