sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Aukeamat

Fiore dei Liberi on "Flos Duellatorumissa" miettinyt tekniikoiden lisäksi myös opettamisasioita. Tästä hyvä esimerkki löytyy asetteluista. Yksittäisille aukeamille on nimittäin jaettu selkeitä kokonaisuuksia siten että ne ovat kerralla nähtävissä. Otan tästä esimerkin heti tikariosuuden alusta. (Koska tikari on tietysti ehdottoman objektiivisen mielipiteeni mukaan siistein aihe koko kirjasta.)

Hän aloittaa tikariosuuden seuraavalla aukeamalla:Ensimmäinen sivu näyttää tikarin perushyökkäykset (4 kappaletta). Ja toinen sivu kertoo mitä kaikkea muuta tikarilla voi tehdä. Vastustajan tikarin riistoitselle, vastustajan käsien murtaminen, vastustajan lukottaminen ja maahan paiskaaminen vilahtavat. Tämä aukeama ei sisällä tekniikoita vaan laajemman kaavan siitä mitä tikarilla voidaan tehdä. Kaikki tekniikat joita esitellään ovat yksittäisesimerkkejä, ikään kuin syväluotauksia siihen mitä tämä aukeama tarkoittaa.

Seuraava aukeama sitten esittää ensimmäisen "playn":Jokainen yksittäinen kuva ja siihen liittyvä tekstinpätkä esittää yhden tekniikan. Aukeamalla esitetään yhteen perushyökkäykseen master, oikea tapa toimia, ja tälle remedy ja tämän aiheen tiimoilta pyöritään erilaisten tekniikoiden ja (vastatekniikan)vastatekniikoiden parissa, ja tässä on mukana kaikkia toimintatapoja aseistariisunnasta maahan paiskaamiseen asti. Kunnes viimeinen kuva näyttää vaihtoehdon sille miten ensimmäisen voi tehdä toisin. Kokonaisuus näkyy siististi yhdellä aukeamalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!